"Hiába volt kötelező biztosításom, több mint hárommillió forintot követel tőlem annak az autósnak a biztosítója, akivel még 2006 tavaszán karamboloztam. Az elmúlt három évben legalább tíz tárgyalás volt, rövidesen megszületik az első fokú ítélet. Az összeg a kamatokkal, ügyvédi díjakkal együtt ma már az ötmilliót is meghaladhatja. Ha veszítek, az eddig ügyvédre fordított 6-700 ezer forinton felül még ennyit kell fizetnem" - mondta az [origo]-nak a MÁV ÁBE egyik volt ügyfele, Totev Alexander.
A budapesti férfi azért került ilyen helyzetbe, mert a kormánytöbbség semmibe vette az Alkotmánybíróság által kiszabott június végi határidőt. A testület már tíz hónappal ezelőtt megállapította: a parlament alkotmányt sért azzal, hogy nem kártalanítja a MÁV ÁBE csődjének érintettjeit, a jogszabály azonban a mai napig nem született meg.
"A törvényalkotás elmulasztásával az Országgyűlés nemcsak rengeteg károsult vesszőfutását hosszabbítja meg, számos károkozót is nagy összegű végrehajtás fenyeget. Azoknak a károsultaknak ugyanis, akiknek volt cascójuk, a biztosítójuk kifizette a kárt, de azonnal beperelte érte a károkozót" - magyarázta az [origo]-nak Totev Alexander esetét Kovács Kázmér ügyvéd, a Magyar Ügyvédi Kamara elnökhelyettese.
A cascóval nem rendelkező vétlen károsultak még rosszabb helyzetben vannak. Nekik saját költségükön kellett megjavíttatniuk a kocsijukat, és ha vissza akarják kapni az erre fordított pénzt, az egyedüli lehetőségük azóta is a nekik kárt okozó autós ellen indított polgári per. A kötelező gépjármű felelősség biztosításról szóló (kgfb) törvény 2009-es módosítása a hasonló csődökből származó gondok megelőzésére ugyan előírta egy kártalanítási alap létrehozását, de abból a 2010 előtti károsultak - így a MÁV ÁBE ügyfelei - egy fillért sem látnak.
Több ezer ügylet maradt függőben
Az elsősorban kötelező biztosításokat kínáló MÁV ÁBE tevékenységét a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) - ötéves intézkedéssorozat után - 2008 áprilisában függesztette fel, majd augusztusban visszavonta az engedélyét. Vezetője bíróság elé került, sikkasztással vádolják. Több ezer folyamatban lévő kárügylet maradt függőben, mivel az azóta felszámolás alatt álló biztosító egyesület a tagjai által okozott károk jó részét nem tudta megtéríteni.
Az Alkotmánybíróság tavaly novemberben hivatalból eljárva megállapította, hogy az Országgyűlés mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenességet idézett elő azzal, hogy nem orvosolta a helyzetet. (Pontosan úgy fogalmazott, hogy nem szabályozta a károsultak kártérítési igényeinek a "kockázatközösség elvén alapuló érvényesíthetőségét".) Egyúttal előírta, hogy az erről szóló jogszabály 2012. június 30-ig szülessen meg.
Részletek az Alkotmánybíróság határozatának indoklásából "A jogi szabályozás 2010. január 1-je előtti hiányosságai következtében a jogintézmény nem nyújt a károkozóknak és károsultaknak kellően hatékony jogvédelmet; a felelősségbiztosítás elemei nem működnek minden esetben. A jogalkotó a biztosító egyesületek működését megengedve egyidejűleg nem reagált kellőképpen a jogintézmény működését biztosító eszközök megfelelő kialakítására." "A jogalkotó többféle módon is orvosolhatja a mulasztást. Például a felelősségbiztosítók által erre az esetre képzett másik pénzalapból kielégítést lehetővé tevő szabályozással vagy valamennyi, volt MÁV ÁBE-biztosított számára előírt pótbefizetési kötelezettséggel, esetleg az állam saját elhatározása alapján közvetlen helytállása útján. Nem volna tehát alkotmányellenes, ha az állam a MÁV ÁBE tagjait utólag kötelezné a felmerült károkat fedező pótbefizetésre." |
Máig sincs azonban jogszabály, holott a probléma rengeteg embert érint: a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) [origo]-nak küldött válaszából kiderül, hogy a MÁV ÁBE felszámolójának eddig mintegy 12 ezer hitelezői igényt jelentettek be - ezek nagy többsége vélhetően a károsultaké. A hitelezők összesen több mint 7 milliárd forintot követelnek, ennyi vagyona az egyesületnek nincs.
A kormány honlapján a nyáron megjelent egy ma is elérhető tervezet, amely szerint a MÁV ÁBE volt magánszemély tagjainak 100 ezer, nem magánszemély tagjainak 200 ezer forintig kellene helytállniuk az általuk okozott károkért. A károk ezen felüli részét - ha az egyesület vagyona nem fedezi - az állam és a Magyar Biztosítók Szövetségének kártalanítási számlája térítené meg. A tervezetből mostanáig még törvényjavaslat sem lett.
A közeljövőben kész lesz
Arra a kérdésünkre, hogy mi az oka a törvényjavaslat csúszásának, az előkészítésért felelős NGM nem válaszolt, csupán annyit írt, hogy a kormány "olyan előterjesztés előkészítésén dolgozik, amely az Alkotmánybíróság (...) határozatával összhangban álló megoldást tartalmaz". A benyújtás idejéről pedig azt írta, az "a közeljövőben" várható.
Megkérdeztük azt is, hogy előreláthatólag mennyi pénzbe fog kerülni a költségvetésnek az egyesület fizetésképtelenségéből adódó károk fedezése, de az NGM azt válaszolta, ez csak azt Országgyűlés által elfogadott megoldás ismeretében lehet majd megállapítani.
Arra a felvetésre, hogy a késedelem miatt eséllyel perelhető lenne-e kártérítésért a magyar állam, Kovács Kázmér azt mondta, a szakmai közvélemény szerint a jogalkotói feladat elmulasztása miatt az állam perelhetősége ilyen esetben "erősen kérdéses".