Ikea, Electrolux, Danone: már a karácsonyi időszakban áruhiány lehet náluk

Houthis hijack a cargo ship owned by an Israeli company in Red Sea 2023,captured,cargo ship,Galaxy Leader,Handout,hijacking,Houthis Horizontal
RED SEA - NOVEMBER 20: (----EDITORIAL USE ONLY - MANDATORY CREDIT - 'HOUTHIS MEDIA CENTER / HANDOUT' - NO MARKETING NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS----) A screen grab captured from a video shows that cargo ship 'Galaxy Leader', co-owned by an Israeli company, being hijacked by Iran-backed Houthis from Yemen in the Red Sea on November 20, 2023. Houthis Media Center / Handout / Anadolu (Photo by Houthis Media Center / Handout / ANADOLU / Anadolu via AFP)
Vágólapra másolva!
Óriási biztonsági kockázatot jelent jelenleg a Vörös-tengeren való hajózás. Októberben a Hamász terrorszervezet megtámadta Izraelt, amire válaszként Izrael háborút indított ellene. A Közel-Kelet egyensúlyát pedig azóta a jemeni húszi lázadók tengeri rajtaütései is veszélyeztetik. Mindez az európai, ezen belül a magyarországi fogyasztókat is érinti, hiszen fontos árucikkekből lehet hiány a tengeri kereskedelem változásai miatt.
Vágólapra másolva!

Komoly késések várhatók a Távol-Kelet kikötőiből induló teherhajók Európába érkezésében. A Földközi-tengert a Vörös-tengerrel összekötő, 163 kilométeres Szuezi-csatornán halad át a világkereskedelem mintegy 12-14 százaléka, évente 17 ezer hajó. Ez a legrövidebb tengeri út Ázsiából Európába. Ezt az útvonalat azonban a hajók most nem tudják biztonságosan használni.

Az október 7-én kitört izraeli-palesztin háború óta a húszik tucatnál is több hajót támadtak meg a Vörös-tenger és az Ádeni-öböl térségében.

A veszély akkora, hogy az áruszállító hajók inkább elkerülik a térséget, különösen, hogy mint arról az Origo beszámolt, a húszik a teherhajók mellett még az amerikai és brit hadihajókat is célpontnak tekinthetik. S ha ezen az útvonalon áll be zavar a polgári hajók forgalmában – mint ahogy történik most –, az a szokott kereskedelmi menetrendeket is felborítja, az áruk késéséhez vezet már a karácsonyi időszakban, a szállítási költségek növekedését vonja maga után.

A húszi terroristák támadják meg a Galaxy Leader nevű hajót. A felvétel november 20-án készült, amikor a legénységét fogságba ejtették Forrás: Anadolu via AFP/2023 Anadolu/Houthis Media Center / Handout

Elterelt áruk, növekvő hajózási idők

Mostanra a jelentősebb hajózási vállalatok felfüggesztették a Vörös-tengeren és a Szuezi-csatornát érintő útvonalaikon a forgalmat. A Hapag-Lloyd és a 300 hajóval rendelkező Maersk után a héten egy újabb jelentős vállalat, a CMA CGM jelentette be, hogy teljesen bojkottálja a Vörös-tengert és a Szuezi-csatornát. Egyúttal pedig azonnali hatállyal felszólították azokat a hajóikat, melyek menetrend szerint a Vörös-tengeren hajóznának át, hogy azonnal forduljanak biztonságos vizek irányába, és további értesítésig ott várakozzanak.

S hogy mindez mit jelent pénzügyileg, számokkal kifejezve? Beszédes adatok következnek:

  • Összeállításunk készítésekor már 180 olyan, többségében konténerszállító hajóról tudni, mely a veszélyzóna elkerülése miatt választott másik útvonalat.
  • A kerülőút megnöveli az áru tengeren töltött idejét, hiszen a hajók típusuktól, a sebességtől, az időjárástól és néhány egyéb körülménytől függően 19-31 nap többletidővel érkeznek úti céljukhoz a Jóreménység-foka felé kerülve, mintha a Vörös-tengeren át érkeznének.
  • De nem maradt sok választása a hajózási társaságoknak, így mostanra mintegy 80 milliárd dollár értékben tereltek el árut másik útvonalra. Ennek az értéknek a szállítóhajókon eredetileg a Szuezi-csatornán kellett volna áthaladnia.
  • Mindezek miatt emelkednek a szállítási költségek, például a konténerbérlés árai. Egy szabványos 40 láb (2 TEU-s) áruszállító konténer költsége Ázsiából Észak-Európába egyetlen hét alatt 16 százalékkal, december hónapban 41 százalékkal emelkedett.
A "Mumbai Maersk" nevű hatalmas konténerszállító hajó Forrás: dpa Picture-Alliance via AFP/Sina Schuldt

Eközben a hajózási társaságok egyre értékesebbek lesznek, hiszen kevesebb hajóval, hosszabb útvonalon kell bonyolítani a fuvarozást. A Bloomberg kiszámolta, hogy december 12-től december 20-ig

a legnagyobb, tőzsdén kereskedett hajózási vállalatok összesített értéke 22 milliárd dollárral (azaz nagyjából 8.000 milliárd forinttal) nőtt.

Utoljára hasonló felértékelődést a koronavírus-járvány idején lehetett tapasztalni, amikor a talpra állás időszakában a tengeri áruszállító cégek szinte bármeddig emelhették áraikat, akkora igény volt szolgáltatásaikra.

Létfontosságú a tengeri útvonal Izraelnek

A Hamász nevű terrorszervezet elleni háborúban Izrael azonnali hatása lehet annak, hogy az áruszállító hajók nem a Szuezi-csatornán áthaladva érkeznek az ország kikötőibe. Miként Dr. Elyakim BenHakoun, az Israel Institute of Technology tengeri szállítmányozással és környezetgazdasággal foglalkozó kutatója megjegyzi, az Izraelbe érkező áruk mennyiségének 99 százaléka tengeri úton kerül az országba, és a rakomány 40 százaléka keresztül halad a Szuezi-csatornán, Azzal, hogy a hajók elkerülik a csatornát, jelentősen megnő az importáruk érkezési ideje az országba, és azzal a költségük is. Az áruszállítás mellett ráadásul nagymennyiségű olaj és cseppfolyósított gáz is a szoroson keresztül érkezik Európába, így a vállalatok bejelentésére az energiaárak is emelkedésnek indultak.

18. századi hajózási útvonalakra terelik a forgalmat

A krízis miatt az elsődleges kerülőút a Jóreménység-foka fele vezet, ahonnan majd a Földközi-tengerre Gibraltáron keresztül tudnak belépni a hajók.

Ezzel a húszik (és a palesztinok mellett álló Irán) elérte, hogy a tengeri teherszállítás 18. századi hajózási útvonalon bonyolódjon.

A Jóreménység-fokának kerülése, mint alternatív útvonal, már 2021-ben is a hivatalosan ajánlott kerülőút volt akkor, amikor a Szuezi-csatornát napokra blokkolta a megfeneklett Ever Given óriáshajó. Csakhogy a Jóreménység fokánál az időjárási körülmények jellemzően nagy próbatétel elé állítják a hajókat, arról pedig nem is beszélve, hogy onnan Európába tartva északi irányban a Guineai-öbölben kell áthaladniuk. Ez pedig, miként a szakértők emlékeztetnek rá, és ahogy az Origo is megírta, már 2021-ben is, szintén a kalózkodás melegágya volt.

De úgy tűnik, egyelőre nincs más lehetőség: az említett, Afrika körül hajózó vagy ott utasításra váró 180 hajó nagyja szinte bizonyosan ezen az útvonalon fog Európába érkezni.

A Fokföldi-félsziget nyugati oldala, a Jóreménység-fokával: erre kell kerülniük a hajóknak Forrás: Elter Tamás

Sorra jelentik be a lehetséges áruhiányokat

Mindez persze azt is jelenti, hogy áruk, amiket a hajók hoznak, szintén késve kerülnek a boltokba. Például a Geodis nevű szállítmányozási vállalat azt közölte, hogy a Szuezi-csatornán át 40 nap elég hajóiknak arra, hogy Kínából Európába érjenek, ha viszont a Jóreménység-foka felé kerülnek, az további 20 napot jelent.

Nem lenne meglepő, ha szállítmányozási késedelmek miatt már karácsonyt követően hiány lenne egyes cikkekből az üzletekben:

  • Az IKEA áruházlánc szóvivője azt közölte a CNBC-vel, hogy egyes árucikkek késve fognak megérkezni, és ezért – mint fogalmazott – "bizonyos termékek elérhetőségében korlátok lehetnek", azaz nem biztos, hogy minden kapható lesz áruházaikban.
  • Az Amerikában közel 900 üzlettel rendelkező ruházati kiskereskedő Abercrombie & Fitch szintén a késések miatti áruhiányra figyelmeztet.
  • A brit ágy- és matracgyártó Button & Sprung azt közölte, hogy Kínából és Indiából szerzi be a kárpitozáshoz szükséges anyagokat, melyek késedelme miatt hiány lehet áruikból a brit és az európai üzleteikben.
  • A Danone-csoport Forbes-hoz eljuttatott közlése szerint, bár tevékenységükre egyelőre nincs rövid távú hatással a kialakult helyzet, legfeljebb két-három hónapig tudnak így működni, azt követően nekik alternatív tengeri és szárazföldi beszállítói útvonalakat kell keresniük.
  • A világ egyik legnagyobb elektronikai készülékgyártó cége, az Electrolux a Reuters-nek azt közölte, hogy már keresik az alternatív szállítási útvonalakat, miközben késésekre és korlátozásokra készül.

A nyilatkozatokból kiderül az is, hogy több vállalat fontolgatja, hogy a szállítmányozást a drágább, de időben rövidebb légi útra tereli, csakúgy, mint a koronavírus-járvány idején.

Az IKEA már jelezte: áruhiány jöhet áruházaikban a közel-keleti helyzet miatt Forrás: Ritzau Scanpix via AFP/Henning Bagger/Henning Bagger

Ha pedig a Vörös-tenger térségét, annak átjáróit érintő krízis nem lenne elég, a világ Szuezi-csatorna melletti másik fontos, mesterséges átjárójában is komoly gondok vannak: a Panama-csatornában a vízhiánnyal küzdenek, így a szokottnál jóval lassabban tudnak átengedi ott teherhajókat.

Jó hírt jelenthet ugyanakkor, hogy a Bloomberg Economics elemzői szerint, ha a Vörös-tenger térségében rendeződne a helyzet, akkor

néhány héten belül lezajlana a hajózási ipar visszarendeződése, ami gyorsan magával hozná a most megemelkedő árak mérséklődését is.

A helyzet rendezésében lehet hatékony eszköz a nemrég bejelentett, a Vörös-tenger hajózási szabadságát célzó, az Egyesült Államok vezette munkacsoport. A nemzetközi kezdeményezés célja, hogy véget vessen a jemeni húszi lázadók támadásainak a térségen áthaladó hajók ellen.