A százötven oldalas könyvben az egyház erkölcsi útmutatást ad többek között az eutanáziával - ami erkölcsileg rossz -, a géntechnikával - ami csak gyógyítási céllal megengedhető -, a klónozással és az őssejtkutatással kapcsolatban. Az írásban elítélik a sebészeti terhességmegszakítást, az esemény utáni tablettákat és a spirálok használatát is, ami ellentétes a hatályos magyar törvénnyel. Az előírás szerint ugyanis a terhes asszony válsághelyzetben a magzat 12 hetes koráig maga döntheti el, megtartja-e, vagy sem gyermekét.
Az egyház elítéli a gumióvszer használatát is. Ezzel kapcsolatban Veres András püspök, az MKPK titkára a Magyar Hírlapnak elmondta, az óvszer gátolja a természetes folyamatokat, és akadályozza az élet kibontakozását. Az életet, azonban akármilyen minőségű is legyen, védeni kell - mondta. A körlevél szerint fejlődési rendellenesség vagy örökletes betegség sem lehet indok az abortuszra, és az a szakember, aki ehhez hozzájárul, "az erkölcsi rosszal történő tiltott közreműködés bűnét követi el". A törvény szerint ilyen esetben a 20. hétig lehet megszakítani a terhességet.
A körlevélben elítélik a mesterséges megtermékenyítés minden formáját, nem tartják megengedhetőnek a leszbikus párok, és a férj nélküli lányok megtermékenyítését, és elvetik a társ halála utáni, annak mélyhűtött ivarsejtjeivel történő megtermékenyítést is.
A lapnak nyilatkozó Fazekas Csaba történész szerint az egyház rugalmatlanságát mutatják ezek a kitételek. A történész úgy véli, hogy a dokumentum több pontja is idejétmúlt teológiai magatartást hirdet, amelyet még a hívek többsége sem tart be. Fazekas szerint a középkori családmodell ilyenfajta védelme szembehelyezkedés a felvilágosodással - áll a Magyar Hírlap írásában.