Drámai részlet derült ki az Ever Given mentőakciójával kapcsolatban

TOPSHOTS Horizontal
A handout picture released by the Suez Canal Authority on March 24, 2021 shows a part of the Taiwan-owned MV Ever Given (Evergreen), a 400-metre- (1,300-foot-)long and 59-metre wide vessel, lodged sideways and impeding all traffic across the waterway of Egypt's Suez Canal. - A giant container ship ran aground in the Suez Canal after a gust of wind blew it off course, the vessel's operator said on March 24, 2021, bringing marine traffic to a halt along one of the world's busiest trade routes. (Photo by - / Suez CANAL / AFP) / “The erroneous mention[s] appearing in the metadata of this photo by Marina PASSOS has been modified in AFP systems in the following manner: [STR] instead of [Marina Passos]. Please immediately remove the erroneous mention[s] from all your online services and delete it (them) from your servers. If you have been authorized by AFP to distribute it (them) to third parties, please ensure that the same actions are carried out by them. Failure to promptly comply with these instructions will entail liability on your part for any continued or post notification usage. Therefore we thank you very much for all your attention and prompt action. We are sorry for the inconvenience this notification may cause and remain at your disposal for any further information you may require.”
Vágólapra másolva!
Az átkelő üzemeltetéséért felelős Szuezi-csatorna Hatóság (SCA) feltárta, hogy egy mentőhajó legénységének egyik tagja meghalt az Ever Given teherhajó kiszabadítását célzó mentési akcióban. Eddig ez a körülmény nem került a széles nyilvánosság elé – jelentette a The NationalNews.
Vágólapra másolva!

Az SCA addig tervezi blokád alatt tartani az Ever Givent, ameddig annak japán tulajdonosa, a Shoei Kisen vállalat meg nem fizeti az immár 550 millió dollárra csökkentett kártérítés összegét.

A csatornahatóság nemrég a hivatalos közösségi oldalán további részleteket közölt az eset miatt elszenvedett károkról.

– adta hírül a hatóság közleménye, a kárérték összegének okulásául egyértelműen megnevezve ezeket az eddig nem ismert körülményeket is.

A hajótulajdonos Shoei Kisen jogi csapata ugyanakkor fenntartja, hogy a baleset a csatornahatóság hibája volt.

Erről az Origo is beszámolt:

A vállalatnál azt mondják, hogy mivel az SCA dolgozói a rossz időjárás ellenére jóváhagyták a hajó csatornába való belépését, valójában a csatornahatóság a felelős a történtekért, így az okozott károk és veszteségek is őt terhelik.

Habár az egyiptomi szervezet hajlandó volt az Ismailia egyiptomi kormányzósága gazdasági bíróságának vasárnapi döntése után a kártérítés összegének jelentős csökkentésére, a japán hajótulajdonos ezt elutasította. Jogi csapata további fellebbezési indítványt nyújt be az őrizetbe vételi végzés ellen - vagyis az ellen, hogy a hajót addig nem engedik ki a karanténból, amíg nem rendeződik a kártérítési ügy.

Az SCA elnöke, Oszama Rabie admirális egy egyiptomi tévés beszélgetős műsorban elmondta, hogy nyitott a tárgyalásokra a japán cég jogi csapatával a vita rendezése érdekében.

A Shoei Kisen 150 millió dolláros ellenajánlatot tett kompenzációként, amelyre viszont az egyiptomi fél nemmel válaszolt, az ajánlat szerintük az SCA jelentős veszteségei miatt elfogadhatatlan.


Rabie admirális kedden Alejandro Gentessel, Panama egyiptomi nagykövetével és annak delegációjával folytatott megbeszélésen ellenérzéseit és értetlenkedését fejezte ki amiatt, hogy a japán hajótulajdonos nem értékelte az egyiptomi mentőakciót, amit ő "csodálatra méltó bravúrnak" tart.

Ahmed Abu Ali, a cég jogi csapatának tagja szerint viszont az SCA nem tudta bizonyítani a hajó hibáját, így az a legkevesebb, hogy irányította a mentési munkálatokat, miután az ő hibájából szorult be az Ever Given.

Az Ever Given balesete kapcsán a világot bejárt egyik emblematikus kép Forrás: AFP/-

A hatóság az egyiptomi tengerjogi törvény 1990-es cikkelyeire hivatkozik, amelyek kimondják, hogy a hajó, miközben közlekedik, a kapitány vezetése alatt áll, és minden kárért egyedül felelős. Hiába szállt a fedélzetre az átkelés idejére két munkatársuk, hogy "tanácsadóként" segítsék - az elsőre sikertelen - átkelést.

Az SCA nyilatkozata azt állította, hogy a hajótulajdonos nem számolt be arról, hogy gyúlékony rakományt szállított,

amikor belépett a Szuezi-csatornába, egyértelműen megsértve a csatornahasználati szabályokat.

Továbbá azt állítja, hogy a vizsgálatok végérvényesen bebizonyították, hogy a hajó kapitánya volt "teljesen a hibás", és nem a pilótája, aki tipikusan egy hatósági alkalmazott, akinek feladata a hajó átjuttatása a csatornán.

"Bízunk az egyiptomi igazságszolgáltatásban, és a lehető legnagyobb rugalmasságot alkalmazzuk a vállalat igényeinek kielégítésében" - közölte a csatornahatóság.

"A rossz idő nem volt az oka a hajó földbe merülésének, mivel 12 másik hajó sikeresen haladt át a csatornán az Ever Given előtt" - tették hozzá.