A fekete péntek a hálaadás ünnepét követő pénteki nap az Egyesült Államokban, egyben a karácsonyi vásárlási szezon kezdete. Nem számít hivatalos ünnepnek, de az amerikaiak mára tömegesen vesznek ki szabadságot erre a napra.
A fekete péntekre ugyanis a kereskedők különleges leárazásokkal készülnek. Sokuk már igen korán (reggel 5-kor, sőt a Walmart már 0 órakor) kinyit és éjfélig be sem zárnak. A világ többi része eleinte a sokszor tettlegességig fajuló vásárlási rohamokról szóló híradásokon keresztül ismerte meg ezt a napot, de mára egyre több helyen vetette meg a lábát.
Többek között Magyarországon is. Egyes hazai kereskedők olyannyira fantáziát láttak a dologban, hogy már a hivatalos dátum, november 28-a előtt egy héttel megtartották a fekete pénteket. Az Extreme Digital több mint 300 terméket tett akcióssá aznap, némelyiket 70 százalékos kedvezménnyel, ráadásul a szállítást is ingyenessé tette.
A társaságnak annyira bejött a húzás, hogy az érdeklődés súlya alatt már korán reggel összeroppant a honlapjuk. Az online áruház az Origóval azt közölte, szervereiket előzetesen felkészítették a szokásos terhelés 5-szörösére, ám a forgalom több mint 30-szorosa volt az átlagosnak, amit a cég közleménye szerint egyértelmű sikerként könyvelnek el. Igaz azonban az is, hogy a szolgáltatás megakadásával sok vásárlót megharagított a cég, és Facebook oldalát valósággal ellepték a vitriolos megjegyzések.
Intenzíven akciózott a Media Markt is, ahogy számos egyéb webáruház. A Media Markt a versenytársakat megkerülve októberben benyújtott egy kérvényt, hogy a "fekete péntek" szóösszetételt védjegyként bejegyeztessék. A kérvényt a hivatal még nem bírálta el.
Az eMag viszont kivárt, ők az eredeti időpontban tartották meg a fekete pénteket. Az akció első két órájában több mint 60 ezer látogató érkezett az oldalra, akik mintegy 65 ezer terméket vásároltak, körülbelül 800 millió forint összértékben. A kora délelőtt legnépszerűbb termékei a mobiltelefonok és a táblagépek voltak, ezekből 6000 darab kelt el. Baba és gyermekfejlesztési cikkekből 4500, a háztartási képekből pedig 4000 darabot sikerült eladni - áll a cég közleményében.
A fekete pénteket kiaknázó webáruházak összesítésére még egy összefoglaló honlapot is találni.