Mi az, ami rövidtávon eufóriát, fokozott koncentrációs képességet, szapora szívdobogást, energikusságot, étvágytalanságot vált ki, hosszútávon lehangoltsághoz, fogyáshoz, idegességhez, rothadó fogakhoz, adott esetben agyvérzéshez vagy szívrohamhoz vezethet? A helyes válasz a metamfetamin.
Az ENSZ Nemzetközi Kábítószer-ellenőrző Szerve (INCB) szerint az Egyesült Államokban a legjelentősebb drogproblémát a metamfetaminfogyasztás jelenti, amely bizonyos államokban (különösen Montanában, Illinois-ban, Arizonában, Idahóban, Wyomingban) ijesztő méreteket ölt a tizenévesek körében. A The Meth Projectnek nevezett nonprofit szervezet követendő radikalizmussal indított harcot a drog fogyasztása ellen: nem iskolákba járnak papolni, nem halálciki felvilágosító filmeket nyomatnak, hanem egy olyan agresszív reklámkampányt futtatnak, amire nem lehet nem felfigyelni. Céljuk elsősorban az, hogy visszariasszák a fiatalokat a metamfetamin kipróbálásától, erre utal szlogenjük a "not even once" ("egyetlenegyszer sem") is.
A tévében, rádióban és nyomtatott sajtóban párhuzamosan zajló kampányban nem finomkodnak, hanem ellenkezőleg, a lehető legsokkolóbb képekkel és szövegekkel hívják fel a figyelmet a metamfetaminfogyasztás veszélyeire. Montana államban futó hirdetéseikkel számításaik szerint az államban élő tinédzserek 80%-a heti három alkalommal találkozik. Fogadni mernénk, hogy ezek a hirdetések meg is ragadnak a tinik agyában, ugyanis a Meth Projectesek rájöttek valami fontosra: a tévéreklámnak ugyanolyan hatásosnak kell lennie, mint egy ütős thrillernek vagy horrornak. Az út innentől egyértelmű volt: a legjobb rendezők közül szerződtettek olyanokat, akik filmjeikkel már megmutatták, hogy a vizuális sokkolás nagymesterei.
"Bogarak után kapirgálni a bőröd alatt nem normális. De ha metamfetaminon vagy, akkor az." | A többi plakát |
Tavaly a Rekviem egy álomért című drogfilmjével világhíressé vált Darren Aronofsky rendezett megdöbbentő klipeket a Meth Projectnek, az idei kampány filmjeit pedig nem más készítette, mint Alejandro González Inárritu, a Korcs szerelmek, a 21 gramm és a Bábel rendezője. A négy új reklámfilm alapkoncepciója, hogy mindegyik egy-egy olyan rémisztő cselekedetet mutat meg, ami "nem normális, de ha metamfetaminon vagy, akkor az". Az egyik filmben tizenéves srácok törnek be egy családi házba, a másikban fiatalok metamfetamint szívnak, mit sem törődve túladagolt haverjukkal, aki görcsök közt fetreng a padlón, a harmadikban egy fiú baseballütővel próbálja elkergetni lakásából a kísérteteket, a negyedikben pedig egy lány áruba bocsátja saját és húga testét, hogy megszerezze a pénzt a drogra.
Betörés |
Túladagolás |
Kísértetek |
Testvérek |
A gyomorforgató klipek önmagukért beszélnek, de a számok is a Meth Projectet igazolják: statisztikáik szerint a projekt 2005-ös elindítása óta Montanában 45%-kal visszaesett a metamfetaminhasználat és 62%-kal csökkent a metamfetaminhasználathoz köthető bűncselekmények száma.