Amikor Jacques Audiard filmje idén májusban elnyerte a cannes-i filmfesztivál legfontosabb díját, az Arany Pálmát, sokan fanyalogtak, hogy csak a menekültügy aktualitásának, valamint Audiard korábbi remek, de a fődíjról lecsúszott filmjeinek (Halálos szívdobbanás, A próféta, Rozsda és csont) szólt a kitüntetés, de fél évvel később, a menekültkrízis eszkalálódása után a Dheepan Egy menekült története nagyon is előremutatónak tűnik.
Egy Srí Lanka-i tamil férfiről szól (frissítő, hogy végre nem afrikai vagy közel-keleti muszlimokat tettek meg főhősnek), aki miután aktívan részt vett az ottani véres polgárháború borzalmaiban, összeáll egy ismeretlen nővel és egy kislánnyal, hogy hamis útlevelekkel, családnak tettetve magukat, Európába utazzanak. Egy Párizs környéki lakótelepen megpróbálnak beilleszkedni és boldogulni, de a helyi alvilág és a múltbéli traumák együttesen lehetetlenné teszik a tiszta lappal újrakezdést. Születtek a közelmúltban jobb bevándorló témájú filmek is, de provokatívabb végkicsengésűek aligha.
Ez egy hazai dokumentumfilm, de olyan üdítően friss, ütős és őszinte, hogy nem csupán megugorja a lécet, hanem sok szempontból rá is ver az utóbbi idők magyar játékfilmtermésének javára. A főszereplő 17 éves, lázadó, öntörvényű, sváb-roma-magyar srác, aki a kamera előtt teljes természetességgel vállalja önmagát, a néző pedig nem tudja róla levenni a szemét, miközben a rali és a száguldás iránti vágytól hajtva éli az életét. A feszes, pörgős jeleneteket élvezet nézni. Ugyanakkor Ricsi sorsán keresztül, néhány ügyesen elhelyezett jelenetből tűpontosan kirajzolódik a vidéki Magyarország képe is.
Az Emily Blunt által játszott FBI-ügynöknél nem fog keményebb nőt látni idén a moziban. Ő vezeti a rajtaütést, és ő mondja a hullák láttán hányingerével küzdő társának, hogy menjen ki a levegőre. A magabiztosságot sugárzó felvezetés után azonban egy olyan rettenetes és kiszámíthatatlan világba kerül az ügynök, ami még őt is az összeroppanás szélére sodorja. A Sicario egy hihetetlenül erős hangulatú thriller, amely a mexikói határvidéken tomboló drogháború mocskába nyomja bele a néző fejét. Már akkor a torkunkban ver a szívünk, amikor még egyetlen lövés sem dördült el, és még csak ott tartunk, hogy egy autokonvoj áthaladt a határon.
Először is nézze meg a film előzetesét, gyönyörködjön a gyertyafénnyel megvilágított ódon, recsegő-ropogó kísértetházban, aztán pedig felejtse el azt, amit a trailer sugalmaz. A Bíborhegy nem horror, annak nem elég félelmetes. Guillermo Del Toro (Hellboy, A Faun labirintusa) valójában egy csodaszép, ugyanakkor néha meghökkentően gótikus románcot készített, amelyben nem azért vannak szellemek, hogy ránk hozzák a frászt, hanem hogy a múlt bűneire emlékeztessenek. Gondolja azt, hogy a Jane Eyre rémálomszerű verziójára váltott jegyet, és hagyja, hogy a túláradó érzelmek által keltett gyilkos örvény, illetve és a hihetetlen látványvilág elragadja.
A héten végre eljött a nap, amikor Marty McFly meglátta a jövőt. Az egész internet felbolydult a jeles dátum alkalmából, mi is írtunk arról, hogy azért nem egészen úgy néz ki 2015, mint ahogy azt a második részben megálmodták. Ha valakit teljesen a hatalmába kerített a nosztalgia, azt most a legideálisabb helyen, a moziban élheti ki. Újból vetítik ugyanis a trilógia első részét. Ez egy olyan klasszikus, amit - a saját példámból tudom - végtelenszer meg lehet nézni, illetve itt az idő, hogy az időközben felnőtt rajongók a gyerekeiket is megismertessék azzal az örömmel, amit a Vissza a jövőbe című film ad.
Végre a magyar mozikba is eljutott az idei év egyik legnagyobb durranása. Spanyol lány találkozik a német fiúval a berlini éjszakában; buliznak, beszélgetnek valós időben a filmvásznon, a nézők pedig reménykednek, hogy itt az új évezred Mielőtt felkel a Nap-ja. Csakhogy mielőtt felkel a Nap, a srácnak még van egy kis elintéznivalója. A Victoria nemcsak a film formanyelvével (vágás nélkül rögzítették), hanem a műfajokkal is mesterien bánik. Így lesz a vidámnak induló romantikus sétából kemény bankrablós krimi.
A Mad Max: A harag útjá-ban Tom Hardy csak egy szenzációs összetevő volt a sok közül, a Legendá-ban viszont mát kétségtelenül ő áll a középpontban. Ráadásul duplán, ugyanis egy londoni gengszter-ikerpár mindkét tagját ő alakítja. Most aztán minden lehetősége megvan arra, hogy megmutassa, mesteri fokon űzi a színészmesterséget. A külső hasonlóság csalóka, míg Reggie hideg fejjel építi fel a gengszterbirodalmukat, addig Ronnie egy kezelhetetlen pszichopata, akivel csak a baj van.
Már javában benne járunk az őszben, de jött még egy utolsó nyári látványfilm. Ridley Scott A nyolcadik utas: a Halál után ismét megmutatta, hogy az űrutazás és az idegen bolygók az ő terepe, egy kiváló könyvre támaszkodva intézett ódát a tudományhoz, az egyéni bátorsághoz és leleményességhez. Az egészen kicsi szerepekben magyarokat, a mellékszerepekben hollywoodi sztárokat láthatunk, Matt Damon pedig - ahogy az várható volt - kitűnő alakítást nyújt hétköznapi amerikai jófiúként.
Egy negyvenötödödik házassági évfordulóra készülő pár életét fenekestől felforgatja a férfi egykori menyasszonyának a svájci Alpokban előkerült holtteste. A 45 év című filmnek nincs egy hamis pillanata sem, és az is a javára válik, hogy két színészóriás, Charlotte Rampling és Tom Courtenay játssza a házaspárt. Teljesen univerzális, bárki számára befogadható és élvezhető dráma, amely éppúgy szól az unokákhoz, mint a nagyszülőkhöz.
A kezdő a klasszikus hollywoodi vígjátékok legjobb fajtájából való, és azzal a kellemes tanulsággal szolgál, hogy a generációk között van átjárás, mindenkinek van mit tanulnia a másiktól. Robert de Niro ismét bebizonyítja, hogy milyen nagy színész, Anne Hathaway pedig Az ördög Pradát visel óta nem kapott ennyire jó szerepet. Ha megnézi, pár napig megint hinni fog abban, hogy vannak még bensőséges emberi kapcsolatok és örök értékek.
Felújított képpel, vágatlan verzióban kerül újból a mozikba a világ egyik legjobb filmje. Ennyi információnak elégnek kellene lennie ahhoz, hogy mindenki rohanjon megvenni a jegyet, de a biztonság kedvéért folytatom: Sergio Leone és Ennio Morricone megalkotta a képek és a zene tökéletes egységét, amit gyakorlatilag a végtelenségig el lehetne nézni. Hallgatag revolverhősök méltóságteljesen járják a haláltáncukat, tudván, hogy körülöttük egy új világ épül. Egy hete láttam a CineFesten, de már most hiányzik. Újból látni akarom Claudia Cardinalét, ahogy elkocsikázik a Monument Valley vörös sziklahegyei előtt.
Már azelőtt ámulatba ejt, hogy elérnénk a filmben a világ legmagasabb csúcsának az aljához, később meg olyan képeket mutat, hogy a székben ülve is tériszonya lesz az embernek. Az Everest fenséges látványvilágát moziban kell megtapasztalni, de készüljünk fel arra, hogy egyben pusztító élmény is lesz. A telefonba síró nőket és a fagyott szakállú férfiakat ugyan nem tudja közel hozni hozzánk, de ez most nem akkora gond, hiszen a hegy a film igazi főszereplője - és egyben nagyszerű főgonosza.
A nézőt a maszkos női alak feltűnésével már az első pillanatban rabul ejtő film noir, Hitchcock Szédülés-ének méltó örököse és egy megrázó történelmi allegória a háború utáni újrakezdésről - a Phoenix bár mindez egyszerre. A sötétséget erotikus vörössel és élénkzölddel vegyítő képeken keresztül elevenedik meg egy holokauszttúlélő története, aki képtelen elszakadni a múlttól, ezért a férjét keresi Berlin romjai között. A férjét, aki lehetséges, hogy elárulta őt. Nina Hossnak már akkor döbbenetesen erős a jelenléte, mikor csak a szemét látjuk, a végén pedig egy akkora katarzissal ajándékoz meg minket, hogy csak tántorogni lesz erőnk utána.
Ez a rajzfilm megmutatta, hogy igenis érdemes eredeti ötlettel benevezni a folytatások és rebootok által uralt filmes népszerűségi versenybe. Az Agymanók egy iszonyúan komplex, de ezzel együtt bűbájosan aranyos mese a bennünk dúló érzelmekről, személyiségünk kialakulásáról. Ez a film úgy szórakoztat, hogy közben szembesít is önmagunkkal. Sokat elmondhat az emberről, hogy melyik érzelmet megszemélyesítő manó a kedvence. Én a néha lángcsóvát kilövő Haragot imádtam a legjobban.
Nemes Jeles László filmje elsősorban egy mesteri módon elkészített thriller, amely az első percben torkánál ragadja a nézőt, és ezt a szorítást még a film vége után is sokáig érezhetjük. Nem ad biztonságos távolból felvett totálképeket, a hosszan kitartott, szűkített nézőpontból felvett snittekkel bedob minket a káosz sűrűjébe. A képzeletünkkel kell kitöltenünk a földi pokol homályosan hagyott részleteit, és ettől válik igazán borzongatóvá az élmény. Magyar film harminc éve nem aratott akkora sikert nemzetközi szinten, mint a Saul fia. Erre nyugodtan lehetünk nagyon büszkék, de ha tanácsolhatok valamit, emiatt ne kezeljék szent tehénként, vagy utasítsák el elvből. Inkább nézzék meg, és úgy alkossanak róla véleményt!
A Dheepanról szóló részt Onozó Róbert írta. A Drifterről szóló bekezdés Papp Eszter, A kezdőről szóló bekezdés Gyárfás Dorka kritikája, a Mission: Impossible - Titkos nemzetről szóló rész Mesterházy Lili kritikája, a 45 évről szóló rész Onozó Róbert kritikája, A Mentőexpedíció-ról szóló bekezdés Huszár András kritikája alapján készült.