"Hiába mondják, hogy van légkondi, kibírhatatlan itt a hőség" - mondta az [origo]-nak az új körúti villamosok egyik utasa. Beszéltünk olyan utazóval is, aki szintén azt feltételezte - tévesen -, hogy az új modern villamoson van légkondicionáló berendezés, csak valószínűleg véletlenül fűtésre állították. "Csalódtam az új villamosban, a régin sokkal elviselhetőbb a meleg" - mondta egy literes vizespalackot cipelő fiatal lány.
A körúton futó Combino villamosok azért tűnnek melegebbnek a régieknél, mert bár az ablakaik nagyon nagyok, csak egy kis sávban lehet elhúzni őket. Vagyis hiába vannak mind nyitva, áll a forró levegő az utastérben.
Az [origo] hőmérője - mindkét fajta villamoson - 36-37 fokot mutatott péntek dél körül, az új villamosok mégis jóval melegebbnek tűntek. "Hogy hány fok lehet? 47!" - mondta a Combinón utazó egyik fiatalember. Az új villamosokon a délutáni tömegben állítólag még rosszabb a helyzet, akkor az utasok szerint 40-42 fok is lehet a valós hőmérséklet.
Az MDF főpolgármester-jelöltje szerint a Combinókat eredetileg légkondisra tervezték, de a Fővárosi Önkormányzat légkondicionáló nélküli verziókat rendelt. Vagyis nem tanult a Volvo buszok példájából, melyekbe utólag kellett beszereltetni a berendezéseket. Katona Kálmán szerint az új villamosok csak légkondicionálóval együtt biztosítják az emberhez méltó utazási körülményeket, az utólagos beszerelés azonban jóval drágább lesz.
"Egy tehénnek kellemesebb körülményeket kell biztosítani, amikor utazik, mint amit Demszky Gábor biztosít a budapestieknek" - áll az MDF főpolgármester-jelöltjének közleményében. Katona Kálmán arra utalt ezzel, hogy az állatok szállításának törvényi feltételei között szerepel, hogy a szállítóknak - még a nyári melegben is - 35 fok alatti hőmérsékletet kell biztosítani. A főpolgármester-jelölt munkatársai a Combinón pedig 40 fok körüli hőmérsékletet mértek.
Nem spórolásból nincs légkondi az új villamosokban, hanem azért, mert a körúton olyan gyorsan jönnek egymás után a megállók, vagyis olyan gyakran vannak nyitva az ajtók, hogy nem érdemes ilyen körülmények között légkondit üzemeltetni - mondta az [origo]-nak Lakos Imre, a Városüzemeltetési Bizottság elnöke. Ebben egyetértettek a szakemberek, sőt Katona Kálmán - a városüzemeltetési bizottság tagjaként - is megszavazta ezt a döntést - tette hozzá Lakos.
Tiefenthaler Eszter