Az Ascent Robotics más utakon próbál járni, mint a többi mesterséges intelligenciával foglalkozó vállalat, mert a szoftver fejlesztéséhez és teszteléséhez saját szimulátorukat, az Atlast használják. A szimulátor a PlayStation játékokhoz is használható kormányt és pedálokat alkalmaz, az Atlason keresztül pedig olyan nem várt dolgokat is képesek szimulálni, amit a valóságban nehéz, vagy szinte lehetetlen lenne.
Az Ascent szerint ennek eredményeként olyan mesterségesintelligencia-„edzést” tudnak kidolgozni, amely megtanítja a gépet emberként gondolkodni és a legjobb döntést hozni a különböző forgalmi szituációkban.
Az Alphabet önvezető autókat tervező leányvállalata, a Waymo, egészen másképp közelíti meg a kérdést. Ők arra esküsznek, hogy a minél több közutakon megtett kilométer segíti a leginkább a mesterséges intelligencia fejlődését.
Fred Almeida, az Ascent társalapítója szerint köztük és a Waymo között az a különbség, hogy az Ascent olyan gépeket készít, amelyek emberként gondolkodnak, míg a Waymo mesterséges intelligenciája csupán a szabályokat képes követni.
Almeida szerint az ő járműveik képesek lesznek felismerni, hogy mi zajlik körülöttük és az alapján döntéseket hozni, és ezért például nem lesz szükség majd bonyolult és drága érzékelőkre.
Az Ascent nem azért fejleszt mesterséges intelligenciát, hogy az önvezető autók okosabbak legyenek, hanem azért, hogy képesek legyenek önálló döntéseket hozni, és gyorsan felismerni a különböző helyzeteket. Az Ascentnél abban reménykednek, hogy az ő szoftverük vezérli majd az első önvezető autókat a 2020-as tokiói olimpián.