Kóka János még áprilisban, a parlamenti választások két fordulója között jelentette be, hogy ősszel elindul a kötöttpályás közlekedés a Nyugati pályaudvar és a Ferihegyi repülőtér között. A gazdasági és közlekedési miniszter a vasúti fejlesztésekről tartott sajtótájékoztatón kijelentette: őszre megvalósul, hogy a reptérre érkezők könnyen és rövid idő alatt - a tervek szerint 15 perc alatt - elérjék a főváros egyik legforgalmasabb közlekedési csomópontját.
A terv az volt, hogy a vecsési vasúti vonalszakasz átalakításával, európai uniós forrásból épül meg az összeköttetés a városközpont és Ferihegy között, majd 2-3 év alatt egy komplett gyorsvasút is kiépülhet ezen a vonalon. Addig is az új ferihegyi vonattal közvetlenül elérhetővé vált volna az I. terminál, ahonnan az utasok autóbusszal utazhattak volna tovább a II-es terminálhoz.
Tavasszal, az elképzelés bejelentésekor a MÁV állítása szerint már folytak a kalkulációk a ferihegyi vonat jegyárairól, amit versenyképessé akartak tenni a taxiköltséggel. Amikor az [origo] most, novemberben rákérdezett az áprilisi ígéretre, kiderült, hogy a munkák el sem kezdődtek, még mindig csak a tervezési fázis zajlik.
Az a fontos, hogy elkészüljön
Ábrahám Gergely, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium szóvivője azt mondta, hogy tavasszal még reálisnak tűnt az új járat őszi indulása. "A késlekedésnek nyilván nem örülünk, de tudomásul vesszük, hiszen az a fontos, hogy elkészüljön" - jelentette ki. A MÁV-tól kapott információik szerint a kivitelezés megkezdése azért csúszott, mert a vasútnak módosítania kellett az unióhoz benyújtott tendert, amellyel a projekthez szükséges pénzügyi forrásért pályáztak.
Mosóczi László, a MÁV pályavasúti üzletág-vezetője is a pályázással kapcsolatos gondokkal indokolta a csúszást. Neve már van a projektnek: FEREX 1-nek hívják a Ferihegy és Expressz szavak összevonásából. Mosóczi szerint egyébként is először a ferihegyi megállóhelyet kell kialakítani, és csak utána kezdődhet meg a vasúti pálya kialakítása.
Új határidőről nem tudni, és Mosóczi még azt is korainak tartja, hogy most beszéljen a konkrét jegyárakról, hiszen ez alapvetően a férőhelyek számától, egy-egy járat költségétől függ. Kérdésünkre, az eddigi számítások alapján nagyjából 800 forintra becsülte egy jegy árát, mert ezt tartja reálisnak a mai taxi-tarifák és tömegközlekedési árak mellett.
A MÁV pályavasúti üzletág-vezetője szerint közben már a FEREX 2-n is dolgoznak, ez már egy gyorsvasút lenne a Keleti pályaudvar és a Ferihegy II.-es terminál között. Nem uniós pénzből, hanem magántőke bevonásával készülne, erre a pályázatot várhatóan a jövő év közepén írják ki.
Egy járda már készen van
Úgy tűnik, egyedül a Budapest Airport Zrt. tudta teljesíteni a reptérre vezető vasút megvalósításában vállalt feladatát: a vonathoz vezető közlekedő megépítését. Szollár Domokos, a BA Zrt. szóvivőjének elmondása szerint ez tulajdonképpen egy járda, ami a termináltól indul, és a még nem létező vasúti felüljáróhoz vezet, bár jelenleg a repteret övező kerítésnél végződik. "Igaz, ez az egészhez képest nagyon kis rész, de ez valóban elkészül december elejére, a parkoló fejlesztésével együtt" - tette hozzá a szóvivő.
Gergely Zsófia