Kis híján megsemmisült, ma eredeti állapotában áll a százhúsz éves Szabadság híd

Szabadság híd, tűzijáték, Budapest
Vágólapra másolva!
1896. október 4-én átadták a főváros negyedik dunai átkelőjét, amit I. Ferenc József tiszteletére róla neveztek el. A második világháborúban felrobbantott középrészt az épen maradt pillérek között hamar tudták pótolni, de csak a 2007-2008-as felújításkor építették vissza az eredeti állapotának megfelelő díszítésűre. Érdekessége, hogy a kapuzatokat a történelmi magyar címer díszíti.
Vágólapra másolva!
Budapesti látkép 1857-ből még a Szabadság híd nélkül. A híd végül néhány kisebb változtatással Feketeházy János tervei alapján épült meg. Feketeházy tervezte többek között a Keleti Pályaudvar acél tetőszerkezetét és az esztergomi Mária Valéria hidat is Forrás: Florilegius/Leemage

I. Ferenc József felavatja a róla elnevezett hidat 1896. október 4-én, amit a főváros negyedik hídjaként és harmadik közúti átkelőjeként adtak át Forrás: Takk/Wikipédia/Pesti Napló

1900 körül piac a pesti alsó rakparton a Fővám térnél, szemben a Szabadság (Ferenc József) híd, amely Budapest legrövidebb hídja Forrás: Klösz György/Fortepan/Budapest Főváros Levéltára

Életkép a budai hídfőnél a két háború között, ekkoriban még Magyarországon baloldalon közlekedtek. Jobboldali közlekedést csak 1941-ben vezették be Forrás: Pesti Brúnó/Fortepan

1945-ben a kivonuló német csapatok felrobbantották az összes fővárosi hidat. A hiányzót középrészt az épen maradt pillérek között hamar tudták pótolni Forrás: Dr. Kramer István/Fortepan

A parti nyílásokat áthidaló szerkezetek sérülten, de a helyükön maradtak, így pontonokkal kiegészítve elsőként lehetett átkelni a Dunán. Az ideiglenes híd 1945. március 15-től 1946. január 10-ig szolgálta az átkelést, amikor is a pontonhidat tartó öt dereglyét, és a rájuk támaszkodó szerkezetet a jégzajlás elsodorta. Egy hétig újra lehetetlen volt átkelni a folyón, míg 18-án át nem adták a ma már nem létező Kossuth hidat Forrás: Fortepan

1956-ban a forradalmárok leszedik a csillagot a hídról Forrás: Nagy Gyula/Fortepan

A nyolcvanas években felújították az útpályát és korszerűsítették a megnövekedett forgalomhoz alkalmazkodva Forrás: Fortepan/Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény

2007-ben újabb, teljes szerkezeti rekonstrukcióra lett szükség a szerkezet megrongálódása miatt. A felújítást összehangolták a Fővám téri metróépítkezéssel Forrás: MTI/Füzesi Ferenc

Három napos mentési gyakorlatot tartottak a tűzoltók, aminek a céljahogy megismerjék, milyen változások történtek a híd felújítása során, emelőkosaras járművek és ugrópárna elhelyezési lehetőségeit keresik, illetve a hídról történő alpintechnikai mentést gyakorolják a felújított szerkezeten Forrás: MTI/Szigetváry Zsolt
A Szabadság híd szerkezetére viszonylag könnyű felmászni, évente több ember mászik fel öngyilkossági szándékkal. 2010. májusában egy zavart vérfi mászott fel a híd tetjén lévő turulra. A férfit nem tudták megmenteni, egy órás győzködés után felgyújtotta magát és leugrott Forrás: MTI/Lakatos Péter

A közelmúltban már nem csak közlekedésre használták a hidat, hanem tömegrendezvények helyszínéül is szolgált A képen a 2012-es Élet Menete résztvevői vonulnak át Pestről Budára Forrás: AFP/Attila Kisbenedek

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kara hajtányversenyt rendezett ugyanitt Forrás: MTI/Szigetváry Zsolt

A közelmúltban jógázók, gyalogosok, piknikelők vették birtokba hetekre a hidat. A dél-budai villamoshálózat fejlesztése miatt a járműforgalom elől elzárt útpályán pezsgő közösségi élet alakult ki Forrás: MTI/Balogh Zoltán

Boldog születésnapot, még százhúsz évet kívánunk! Forrás: AFP/Attila KISBENEDEK/Attila Kisbenedek
Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!