Január elején számtalan vállalkozó kezdi fogadalmakkal az új évet, köztük olyanok, akiknek idénre fő céljuk az értékesítés bővítése. Ám ugyanezek a vállalkozók nagyon gyakran akadnak el már az alapoknál: ha tavaly sem volt jó az értékesítési stratégiájuk, akkor az a következő évben - jobban kivitelezve - sem feltétlenül hozza meg a várt eredményt.
A növekedést persze várhatjuk a piactól, vagy a keményebb munkától is, de rendszerszintű növekedésben csak akkor reménykedhetünk, ha nemcsak keményen, de okosan is dolgozunk.
David Finkel üzleti tanácsadó úgy gondolja, hogy a megfelelő válaszokra csak a megfelelő kérdések feltevésével lehet jutni. Amennyiben pedig a több értékesítés a cél, Finkel az alábbi kérdéseket javasolja.
Honnan érkeznek azok, akik később jó eséllyel is? Az internetről? Barátok ajánlják őket? Esetleg minket ajánlanak nekik a barátaik? Szakmai rendezvényen találkoztunk velük?
Fontos különbséget tenni a különböző csatornák között, és pontosan látni, hogy egy érdeklődőből mennyi eséllyel lesz vevő ha innen- vagy ha onnan érkezik.
Itt jó kezdet lehet a pontosabb mérhetőség megvalósítása, hiszen az minden rendszernek rávilágít a gyenge pontjaira. Egy többlépéses vásárlás esetén azon a lépésen kell finomítanunk, ahol a legtöbb érdeklődőt elveszítjük.
A szezonalitás teljesen természetes az üzletben, de ha előre tervezünk vele, akkor az eredményeink sokkal kevésbé lesznek esetlegesek, mint amilyennek első pillantásra tűnnek. Állítsunk fel egy marketingnaptárat, rendeljünk a kritikus dátumokhoz konkrét célokat, a látszólagos káosz így szép lassan egy éves rendszerré - és átlátható tervvé - áll össze.
Itt rontják el a legtöbben: ahelyett, hogy a legrosszabbul működő 20-40 százalék "megjavításán" dolgoznánk, ezeket egyetlen mozdulattal töröljük ki a tervből, és minden ezekre szánt forrást - pénzt és időt - csoportosítsunk át oda, ahol sokkal nagyobb megtérülést hoz!
A személyes értékesítés működik jobban? A webáruházunk a leghatékonyabb? Esetleg a hírlevelekre buknak rá a legtöbben? A csatornákhoz hasonlóan végezzük el a korábbi házi feladatot az értékesítési technikákra vonatkoztatva is!
Lehet, hogy új értékesítőket kell felvennünk, vagy többet kell reklámra költenünk. De az is lehet, hogy érdemes beruháznunk egy CRM-rendszerbe, ami végre felválthatja az excel-táblák és papírfecnik kavalkádját.
Írjuk le az értékesítési szöveget, ami tényleg működik egy telefonhívás során. Készítsük el a sablont, amiben mostantól minden írásos kommunikáció zajlik majd? Vagy egyszerűen gondoljuk végig, hogy mivel lehetne professzionálisabbá és következetesebbé tenni a cégünk most legjobban működő értékesítési metódusát.
Hiába szeretjük a nyári vásárokat, ha fölöslegesen öljük bele a pénzt és az időt. Mostanra már kitalálhatták, mit érdemes kezdeni a leggyengébben teljesítő eladási technikákkal: egyszerűen húzzák ki őket a cég marketingtervéből.
David Finkel üzleti tanácsadó, heti hírlevelét több mint 100 ezer kisvállalkozó olvassa. Tavaly megjelent könyve a kisvállalkozások növekedésére fókuszál.