Az olimpia megvalósíthatósági tanulmányának elkészítésére az Ifjúsági és Sportminisztérium írt ki közbeszerzési pályázatot, meléyet a PricewaterhouseCoopers (PWC) pénzügyi tanácsadó cég nyert meg. A cég számításai szerint a 2012-re tervezett olimpiáig - a meglévők mellett - további 17-18 ezer szállodaszoba kellene. Emellett 8-9 új, fedett, 5-15 ezer főt befogadó sportcsarnokra, továbbá 22 egyéb sporthelyszín kialakítására van szükség. A tanácsadó cég szerdán tájékoztatta erről az Olimpiai Pályázat Előkészítő Bizottság (OPEB) tagjait, köztük Deutsch Tamást, az ügyvezető kormány sportminiszterét, a bizottság elnökét és Demszky Gábor főpolgármestert az OPEB egyik társelnökét.
Demszky Gábor az OPEB ülését követő dajtótájékoztatón azt mondta: a megvalósíthatósági tanulmány alapján széles körű társadalmi egyeztetést követően születhetnek meg a megfelelő döntések. A főpolgármester szerint már a pályázat lehetősége is előrehozott fejlesztéseket jelentene. Ezért ha a város és az ország hajlandó és tudja vállalni a terheket, be kell nyújtani a pályázatot. Előzőleg azonban ki kell kérni az emberek véleményét - közölte a főpolgármester.
Deutsch Tamás ifjúsági és sportminiszter szerint világszínvonalú a tanulmány eddig elkészült része. A távozó miniszter elmondta, hogy a feladatok és terhek felsorolása mellett az anyagi jellegű és nem anyagi jellegű előnyök összegzésére is ki fog térni. A tanulmánynak július végére kell elkészülnie. Azután szakmai egyeztetéseket követően kerülhet sor a MOB, a főváros, a kormány és a parlament végleges állásfoglalásának kialakítására.
Népszavazás és milliárdos pályázati költségek
A két politikus egyetértett azzal, hogy népszavazást kell tartani az olimpia megrendezéséről. Demszky szerint ezzel kiderülne: az ország hajlandó-e vállalni a megnövekedett terheket. Deutsch Tamás szerint egy népszavazás megmutatná: igen nagy társadalmi támogatottsága van az olimpia megrendezésének.
A tanulmány elkészítésének költsége netto 390 millió forint - hangzott el a sajtótájékoztatón. Az olimpiai pályázat - ha beadásra kerül és Budapest bejut a második fordulóba - 15-16 millió dollárba (mintegy négymilliárd forintba) kerül majd, azonban Deutch Tamás szerint ezek a költségek sokszorosan megtérülnének egy sikeres pályázat esetén.
Öt lehetséges helyszín a fővárosban
A PWC várhatóan július végére áll elő a kész megvalósíthatósági tervvel. Bienerth Gusztáv, a cég vezérigazgatója a OPEB ülését követő sajtótájékoztatón elmondta: ez egy közbelső jelentés, amely előzetes megállapításokat tartalmaz. A tanulmány készítői megvizsgálják a Nemzetközi Olimpiai Bizottság követelményeit, több város korábban benyújtott sikeres, és sikertelen pályázatát,valamint a sportágak igényeit, és a szóba kerülő helyszíneket. Egyik fő céljuk hogy a megvalósuló olimpiai beruházások 100 százalékosan útóhasznosíthatók legyenek. A végleges tanulmányban szerepelni fognak a költségek, a technikai környezetvédelmi és közlekedési megvalósíthatósági szempontok is.
A cég öt különböző koncepciót dolgoz ki, ez öt különböző lehetséges fővárosi helyszínt jelent. Az öt koncepció közül három a hagyományos olimpiai falus megoldást tartalmazza, míg a két másikban a fővárosba integrálnák az olimpiai helyszíneket - mondta el Molnár László a Főmterv-Váti képviseletében. A Duna-menti koncepció a Dunára fűzné fel a sportesemények helyszíneit, és a városba integrálná az eseményt. Hasonló koncepciót takar a kelet-nyugati változat is, itt a Józsefváros, a Ganz-telep és a Népstadion és környezete területén bonyolítanák le a rendezvényt.
A másik három változat közül az észak-budapesti az Óbuda-Káposztásmnegyer tengelyre fűzné a helyszíneket, a dél-budapesti a Csepel-sziget északi csücske és az M0-ás autóút közötti területet hasznosítaná. A legroblémásabb és ezért valószínűleg hamar kieső lehetőség a Nyugati Városkapu koncepció, ebben az esetben a főváros nyugati bejáratánál kapna helyet az olimpia. A koncepciók kidolgozásánál megvizsgálják a területek biztosította feltételeket, az utóhasznosítás lehetőségeit, a környezetvédelmi közmű és közlekedési szempontokat is. Molnár László elmondta: fő céljuk a versenyek nézői és a sportolók, szervezők közlekedésének különválsztása, ezért nagy súlyt fektetnek a kötött pályás közlekedési lehetőségek kihasználására (metró, villamos vasút).