Lépten-nyomon áhítatos tekintetekkel találkozni a színes forgatagban, a nyüzsgő utcákon. Sáfrány- és más egyéb árusok között lépkedünk a macskaköves utakon, körülölel a vidám lüktetés. Ez az a hely, ahol könnyen előfordulhat, hogy ebédünket egy rögtönzött szkanderben nyerjük el az étterem tulajától. Ez a 120 ezer lakosú Názáret, a világ egyik legfontosabb zarándokhelye. Persze nem csak a vallás és az ősi örökség az, amely kitölti az itteniek életét: az üzlet ugyanúgy dübörög, mint bárhol Izraelben.
Ennek szellemében működik a Founders&Coders londoni székhelyű ingyenes programozói iskola, ahová a Kereskedőház látogatást szervezett a magyar startup vállalkozásoknak. Az oktatással foglalkozó szervezet idén februárban nyitotta meg az első nemzetközi campusát Názáretben - elsősorban a magasan fejlett izraeli tech szektor miatt.
A receptjük végtelenül egyszerű: felmérik, hogy mire van igény pontosan a technológiai cégek körében és kifejezetten az adott feladatokra fókuszáló képzéseket kínálnak, méghozzá kezdőknek. Így a hozzájuk jelentkező diákok sokkal rövidebb idő alatt jutnak piacképes, azonnal használható tudáshoz, mintha például egyetemi képzésen vennének részt. Mi egy meetupra érkeztünk a názáreti kódoló csapathoz: eszmecsere, bemutatkozás, ötletelés - ez volt a menü.
Ez a találkozás különösen kapóra jött a Magyar Nemzeti Kereskedőház által szervezett delegáció egyik tagjának, Nagy Dániel digitális marketingesnek, a Lab.Coop partnerének. "Láthattam hogyan működik egy másik intenzív programozói akadémia. A Lab.Coop-nál a Digital Natives-szel közösen a Green Fox Academy nevű iskolát építjük, mellyel ugyanaz a célunk - az intenzív fejlesztői kurzust követően segítünk elhelyezkedni a nálunk tanulóknak, a partnereinknek pedig munkaerőt találni" - magyarázza Dániel, majd hozzátette: "Érdekes volt látni mi a helyzet Londonban, ahonnan a Fouders&Coders mentorai érkeztek és érdekes volt az is, hogyan kezdték előkészíteni és felépíteni a nemzetközi terjeszkedést. Mi is ezen vagyunk éppen, szeretnénk kilépni a Magyarországon kívüli piacokra és esetleg az ittenihez hasonló kezdeményezésekkel összefogni azért, hogy külföldi tanulókat hozzunk Magyarországra. Éppen ezért örültünk különösen a Kereskedőház által biztosított lehetőségnek."
A Green Fox Academy az utóbbi időben megháromszorozta a hallgatói számát, amely nem csoda, hiszen kis túlzással bárki jelentkezhet hozzájuk. "Akár az anyukám is?" - teszem fel a kérdést.
"Őt is küldheted. Nálunk nincs szükség semmilyen előképzettségre, néhány hónap alatt megtanítunk valakit a konkrét feladatokra. A képzés sikere azon múlik, hogy valaki mennyire képes, illetve akar tanulni. Leginkább az elhivatottság a fontos." - mondja Dániel.
A digitális marketinges azt mondja, ha valóban szeretnénk, akkor mindössze négy hónap alatt birtokunkban lehet az a tudás, amellyel már junior szinten beléphetünk egy céghez, ahol aztán tovább fejlődhetünk. "Ezek a vállalatok ugyanis többségében nem a matematikában mélyen járatos szuper programozókat keresnek a nyitott pozícióikra, hanem olyanokat, akik le tudnak ülni és el tudnak végezni egy gyakorlati feladatot."
Dániel két okból jött el a Kereskedőház izraeli tanulmányútjára. Egyrészt befektetőt keresnek a Green Fox Academy számára. Látszik ugyanis, hogy sokan látták meg a szakterületükben rejlő lehetőségeket és már most több hozzájuk hasonló kezdeményezés van. "Ha nem mozdulunk, nem növekszünk, és utolérnek a versenytársaink. Szeretnénk megőrizni a piaci pozícióinkat, ezért is vagyok itt, hogy feltérképezzem, Izrael megfelelő-e a nemzetközi terjeszkedésre." A másik ok, ami miatt a szakember ellátogatott a Közel-Keletre az, hogy tavaly sikerült bevonniuk 2 millió eurónyi tőkét, amelyet a SmartWare.tech hardver akcelerátorban fognak felhasználni. Azaz ebben az esetben fordított helyzetben vannak - ők keresik a potenciális befektetéseket. Magyarul, a 29 éves srác azért jött Izraelbe, hogy megfialtasson több mint 600 millió forintot.
A már korábban említett programozói akadémiát is működtető Lab.Coop-ot két éve kezdték. Korábban is egy startupot csináltak a társaival, ám azt befektetés hiányában elbukták.
Érdekes megélni azt, hogy mindössze két évvel később már át is kerültem a befektetői oldalra is
- mondja lelkesen Dániel, aki ezelőtt Németországban dolgozott a Deutsche Telekomnál. Azt mondja, hogy bár kényelmes munka volt, de sajnos egyúttal keretek közé szorított is. "Ez ugyanis egy klasszikus multi, egyszerűen azt kell csinálnod, amit a főnököd mond. A végén már azt éreztem, hogy nem motivál egy pont után".
És, hogy volt-e értelme ennek a názáreti meetupnak? "Mindig, mindennek van értelme" - ezt már dr. Györgypál László, a gyártáslogisztikai területen működő Pozi ügyvezetője mondja. "Ha csak egy jó mondatot kapsz el arról, hogy milyen egy jó pitch, akkor már annak is van értelme. Hiszen lehet, hogy a befektetők majd pont amiatt az egyetlen mondatod miatt fognak emlékezni rád.
A siker sok mindentől függ. Hangulattól, állapottól, helyszíntől, a konferencián, vagy találkozón jelen lévő befektetői körtől. Ezért tényleg mindennek van értelme".
Lászlóék célja, hogy felfuttassák és biztosítsák a lehetőséget arra, hogy minél tovább ez lehessen a munkájuk. "Mi egy fejlődőben lévő vállalkozás vagyunk. Igen, kell pénz a növekedésünkhöz, ezért is vagyunk itt, hogy befektetőket találjunk."
A Pozi beltéri pozícionálási, helymeghatározási technológiával foglalkozik, melyet ipari gyártáslogisztika területén kívánnak hasznosítani. "A beltéri pozícionálás két kérdést válaszol meg - mid és hol van. Ez foglalkoztatja a teljes logisztikai ipart. Tudd, hogy hol vannak a dolgaid. Ez a lényeg. Mi pedig azzal foglalkozunk, hogy meghatározzuk valós időben azt, hogy mi hol van. Ezek lehetnek alkatrészek a gyártósoron, szállítóeszközök a gyárban vagy termékek a konténerekben". László azt mondja, hogy ma már szinte minden automatizálható a gyártásban, robotizáltak a futószalagok, de a gyártósorok anyagellátása, illetve a köré szerveződő logisztikai folyamat még nem digitalizált.. "Az a helyzet, hogy az egyes elemek helyzetének folyamatos tervezésében és követésében a mai napig kihagyhatatlan az emberi tényező. Ez azonban rengeteg hibára ad lehetőséget.
Mi erre kínálunk megoldást: le tudjuk fordítani a valóságot egy digitalizált formába, és a hibák, veszteségek csökkentésével növelni tudjuk a gyártás hatékonyságát.
A Pozin már több mint négy éve dolgoznak, ennek ellenére még csak nemrég kezdték a piacra lépést. Igaz, az előkészítésnek meg is lett az eredménye - máris százezer dolláros nagyságrendű szerződéseik vannak. László bizakodó az előttünk álló néhány nappal kapcsolatban: "Nekünk már az is fontos lehet, hogy egy befektető, egy sokat látott ember hogyan minősíti a cégünket. Meg hát ne felejtsük el, ezek az emberek azért kapják a fizetésüket és azért jönnek most Tel-Avivba, hogy befektessenek jó cégekbe. Mi pedig úgy gondoljuk, hogy egy jó cég vagyunk."
Az Origo a tanulmányútról, illetve a résztvevő magyar startupokról a Magyar Nemzeti Kereskedőháznak köszönhetően tudósít.