Éppen a gyakorlati tapasztalataimnak köszönhetően, a duális diplomám úgy érzem, többet ér – mondta Botzheim Dávid, aki Magyarországon az elsők között kapott duális diplomát.
Az elméleti képzéshez gyakorlati képzést is adtak itt Heliport Ipari Parkban – mondta Dávid. Volt ebben azért kockázat, hogy Kecskemétre költöztem, és hogy elsőként csatlakoztam a duális oktatáshoz. De megérte. Az autók mindig is vonzottak, a gimnázium után a mérnöki pályát néztem ki magamnak.
Nem vagyok helyi, ezért nekem nagy döntés volt,
hogy ide kellett költöznöm Kecskemétre már a főiskolás évek alatt.
Szakember-utánpótlás, ez volt az elsődleges indíttatás, ami indokolta, hogy belépjünk a duális képzésbe – mondta Sári Zoltán, az oktatásért és képzésért felelős művezető a Mercedes kecskeméti oktatóüzemében.
Német példa alapján indultunk.
A duális képzés alapjait a németektől vettük át, és utána alakítottuk ki a magyar viszonyoknak megfelelően. Olyan tapasztalt kollégákra van szükségünk, akik tudják, hogy működik a Daimler-imidzs, hogy hogyan zajlanak a Mercedes-gyárban a mozzanatok.
A kecskeméti Mercedes-gyárban az autógyártás 2012-ben indult. Igazándiból amióta a Mercedes Kecskemétre települt, már akkor tudtuk, hogy az üzemet meg kell tölteni szakemberekkel – mondta Sári Zoltán. Először a középiskolai duális képzés indult be, és egy évre rá a főiskolai duális képzést is elindítottuk.
A magyar felsőoktatásban a Kecskeméti Főiskola vágott bele elsőként a gyakorlatorientált képzésbe. A céljuk az volt, hogy a hallgatók és a gyakorlóüzem között kötődés alakuljon ki, a végzett diákok pedig állásajánlatot kapjanak, és tervezhető életpálya- és karriermodelljük legyen.
A fényezést már tanulták a diákok, amikor ott voltunk, éppen egy satupadban csiszoltak egy szerszámot. A piros pólósok a duális képzésben tanuló szakiskolások. Ők lesznek a jövő autószerelői. 2012 szeptemberében pedig 11 főiskolás csatlakozott a Mercedeshez, ők az elsők, akik a magyar felsőoktatásban duális diplomát kaptak.
Idén februárban heten voltak a diplomaosztón.
Mindenki kapott állásajánlatot is, de nem mindenki élt a lehetőséggel. Több mint tízszeres egyébként a túljelentkezés a kecskeméti főiskola duális képzéseire.
Hogy néz ki a duális képzés?
- összesen három és fél évig tart a képzésDávid azt mondta, a szakmai tantárgyaknak nincs konkrét nevük az üzemben.
És vizsgát sem tesznek a szakmai tananyagból.
Ez ugyanis nincs még szabályozva – vágott közbe Sári Zoltán. Itt töltötték a gyakorlati éveiket Heliporton, megkapták a képzést, de vizsgát nem kellett egyelőre tenniük. A most végzett hallgatók diplomájában jelzik, hogy duális képzésben végezték a tanulmányaikat.
Eddig járműmérnöki szak volt a Kecskeméti Főiskolán, de ősztől,
2016 szeptemberétől gépészmérnöki szak is indul,
és az is duális képzésben – mondta az oktató.
A tantárgyakról Dávid azt mondta, fémipari alapképzést is tanulnak, hogy hogyan fogjanak reszelőt, hogyan kell a szerszámokkal bánni. Motordiagnosztikai és futóműismereteket is tanult, mondta a végzett diák. „Mivel ők egy kísérleti osztály voltak, menet közben is alakítottuk a szakmai gyakorlat menetét” – mondta Dávid oktatója, Sári Zoltán.
„A kollégákkal folyamatosan kérdeztük őket, hogy miben kell még nekik segítség, hogy tényleg a legjobbak legyenek.
Ez a duális rendszer bevált, de még van rajta mit csiszolni.
Az idő az elég a szakmai képzésre, de
a szakmai vizsga hiánya még egy lyuk ebben a rendszerben.”
A duális oktatásban részt vevő hallgatóknak nincs idejük nyaranta fesztiválokra járni, legfeljebb csak hétvégén bulizhatnak. Egy évben mindössze húsz nap szabadságuk van. Dávid is azt mesélte, hogy főiskolásként a napi nyolc óra munka egy befektetés volt. „Nem nagyon süttettem a hasamat nyáron” – mondta, de megérte. Olyan előnyre tettem szert, amit most tudok hasznosítani.
„A hét végzős között két lány is van, ők is járműmérnökként végeztek. És ez természetes, hogy lányok is vannak a gyárban” – mondta Sári Zoltán.
„Ez egy irodai munka, de nem a gép előtt ülök egész nap.” Dávid február óta dolgozik a Mercedesben, a napjai reggel 7-kor kezdődnek. Értekezlettel indítja a napját, értékelik az éjszakai műszak eredményeit, majd megbeszélés megbeszélést követ, ahol a gyártósoron felmerülő problémákat orvosolják.
Dávid elégedett a bérével. A diplomamunkájának témája folyamatterv volt a Mercedes-gyár összeszerelő üzemében a hibakezelésre. „Volt, hogy valamilyen vizsga nem sikerült, volt, amiből csak másodszor mentem át” – mondta.