Ahogy tegnap az Origo is beszámolt róla, az Air Berlin csődöt jelentett. Ennek oka, hogy a cég legfőbb részvényese,
a 29,21 százalékos részesedést birtokló Abu-Dzabiban bejegyzett Etihad kihátrál a légitársaság mögül.
A cég jelenlegi tulajdonosi összetétele a következő:
Az Air Berlin részvényeivel a frankfurti tőzsdén lehet kereskedni, a részvénytől gyakorlatilag mindenki szabadul, aki tud.
A hír tegnapi bejelentése előtt egy Air Berlin papír még 0,78 eurót ért, ez a nap végére 0,5 euróra zuhant. Az árfolyam azóta újabb 21,57 százalékot csökkenve szerda délután már csak 0,39 euró volt.
Ez azt jelenti, hogy a cég részvényeinek értéke egyetlen nap alatt a felére zuhant.
Az Air Berlin 2000 és 2006 között élte fénykorát, azóta Németország második legnagyobb légitársaságának számít. A vállalat a sikereken felbuzdulva globális terjeszkedésbe kezdett,
a cég azonban 2008-tól veszteségesen működött.
2008-ban az Air Berlin 75 millió eurós veszteséget könyvelt el, azóta folyamatosan mínuszban van a légitársaság. Kivétel ez alól a 2012-es év, amikor az Etihad a részesedését 2,99 százalékról 29,1 százalékra emelte,
miután 73 millió euró értékben vásárolt részvényeket.
A veszteség nagysága 2011-től (az említett évet leszámítva) minimum 300 millió eurós volt, azonban 2016-ban új mélységet ért el.
Az Air Berlin tavaly 781,9 millió eurós veszteséggel zárt, utasforgalma pedig 30,2 millióról 28,9 millióra csökkent.
A mélyrepülés 2017 első negyedévében is folytatódott,
csak az első három hónapban 300 milliós volt a veszteség.
Az utasforgalom 11,4 százalékkal, 4,7 millióra csökkent, a járatok kihasználtsága pedig 83,4 százalékról 80,5 százalékra mérséklődött.
A helyzet március végén, a nyári menetrendre való átálláskor romlott drasztikusan,
azóta rendszeressé váltak a késések és a járatkimaradások.
Az Etihad igyekezett időben reagálni a problémákra azzal, hogy újraszervezte a járatokat. 2012-ben a társaság még 150 ország 800 városába küldött gépeket, azóta ezt jelentősen visszavágták, előbb 140 városra, majd 70-re.
Most már az Air Berlin csak 59 helyre repül.
A rossz eredmények ellenére azonban végig optimisták maradtak a vállalatnál.
Tavaly október végén közölte a német cég, hogy több mint ezer állást megszüntet, és a felére csökkenti repülőgépei és bázisrepülőterei számát. A légitársaság akkor azt várta az intézkedésektől,
hogy 2018-at már pozitív üzemi eredménnyel zárja.
Emellett a flottacsökkentés részeként 40 repülőt bérbe adtak a Lufthansa-csoport két leányvállalatának, 35-öt a Eurowingsnek, 5 gépet pedig az Austria Airlinesnak.
2017 májusi közleményében azt írta a légitársaság, hogy már zajlanak az átalakítások, emiatt nem lehet az egy évvel ezelőtti teljesítménnyel összevetni a mostani eredményeket.
Az átalakítások lényege, hogy a cég a hosszútávú, és az azokra csatlakozó járatokra helyezi a hangsúlyt.
A veszteség nagysága azonban akkora volt, hogy az Etihadtől kapott tőke sem jelentett megoldást.
A harminc százalékos tulajdonos az elmúlt évben főként az Air Berlin és az Alitalia miatt milliárdos veszteségbe sodródott, ezért úgy döntöttek, hogy kihátrálnak a társaság mögül és megszüntetik a cég támogatását.
A hat éves Etihad-résztulajdon ideje alatt kumuláltan 2,7 milliárd veszteséget hozott össze a berlini légitársaság és 1,3 milliárd euró adósságot vettek a nyakukba
– írja az airportal.hu oldal.
Az abu-dzabi pénzcsap elzárása azt is jelenti, hogy a cég fizetésképtelenné vált, és csődeljárást kért maga ellen.
A fizetésképtelenség azonban egyelőre nem jelenti azt, hogy az Air Berlin ne működne. A cég vezetése az illetékes berlin-charlottenburgi cégbíróságnál kezdeményezte, hogy csődeljárás induljon ellene.
Ennél az eljárásformánál továbbra is a vállalat irányíthatja az üzletet.
A légitársaság segítségére a szövetségi kormány sietett, amely 150 millió eurós áthidaló kölcsönt adott.
Ez további három hónapig biztosítja az Air Berlin működését.
A cég nem módosít a repülési tervein, továbbra is lehet a már meghirdetett járatokra jegyet venni, és a már lefoglalt jegyek is érvényesek.
Air Berlin Magyarországon
Kérdésünkre Hardy Mihály, a Budapest Airport kommunikációs igazgatója azt mondta, hogy az Air Berlin naponta három járatot üzemeltet Budapest és Berlin között, más járatuk nincs Magyarországon.
Az igazgató elmondta azt is, hogy egyelőre nem tapasztalható változás az utasok részéről, és nem tartják valószínűnek a járatok kimaradását vagy törlését.
"Jelen ismereteink szerint az utasok is nyugodtan vásárolhatnak jegyet a következő két-három hónapban tervezett utazásra."
Ugyanez igaz az Air Berlin leányvállalatára, az (egykor Niki Lauda által alapított) osztrák Niki légitársaságra korábbi is.
A Lufthansa már korábban jelezte, hogy átvenné a céget, ha az Air Berlin adósságrendezése felmerül.
A Lufthansa már tárgyal az Air Berlin-csoport egyes részeinek átvételéről és azt is megvizsgálja, hogyan tudná foglalkoztatni az ott dolgozókat.
A Lufthansától nem áll távol más légitársaságok felvásárlása, jelenleg az alábbi vállalatok vannak a német cég birtokában teljes egészében:
Azonban ez korántsem ilyen egyszerű, a Ryanair szerint ugyanis kartellgyanús lenne, ha a Lufthansa átvenné a német repülőcéget.
A Ryanair a honlapjára feltett közleményben az olvasható, hogy a mesterségesen létrehozott csődeljárás nyilvánvalóan azt szolgálja,
hogy a Lufthansa adósságmentesen átvehesse az Air Berlint.
Egyértelmű, hogy ez egy összeesküvés a német kormány és a két légitársaság között.
A Ryanair ezért Németország és az Európai Unió (EU) versenyjogi hivatalához is panasszal fordul.
Matthias Machnig gazdasági államtitkár a ZDF közszolgálati televízióban visszautasította a Ryanair állításait.
A verseny továbbra is biztosítva lesz, hiszen nincs szó a Lufthansánál az Air Berlin teljes átvételéről - mondta az államtitkár.