Coke-Pepsi: az új típusú kólaháború

Vágólapra másolva!
A Beatles, vagy a Rolling Stones? A Star Trek, vagy a Star Wars? A Fradi, vagy az Újpest? Azt mondják, ha az egyiket szereted, a másikat nem. Hasonló a helyzet a két legnagyobb kólagyár, a Coca-Cola és a Pepsi esetében, de ami igaz az üdítőkre, vajon igaz-e a részvényekre?
Vágólapra másolva!

A két kóla-részvény különbözően teljesített az elmúlt egy évben: a Coke-papírért 20,3 százalékkal, míg a Pepsiért 7,2 százalékkal kérnek többet most, mint az előző év májusában. Elemzői vélemények szerint azonban a Pepsi részvényeiben több erő maradt, mint a Coke-ban.

Új termékekkel a befektetőkért

A Coca-Cola új termékkel jelent meg a piacon, a vaníliás kólával, akárcsak a Pepsi, ahol az új áfonyaízű kóla neve Pepsi Blue. A Vanilla Coke-kal a cég a nosztalgia fegyveréhez látszik nyúlni - mint az 50-es évek szórakozóhelyén John Travolta a Pulp Fiction című filmben.

A Coca-Cola éves eredmény-kimutatása (millió dollár):

2001. év

2000. év

Változás

Az értékesítés árbevétele

20,092

19,889

1 százalék

Működési bevétel

5,352

3,691

45 százalék

Nettó bevétel

3,969

2,177

82 százalék

Nettó bevétel / részvény

1,60

0,88

82 százalék

A Pepsi Blue azonban ennél jóval fiatalabb réteget céloz meg (akár a cég másik terméke, a Mountain Dew). Erre a fiatal rétegre érdemes támaszkodni, hiszen amikor a meggyízű Mountain Dew (Code Red) napvilágot látott, jelentősen emelkedett a Pepsi részvényárfolyama a piacon. Jól látható (ebben az esetben) a célközönség közötti differencia - elemzők szerint ezért csökkent egy kicsit a Coke eredménye, és ezért nőtt a Pepsié.

Menetelnek a chips-ek

Mindenesetre a Coke még mindig vezet az üdítőitalok terén, de a Pepsit ez kevésbé érinti, mint hinnénk. Míg a Coke elsősorban az üdítőital-piactól várja a bevétel-növekedést, addig a Pepsi a snack-termékek terén tölt be vezető pozíciót. Valójában a Pepsinél nem is a szénsavas üdítőitalok jelentik a forgalom zömét.

A PepsiCo éves eredmény-kimutatása (millió dollár)

2001. év

2000. év

Változás

Az értékesítés árbevétele

26,935

25,479

6 százalék

Működési bevétel

4,776

4,355

10 százalék

Nettó bevétel

2,662

2,543

5 százalék

Nettó bevétel / részvény

1,47

1,42

4 százalék

A Pepsi snack-részlege (miben többek között helyet kap a Fritos, a Doritos és a Rold Gold is) a cég teljes forgalmának 61,2 százalékát, és a működési profit 65,3 százalékát jelenti. Az üdítőitalok pedig a forgalomnak "csak" 19 százalékát, a működési profitnak pedig alig 23 százalékát jelentik.

Csak a növekvő gazdaságtól félnek

Minkét cég részvényeire komoly hatással lehet azonban a világgazdaság alakulása. Nem a recessziótól félnek a kólarészvények tulajdonosai, hanem épp ellenkezőleg, a növekedéstől. Az ellentmondásos helyzet azért alakult ki, mert az erős recesszió alatt a két cég nemhogy tartani tudta árfolyamát, de még emelkedni is tudtak. Ha a gazdasági növekedés folytatódik, a két papír sorsa rosszra fordulhat a "szektor-rotációnak" nevezett folyamat következtében. Ez azt jelenti, hogy a befektetők figyelme a nagyobb haszonnal kecsegtető, technikai részvények felé fordul, kivonva tőkéjüket a két társaságból is. A múlt szerdán már hasonló szituációnak lehettünk tanúi, mikor a Cisco-papírok generálta rally alatt a kóla-részvények árfolyama esni kezdett.