Áprilisban vezette be a magyar Coca-Cola cég az 1,75 literes palackokat, amik a 20 éve használt 2 litereseket váltják, tudtuk meg Bányi Katától, a Coca-Cola HBC Magyarország Kft. kereskedelmi marketingigazgatójától.
A boltokban egyelőre a 2 és az 1,75 literes palackok is megtalálhatóak, amíg a 2 literesekből van készlet, a Coca-Cola (amiből már zöld változat is létezik) azonban
ilyeneket már nem gyárt.
A váltás nem csak a Coca-Cola márkát, hanem az összes prémium szénsavas üdítőitalt, például a Fantát, a Sprite-ot és a Kinley-t is érinti.
Olvasónk hívta fel a figyelmünket arra a furcsaságra, hogy sok üzletben a 2 literes Coca-Cola olcsóbb, mint az 1,75 literes. Azt írta, hogy a 2 literes Coca-Colát 325, míg az 1,75-öst 349 forintért látta ugyanabban a boltban, ami szerinte 23 százalékos áremelésnek felel meg.
A cég valóban végrehajtott egy minimális, 2 százalékos áremelést, mondta el Bányi Kata, egész pontosan a kereskedelmi átadási literárat emelték ennyivel. Viszont sok üzlet
akciós áron adja a 2 literes kiszerelést,
hogy felgyorsítsa a készlet kifuttatását, ez magyarázhatja az árkülönbséget, véli a marketingigazgató.
Az üzletek egyébként annyiért adják vásárlóiknak a Coca-Cola termékeit, amennyiért akarják, a beszerzési ár nem kötelezi őket semmire. Lehetnek olyan boltok, amik nem adják olcsóbban az 1,75-ös termékeket, mint a 2 litereseket, vagy nem annyival, amennyivel kevesebbe kerül a beszerzésük.
Az elmúlt években számos termék kiszerelése változott. A doboz cigaretta például már régóta 19 szálat jelent 20 helyett, tejfölből pedig gyakorlatilag már mindenféle méret kapható, így 375 és 175 grammos is. Ha a vásárló össze akarja vetni két termék árát, akkor nem elég megnézni az árcédulát, az egységárakat érdemes összehasonlítani (a termék literenkénti vagy kilónkénti árát), ezt az apró betűs részben kell keresni.
Április óta megjelentek a 2,25 literes palackok, ezek egyelőre csak a hipermarketekben, valamint egyes szupermarketekben kaphatóak, és csak a Coca-Colából, a Coca-Cola Zeróból, a Coca-Cola Lightból, a Fanta Narancsból és a Sprite-ból van ilyen kiszerelés, tájékoztat Bányi Kata.
A 2,25-ös palackok még nem váltják a 2,5 litereseket, nyár végéig azokat is gyártják. Akkortól viszont
megszűnik a 2,5 literes kiszerelés,
és ahogy elfogy a boltok készlete, már csak 2,25-öst lehet majd vásárolni.
A méretcsökkentéseket "alapos fogyasztói kutatások és egy tavalyi bolti teszt" előzte meg, állítja a marketingigazgató. A karcsúsítás egyébként nem csak Magyarországot érinti, Nagy-Britanniában például már 2014 elején lefaragták a 2 literes palackokat. Az átalakítást ott elsősorban a vásárlói szokások változásával indokolta Nick Canney marketingigazgató: a kisebb vásárlói kosarak és a kisebb boltok részesedése nő az eladásokban.
A Mirror magazin kiszámolta, hány buborékkal kapnak kevesebbet a vásárlók azzal, hogy a 2 literes palackokat az 1,75-ösök váltják. Még 2008-ban a Coca-Cola egyik alkalmazottja számította ki, hogy egy 0,33 literes dobozos kólában 18,9 millió buborék van. Az eredményt úgy kapta, hogy az egy dobozban található szén-dioxid mennyiségét elosztotta a buborékok átlagos méretével.
Ebből az eredményből a Mirror arra jutott, hogy az 1,75-ös palackokban körülbelül
14,3 millió buborékkal van kevesebb,
mint a 2 literesekben.
Az április végén közzétett vállalati gyorsjelentés alapján úgy tűnik, hogy jó úton halad a Coca-Cola által tavaly beindított reorganizációs program, amit a csökkenő kereslet miatt voltak kénytelenek meglépni. A jelek mindenképp biztatónak tűnnek, hisz a vártnál nagyobb profitról és bevételről adott számot a kólagyártó az első negyedévben. Az USA-ban végrehajtott áremelés, valamint az október óta tartó 3 milliárd dolláros költségcsökkentési tervnek már érződnek a pozitív hatásai, ugyanakkor a tavaly óta jelentősen erősödő dollár nyomot hagy az eredményeken, hisz a nyereség nagyobb része az USA-n kívüli piacokról származik.
Ugyanakkor a közel 180 milliárd dolláros piaci értéket kitevő üdítőitalgyártó részvényeseinek az idei évben nem sok örömre volt okuk, hisz a részvények 4 százalékkal kerültek lejjebb. Másik oldalról viszont egy stabil fejőstehénnek számít a Coca-Cola, mivel minden évben szép osztalékot fizet ki a tulajdonosoknak, köztük Warren Buffett befektetési cégének is, akinek közel 10 százalékos részesedése van az üdítőitalgyártó vállalatban.