Eljött az idő Magyarország számára – mondta Guller Zoltán. A Magyar Turisztikai Ügynökség vezérigazgatója rámutatott arra, hogy
a hazai turizmus 350 ezer embernek biztosít állást,
az elmúlt hét évben pedig mind a belföldi, mind a külföldi vendégéjszakák száma jelentősen növekedett. A probléma, hogy a magyar turisztika számait mindig a saját eredményeinkkel hasonlítjuk össze. Guller azzal a hasonlattal élt, hogy a magyar oktatás esetében is csak akkor derültek ki a bajok, amikor más országokkal hasonlítjuk össze a teljesítményünket.
A turizmusban paradigmaváltásra van szükség, mivel hiába nőnek a számok, ha a szakma jövedelmezősége és a foglalkoztatottak bérhelyzete nem alakul át – mondta Guller. Úgy látja, hogy a hazai biztonsági helyzet is óriási lehetőséget jelent a turizmus számára. A Magyar Turisztikai Ügynökség kidolgozta a desztinációs gondolkodást, aminek a lényege, hogy turisztikai régiót jelent. Az ilyen pontokon önállóan márkázható szolgáltatásokat dolgoz ki az ügynökség – mondta Guller.
A turisztikai ügynökség vezetője elmondta, hogy a turisztikai desztinációk a következő években jelentős állami támogatásokat kaphatnak. Jelenleg is dolgoznak a turisztikai stratégián, ami őszre készülhet el. A bérhelyzetről azt mondta, hogy a mostani helyzet tarthatatlan, és
meg kell duplázni a jövedelmeket,
mivel a 2015-ös nettó 103 ezer forint nagyon kevés, és komoly munkaerőhiányhoz vezethet. Mi vállaltuk, hogy két év alatt a turisztikai szektor megduplázza a teljesítményét – mondta Guller.
A balatoni kiemelt fejlesztési térségről azt mondta, hogy a következő négy évben több mint 350 milliárd áll rendelkezésre. Ebben az évben elindul a szálláshelyek fejlesztése, megújul a Balaton körüli kerékpárútrendszer, valamint a cél, hogy a tavon csak elektromos hajók közlekedjenek – tette hozzá. Kiemelt turisztikai fejlesztési térség lesz a Sopron-Fertő tó térség, valamint Tokaj térsége – mondta a vezető.
Ne szigetszerű beavatkozások történjenek, hanem minden egyes fejlesztésnél rendszerben gondolkozzunk – mondta Strommer Dávid. A Tokaj Borvidék Fejlődéséért Nonprofit Kft. ügyvezetője szerint alapvető cél, hogy ne csak egyszer menjenek el a turisták a Tokaj-vidékre, hanem visszatérő vendégek legyenek. A másik cél, hogy a szezont kitoljuk a tavaszi időszaktól az ősz végéig. Szólt arról is, hogy a régiónak nemcsak borral kapcsolatos élményeket kell nyújtania, hanem a kulturális profilt is bővíteni kell.
Tokaj-Hegyalján sajnos jelenleg kevés a magas színvonalú szálloda. Éppen ezért nagy eredmény, hogy egy új program
ötmilliárd forintot biztosít a szállásfejlesztésre
– mondta az ügyvezető. Úgy látja, a tokaji térségben sokkal nagyobb az igény a kisebb panziókra, mivel eleve egy apró falvas régióról beszélünk. Strommer Dávid szerint fontos, hogy a tokaji bor előrébb kerüljön a minőségben, ami azt jelenti, hogy 400-500 forintért ne lehessen tokaji címkézésű bort vásárolni.
A Századvég Gazdaságkutató újrakezdte konferenciasorozatát, aminek a célja, hogy fontos gondolatokat indítson útnak – mondta Márton Péter. A gazdaságkutató vezetője szerint új felismeréseket, eredményeket és megoldásokat ismertetnek. Idén még 12 konferenciát fognak tartani, és remélik, hogy a sorozat 2018-ban is folytatódik – tette hozzá. Márton szerint a turisztikában a kiváló eredmények ellenére van még előrelépési lehetőség.