A UBS tanulmányából kiderül, hogy az önvezető autók legnagyobb hatással a taxisokra lehetnek majd. Ugyan több országban is sikerült kivédeniük az Uber és más közösségi fuvarszolgáltatások támadásait, az önvezető taxik ellen viszont ők sem tehetnek majd semmit. Piacvezető lehet majd többek között az Uber is, amely már teszteli a flottáját és néhány éven belül sofőr nélküli taxikkal szeretné elárasztani a világ nagyvárosait.
A USB szerint a vezető nélküli taxik, vagyis a robotaxik, már a következő néhány évben megjelenhetnek az utakon.
A fokozódó versenyből, mint majdnem minden esetben ha a versenyt lehetővé teszik, az utasok kerülnek ki győztesként. A tanulmány szerint az Uber önvezető flottája a töredékére csökkentheti az utazási költségeket, így például olcsóbb lenne taxival járni, mint például busszal vagy metróval. Érdekes lesz megfigyelni, hogy városi és a városok közötti tömegközlekedésért felelős cégek, hogyan tudják majd felvenni a versenyt a sokkal olcsóbbnak ígért szolgáltatásokkal.
A tanulmány szerint akár 80 százalékkal is csökkenhetnek az utazási költségek a robotaxinak köszönhetően.
Nem mindenki örül a közelgő változásoknak. A taxisok joggal aggódnak, hiszen leginkább az ő munkájuk és megélhetésük kerülhet veszélybe a technológiai forradalom miatt. Hazánkban még bizonyára sokáig kell várni a robotaxik megjelenésére, viszont az Államokban már 2019-ben elkezdődhet a közlekedési forradalom.
New Yorkban, 2011-es adatok szerint 13 237 taxis dolgozik, nekik jelentheti a legnagyobb veszélyt az új technológia elterjedése.
Az utóbbi években rohamosan csökkent a hagyományos taxiscégek értéke, hiszen egyre több olyan szolgáltatás jelenik meg, mint az Uber, vagy a Lyft. Így is jelentősen csökken azok száma akik a hagyományos sárga taxit választják. 2016-ban még a New York-i fuvarok 68 százalékáért voltak felelősek a hagyományos társaságok, 2017-re viszont már csak az utasok 48 százalékát szállították.
A taxisok által sokat szajkózott állítás, miszerint az új jövevényeknek sokkal kevesebb előírásnak kell megfelelni, nem sokáig állja meg a helyét, mivel az Uber jelezte, hogy szigorít a működésén, néhány országban még a kötelezőnél is szigorúbban fogja vizsgálni a felvett sofőröket, a Lyft pedig folyamatosan terjeszkedik az Egyesült Államokban.
Az utasok, úgy tűnik, a legtöbb helyen letették a voksukat az új megoldások mellett. A sokkal alacsonyabb árakat kínáló szolgáltatások már így is kenterbe verik a hagyományos sárgák árait, a sofőr nélküli autók pedig még nagyobb rést nyithatnak a piac szereplői között. A taxisok szélmalomharca az Uberrel még inkább negatív színben tünteti fel az egyébként sem nagyon kedvelt, csak kényszerből használt szolgáltatás népszerűségét.
A New York-i taxitársaságok az utóbbi három évben gyakorlatilag lezuhantak a szikláról. Egy 2014-ben eladott társaságért még 1,05 millió dollárt fizettek, az idén márciusban eladottért pedig már csak 241 000 dollárt. Ez 77 százalékos árcsökkenés három év alatt.
A társaságok 11 százalékkal szállítanak kevesebb utast, mint 2014-ben, valamint a bevételük is 9 százalékkal csökkent.
A közlekedési forradalom a közösségi fuvarmegosztókkal kezdődött, majd az elektromos autókkal folytatódott, a vége pedig az önvezető autók megjelenése lesz. A robotaxis közlekedés, várhatóan fele annyiba fog kerülni, mint ha valaki saját autót tartana fenn. A háztartások is sokat takarítanának meg.
Becslések szerint egy háztartás éves megtakarítása így elérné az 5900 dollárt,
valamint megszűnne, vagy lényegesen csökkenne a balesetek száma, a parkolóhelyek hiánya és az ittas vezetés problémája is.
Ugyanakkor nem feltétlenül jó, ha az óriási verseny miatt a cégek egyre hamarabb szeretnék piacra dobni, ezt a még nem igazán kiforrott technológiát. Az erőltetett tempó miatt lehetett az is, hogy a Google egyik önvezető kocsija februárban balesetet szenvedett, valamint az Ubernek ki kellett vonnia a flottáját Arizona, Pittsburgh és San Franciscóból miután az egyik járművük balesetet okozott.
Minden kétséget kizárólag elkezdődött korunk nagy közlekedési forradalma, ami sokak életét fogja megváltoztatni, új munkahelyeket teremt, régieket alakít át, de sokan jól is járhatnak, ha időben felismerik az új lehetőségeket.