Most már kifejezetten rossz ötletnek tűnik, de a Közgépnek valójában nem sok választása volt, amikor külföldi partnert keresett. Simicska Lajos cégének ugyanis nincsenek olyan hajói, amelyekkel pályázni tudott volna a kikötőtenderre – értesüléseink szerint Magyarországon csak a Kikötő Konzorcium egyik tagja rendelkezik olyan paraméterű hajókkal, amelyek megfelelnek a pályázati kiírásnak.
Ezért a Közgép a régióban nézett szét, és valamiért a Veliko Gradistében bejegyzett Kompanija Stokic Ortacko Drustvo szerb cégre esett a választása. Az együttműködés nem ígér túl sok jót: a Közgépet három évre kizárták a közbeszerzésekből, mert a két szerb hajónál állítólag nincs minden rendben.
A Kompanija Stokic tulajdonosa, illetve törvényes képviselője egy bizonyos Ljubisav Stokic. A 2013-as éves beszámoló szerint a cég nettó bevétele nagyjából 100 millió forintnak megfelelő dinár volt. Összehasonlításképpen a Közgép nettó árbevétele tavaly meghaladta a 100 milliárd forintot.
A cég címére egyébként a Google egy Copacabana nevű diszkót dob ki:
Ljubisav Stokic számára a politika nem idegen terep. Aktívan részt vett a Veliko Gradiste-i helyi tanácsban: ez az önkormányzat végrehajtó testülete, amelynek tagja a polgármester, a helyettese, és mintegy kormányként irányítják a települést.
A jelek szerint a vállalkozó a Szerb Szocialista Párthoz kötődik.
Ez volt Slobodan Milosevic hatalmi bázisa, és a jelenlegi országos kormánykoalíciónak is része a párt. A '90-es években, amíg Szerbia ellen embargó volt érvényben, jelentős gazdasági karriert csak velük lehetett befutni.
Ljubisav Stokicról színes történetek olvashatók a szerb lapokban. Több eljárás is folyt ellene: egyszer például az üzemanyagcsempészek után nyomozó fináncok
gyanús tartályokat találtak a kertjében elásva.
De az is előfordult, hogy az egyik hajóján 67 ezer euró (közel 20 millió forint) értékű csempészcigarettát foglaltak le a vámosok.
Ljubisav Stokic sokféleképpen igyekezett kihasználni a Duna és a szerb-román határ közelségét. Például földet vásárolt a határátkelőnél, így
a beléptetés és a vámvizsgálat magánterületen zajlott.
Ljubisav Stokic egy vámmentes boltot is nyitott a területen. Ez szúrta is egy helyi képviselő szemét, aki megpróbálta megtudni, hogy egy magáncég hogyan szedhet be különböző illetékeket, ami a hatóságok dolga lenne. Ez nem tetszett Stokicnak, és megfenyegette.
Az ellenzéki képviselő szerint korán reggel Stokic a háza előtt az „oláh anyját szidta”, és megfenyegette, hogy
megöli, mint egy nyulat”.
Mire kiért a rendőrség, Stokic már lelépett.
Évi 40 ezer euróért bérelt már olyan kikötőt is, ami korábban a községnek termelte a profitot, utána viszont már az ő cégének. Van egy 300 birkás farmja, de belevágott a dunai turizmusba is. Hajós kirándulásokat szerveznek – 90 fős túrákról van szó, azonban ha jó az idő, akkor plusz 80 fő is elfér a fedélzeten. Stokic cége ezekért a túrákért 25-35 eurót kér el fejenként.
A helyi sikerek ellenére a nemzetközi terjeszkedés nem lesz akadálymentes Ljubisav Stokic cégének. Jelenleg úgy fest ugyanis, hogy Stokic vállalkozása miatt három évre kigolyózták a közbeszerzésekről a Közgépet. A Közbeszerzési Döntőbizottságnak a szerb cég hajóival volt problémája.
Pedig a Közgép az elmúlt hónapokban többször is borsot tört az ajánlatkérők orra alá: rendre alálicitált versenytársainak, hogy mindenképpen ő nyerje az adott tendert. Ugyanakkor volt, hogy éppen a túl alacsony ajánlata miatt zárták ki.
Július 17. óta leegyszerűsödött a képlet, ugyanis
a Közgép három évig semmilyen közbeszerzésen nem indulhat.
Simicska Lajos cége bíróságra megy, ott védené meg igazát – azonban ennek halasztó hatálya nincs. Értesüléseink szerint még nem készültek el a keresettel.
Az Origónak is eljuttatott közleményükben azt írják, már a jogorvoslati kérelmükben és a Közbeszerzési Döntőbizottság tárgyalásán is bebizonyították, hogy a törvényeknek megfelelően, jóhiszeműen és az elvárható gondossággal jártak el az ajánlat benyújtásakor.
A Közgép valamennyi rendelkezésre álló jogorvoslati lehetőségét ki fogja használni.
Szerintük a múlt pénteki határozat még a sokat látott közbeszerzési szakértők szerint is kirívóan sérti a magyar és az európai uniós jogszabályokat.
A Közbeszerzési Hatóság honlapján található listán – a Közgéppel és a szerb céggel együtt – mindössze 20 olyan cég található, amelyeket hamis adatszolgáltatás miatt zártak ki. Néhány vállalkozás már megszűnt, illetve felszámolás, kényszertörlés alatt áll, néhánynak pedig nincs is leadott beszámolója a tavalyi évre vonatkozóan. A legtöbb cég néhány tízmilliós nettó árbevételt ért el 2014-ben, míg a legnagyobbak 2 milliárd forintnak örülhettek.
A BKK ellenében a Közgépnek adtak igazat
A BKK kizárta a Közgépet egy közbeszerzésből, de Simicska Lajos cége megtámadta a döntést, és a Közbeszerzési Döntőbizottság akkor a Közgépnek adott igazat.Összehasonlításképpen a listára most felkerült Közgép tavalyi nettó árbevétele – először a vállalkozás történetében – meghaladta a százmilliárd forintot (113 milliárd forint). A többi cég együttes árbevétele sem éri el a Közgép árbevételének tíz százalékát.
Az ajánlatkérő Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság helyett eljáró Első Magyar Közbeszerzési Tanácsadó Zrt. öt dolog miatt zárta ki a Közgép ajánlatát, amelyben szerintük három helyen hamis adatot is szolgáltatott. A Közbeszerzési Döntőbizottság határozata ugyanakkor már csak egyetlen kizáró okot talált: az egyes hajók zárt fedélzetének négyzetméteradatai esetében a KDB szerint meg is áll a hamis adatszolgáltatás.
A Közgép a SASA II. és a SASA III. nevű hajók miatt dőlt meg.
A kiírás szerint két hajón legalább 500 négyzetméteresnek kell lennie a zárt fedélzetnek. Az egyik Szása esetében ez 452,675 négyzetméter, míg a másik hajónál ugyanez az adat 467 négyzetméter – ezeket az adatokat az ajánlatkérő helyett eljáró cég számolta ki a hajók alaprajzából. Azonban a szerb közlekedési minisztérium szerint a rámpákkal együtt sincs meg az 500 négyzetméter.
A szerb hatóságoktól kapott papírokat. A Közgép a szerb közlekedési minisztériumra hivatkozva ajánlatában az egyik hajónál 502,66, míg a másiknál 508,76 négyzetmétert adott meg zárt fedélzetnek, míg egy hiánypótlásban a Kompanija Stokic a kapacitást nyújtó szervezetre hivatkozva azt állította, hogy a hajók 507,83, illetve 571,89 négyzetméter zárt fedélzettel rendelkeznek.
Mindenesetre azt a KDB is elismeri a határozatában, hogy
a zárt fedélzet fogalmát sem a hajózásra vonatkozó szerbiai jogszabályok, sem pedig a hajózásra vonatkozó magyarországi jogszabályok nem definiálják”.
Az adatok nem stimmeltek azzal, amit az ajánlatkérők számoltak, ez pedig a KDB szerint már elég is volt ahhoz, hogy megálljon a hamis adatszolgáltatás. Az érintett hajókról kérdeztük Stokic vállalkozását is, de még nem válaszoltak.
Az Egyenlítő blog egy érdekes kapcsolatra hívta fel a figyelmet: az ajánlatkérőt képviselő cég, az Első Magyar Közbeszerzési Tanácsadó Zrt. egyik vezetője Antal Kadosa Adorján, aki olyan támogatókkal a háta mögött indult el tavaly a Magyar Judo Szövetség elnöki posztjáért, mint például
Antal Kadosa Adorján ennek ellenére nem nyert – újabb négy évre Tóth Lászlót választották elnöknek.
Simicska Lajos cégének kizárásával a Győr-Gönyű kikötő fejlesztésére kiírt tendert a Kikötő Konzorcium nyerheti, hiszen a Közgép Zrt. és Kötiviép’B Kft. után az A-Híd Zrt., a Swietelsky Vasúttechnika Kft. és a Mészáros és Mészáros Kft. fémjelezte konzorciumé a legkedvezőbb ajánlat – bő 200 millió forinttal drágábban vihetik a munkát, mint a Közgép vitte volna.
Ha már az ajánlati áraknál járunk: a KDB pénteki határozatában is található hiba. A dokumentum hetedik-nyolcadik oldalán az ajánlatokat részletezve ugyanazt az árat írták két indulóhoz is:
A döntőbizottság határozata szerint két indulónak is sikerült egy közel nettó hétmilliárdos tenderre forintra ugyanazt az ajánlatot tennie. Ezzel szemben mi úgy tudjuk, hogy a Duna Aszfalt nettó 7 292 969 442 forintért vállalta volna a felújítást.