Kiderült, mennyire maradtak értékesek a nagy olajipari márkák a járványban

energy Horizontal
(FILES) In this file photo taken on February 25, 2006 Saudi security guard the entrance of the oil processing plant of the Saudi state oil giant Aramco in Abqaiq in the oil-rich Eastern Province. - Drones struck two Saudi Aramco oil facilities early on September 14, 2019, state media said, citing the interior ministry. "The industrial security teams of Aramco started dealing with fires at two of its facilities in Abqaiq and Khurais as a result of... drones," the official Saudi Press Agency reported. (Photo by STRINGER / AFP)
Vágólapra másolva!
A tavalyi év egyik nagy vesztese az olajipar volt, különösen az olajár tavaszi összeomlását követően. A legnagyobb vállalatok márkaértékeinek toplistája azonban alig változott, noha azon belül megfigyelhető némi átrendeződés.
Vágólapra másolva!

A Saudi Aramco, a szaúdi állami olajóriás megőrizte tavaly a második helyét az olajszektor legértékesebb márkái között. A társaság márkaértéke, bár 35,7 milliárd dollárra csökkent a megelőző évben mért 46,77 milliárdról, de az Aramco ezzel együtt sem veszítette el az ezüstérmét.

A dobogó csúcsán sem történt változás.

A legértékesebb olaj- és gázipari márka továbbra is a Shell maradt, 42,16 milliárd dolláros márkaértékkel.

Az Aramco után pedig két kínai óriás jön. A PetroChina és a Sinopec 31,42, illetve 26,40 milliárd dolláros márkaértékkel zárta a 2020-as évet. A top5-ös listára még a BP fért fel 21,37 milliárdos márkaértékkel, míg a világ egykori legértékesebb vállalatának számító Exxon mindössze a nyolcadik helyre tudott befutni 13,43 milliárd dolláros márkaértékkel – írja az Oilprice.com az Argaam jelentése alapján.

A kőolaj- és földgázszektor a tavalyi év egyik nagy vesztese volt, miután az iparág vállalatainak részvényárfolyamait egyszerre húzta le a túlkínálat és a kereslet csökkenése.

Ennek következtében számos energiaipari óriás kezdett el a megújuló energiaforrások felé közeledni, arra számítva, hogy hosszabb távon ez jövedelmezőbb terület lesz a hagyományos olajiparnál.

A Shell továbbra is a legértékesebb olajipari márka Forrás: AFP/Eric Piermont

Ez az elmozdulás azonban nehezebb az olyan cégeknek, mint például a Saudi Aramco, amely évtizedek óta kizárólag az olajkitermelésre és feldolgozásra fókuszál. A szaúdi óriás kevesebb mint két éve lépett tőzsdére, és a menedzsment épp nemrég közölte, hogy a megfelelő piaci körülmények között megfontolják a másodlagos részvénykibocsátást is.

Azt azonban nem könnyű megmondani, mikor lesznek „megfelelők" a piaci körülmények.

Főleg azt tekintve, hogy a kezdeti nyilvános részvénykibocsátást hatalmas várakozás előzte meg, de végül relatíve szerény kereslet mellett a cég papírjait kizárólag a szaúdi tőzsdén dobták piacra.

Ha pedig azt is figyelembe vesszük, hogy a befektetők egyre inkább szavaznak a megújuló energiában utazó cégekre, akkor az Aramcónak annak ellenére sem lesz könnyű dolga, hogy a vállalat a pénzügyi helyzetétől és a teljesítményétől függetlenül is elkötelezte magát az osztalékfizetés mellett.