Salátatörvénynek nevezik az olyan javaslatokat, amelyek elfogadásával több más, egymástól teljesen független jogszabály is módosul. Az MDF tavaly januárban fordult ezzel kapcsolatban az Alkotmánybírósághoz (Ab): alkotmányellenesnek tartották a nem sokkal korábban elfogadott 2005-ös költségvetési törvényt.
A salátatörvénynek is nevezett jogszabálynak ugyanis csak mintegy a fele foglalkozott a 2005-ös büdzsével, a másik felében viszont összesen 44 más törvényt módosítottak, amelyeknek egy része a beadványozó szerint még csak közvetve sincs összefüggésben a költségvetéssel. A 44 jogszabály között szerepelt a közoktatási, az ügyészségi, az egészségügyi, a házirovosi, a honvédségi, a szerencsejáték és a köztisztviselői törvény is.
Az Ab kedden kihirdetett határozatában az MDF indítványának helyt adva megsemmisítette a tavalyi költségvetési törvénynek azon szabályait, amelyek más törvényeket módosítottak. Ugyanakkor a megsemmisítés nem érintette a módosított jogszabályokat, azok továbbra is hatályban vannak.Vagyis a döntés inkább elvi jelentőségű; a jövőbeni jogszabályokat érinti.
Bihari Mihály, az Alkotmánybíróság elnöke a döntést ismertetve azt mondta: a költségvetési törvény előkészítésének, tárgyalásának és elfogadásának a többi törvénytől eltérő, sajátos alkotmányos rendje van. Ez kizárja azt, hogy abban a büdzsé szabályain kívül más rendelkezések szerepeljenek. A szakpolitikai szabályok "elrejtése" a költségvetési törvényben a jogalkalmazók számára jogbizonytalanságot okoz, és ez egyértelműen veszélyezteti a jogbiztonságot - indokolta határozatát az Alkotmánybíróság. Emellett a szóban forgó törvényeket nem önállóan tárgyalták, tehát nem a demokratikus törvényalkotási eljárásnak megfelelően fogadta el őket a parlament. Az utóbbi hét-nyolc évben gyakorlattá vált az a törvényszerkesztési eljárás, hogy a költségvetésről szóló törvények egyre nagyobb számban módosítottak a költségvetéssel legfeljebb csak áttételesen kapcsolatba hozható törvényeket: az 1999-es ötven, a 2005-ös pedig negyvenkét törvényt módosított - hangzott el.
Az Ab hangsúlyozta: az önmagában nem alkotmányellenes, ha valamely törvény számos más, tárgyukban össze nem függő törvény módosításáról szól, ilyenek például az úgynevezett deregulációs törvények. A költségvetési törvény azonban fokozottabb védelmet, garanciákat rögzítő megoldásokat kíván.
A határozathoz különvéleményt fűzött a testület korábbi elnöke, Holló András. Szerinte miután kizárólag formai alkotmánysértést állapítottak meg, elegendő lett volna a költségvetéshez kapcsolt törvényalkotási eljárás alkotmányellenességének kimondása, a módosító rendelkezések megsemmisítésének mellőzésével.
PM: még nem ismerik a következményeket
A döntés nem az egyes törvények tartalmát tartotta alkotmányellenesnek, hanem a módosítás eljárási gyakorlatát - hangsúlyozta a Pénzügyminisztérium helyettes államtitkára a döntést követően újságírók előtt. Várfalvi István szerint tanulmányozni kell, hogy a határozat általános érvényűen mondja-e ki, hogy a költségvetési törvényben nem lehet más tárgyú törvényt módosítani, vagy a büdzsével szorosabban összefüggő jogszabályok módosítását nem zárja ki.
Ha a döntés értelmében semmilyen más jogszabályt nem lehet módosítani a költségvetési törvény keretein belül, akkor a kormánynak a szakmai törvények módosítását a költségvetéssel párhuzamosan kell benyújtania az Országgyűléshez - tette hozzá. Emlékeztetett: 2006-ban már csak 15 törvényt módosítottak a költségvetési törvényben. Hogy gyakorlati értelemben mit jelent az Alkotmánybíróság döntése, arról csak a mintegy 60 oldalas határozat és indoklás szövegének áttanulmányozása után tudnak mondani bármit a Pénzügyminisztériumban.
MDF: vége a"salátázásnak"
Helyreállt a rend és a törvényesség - így kommentálta a döntést az MDF frakcióvezetője. Herényi Károly szerint a határozat legfontosabb hatása a jövőre szól: visszatartja a parlament mindenkori kormánypárti többségét a "salátatörvények" alkotásától. Kérdésünkre, miszerint Bihari Mihály kitért a határozat ismertetésekor arra, hogy a "salátázás" az utóbbi hét-nyolc évben vált gyakorlattá, vagyis Dávid Ibolya igazságügyi minisztersége alatt, Herényi Károly azt válaszolta: kormányülésen kifogást emelt ez ellen a pártelnök, de hiába. Hozzátette: azóta a méret, vagyis a módosítások mennyisége vált elviselhetetlenné.
SZDSZ: várható volt
Kuncze Gábor szerint várható volt, hogy az Alkotmánybíróság megsemmisíti a tavalyi költségvetési törvénynek a más törvények módosításáról rendelkező szabályait. A kormányzatnak és a politikának a jövőre nézve le kell vonni a következtetést, és tartózkodnia kell - nemcsak a költségvetési törvény esetében - salátatörvények benyújtásától - hangoztatta az SZDSZ elnöke. Ez ugyanis nagyon nehezen áttekinthetővé teszi a törvényalkotást, és kicsi a lehetősége annak, hogy a csomag egy-egy elemét például akár az ellenzék is támogathassa - mondta.
Kolláth: végre sarkára állt az Ab
Áttörésként értékelte az [origo]-nak az Ab határozatát Kolláth György alkotmányjogász. Szerinte legfőbb ideje volt véget vetni az eddigi gyakorlatnak és rámutatni, hogy "nem szabad egy adott szaktartalmú törvénybe tücsköt-bogarat beletenni" - fogalmazott Kolláth. "A jogállam lényege a jogbiztonság és a kiszámíthatóság" - tette hozzá.
A költségvetés mindig "saláta" volt
A 2005-ös költségvetéssel kapcsolatos alkotmányossági aggályok miatt a biztonság kedvéért a kormány már elfogadása előtt változtatott a 2006-os büdzséjavaslaton is, hogy azt ne érhesse a salátatörvény vádja: kivették a tervezetből a vitatható elemeket. A 2006-os költségvetési tervezet eredeti változatával kapcsolatban is felmerültek ugyanis alkotmányossági aggályok. Az eredeti tervezet elfogadásával módosult volna több más, a költségvetéstől független jogszabály is.
A költségvetés 1991 óta gyakorlatilag mindig "saláta"; az Orbán-kormány idején például - amikor a salátatörvényeket most kifogásoló Dávid Ibolya volt az igazságügyi miniszter - az 1999-es költségvetésben 50, a 2000-esben 25, 2001-2002-es büdzsében pedig 30 másik jogszabályt is módosítottak. Az első, 1990-ben elfogadott büdzsében még csak 2, az 1992-es költségvetésben 8, az 1993-asban 5, az 1994-esben 14, az 1995-ösben 16, 1996-osban 27, az 1997-esben 23, az 1998-asban pedig 29 törvényt módosítottak, hogy megalapozzák a költségvetés előirányzatait. A 2003-as 29, a 2004-es pedig 24 törvénymódosítást tartalmazott.
Egyébként is minden ciklusban előfordult, hogy egy szavazással akár több, időnként össze nem kapcsolódó törvényt is módosítottak. Dávid Ibolya nevéhez fűződik például az egyik 1999-ben elfogadott törvény, amelyet igazságügyi miniszterként terjesztett elő. Ez "az államszervezetre vonatkozó egyes törvények, továbbá az ingatlan-nyilvántartásról, valamint a halászatról és horgászatról szóló törvények módosításáról" címet viselte, s a felsoroltakon kívül módosította még a bányászatról, a mérésügyről, a találmányok szabadalmi oltalmáról, valamint a kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló törvényeket is.