Hagyó Miklós városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes kedden tárgyalást ajánlott az agglomerációs településeknek a HÉV-bérletekkel kapcsolatban, miután óriási felháborodást váltott ki a drasztikus áremelkedés, melyet a megye szerint egyeztetés nélkül kényszerít a lakókra a BKV.
Január elsejétől ugyanis a kiegészítő - vagyis a Budapesten kívüli utazásra jogosító - HÉV-bérletek ára jelentősen megnőtt: a diákbérlet ára többszörösére, a nyugdíjasoktól pedig megvonták az eddigi kedvezményt. Ha például egy diák Budapesttől 20 kilométerre utazik, akkor 7350 forintba kerül a bérlete, míg tavaly ugyanez még csak 1748 forint volt.
Hagyó Miklós az MTI tudósítása szerint azt mondta, tárgyalnának az agglomerációs településekkel a BKV-járatok finanszírozásához való hozzájárulásukról. Hagyó Miklós nem beszélt arról, hogy lehetséges-e a bérletárak csökkentése, és az [origo] kérdésére Hagyó szóvivője, Hidas Judit is csak annyit mondott: az egyeztetések előtt erről még korai beszélni.
Ugyanakkor Demszky Gábor főpolgármester szerdai közleményében egyértelműen fogalmazott: "A Fővárosi Önkormányzatnak nem áll módjában továbbra is pótolni az állam által csökkentett árkiegészítést a más településekről bejárók számára egy Budapest határain kívül igénybe vett szolgáltatásért." Demszky annyit ígért meg: a Pest megyei utasok érdekében tárgyalást kezdeményez az állammal.
A Pest megyei önkormányzat hajlandó tárgyalni a fővárossal, de azt követelik: vonják vissza az áremeléseket. "Fel vagyunk háborodva, hogy előzetes egyeztetés nélkül négyszeresére emelte a BKV a diákbérlet árát, és megszüntette a nyugdíjaskedvezményt" - mondta az [origo]-nak Szűcs Lajos, a megyei közgyűlés elnöke. Az [origo] kérdésére, hogy hajlandóak-e a Budapesten kívüli települések részt vállalni a BKV finanszírozásából, azt mondta: ezt majd az adott önkormányzatok eldöntik.
Miért emelkedett?
Eddig a BKV és a főváros verziója ismert. A BKV kedden az [origo]-val azt közölte: az áremelkedés okai a Fővárosi Közgyűlés decemberi döntései és a tavaly megváltozott jogszabályok. A cég szerint az új rendeletek értelmében a HÉV-vonalak a vasúti kategóriába kerültek, és az új kategóriák miatt változott a tarifarendszer is.
A főváros pedig azt mondja, tulajdonképpen a kormányon múlt a drasztikus áremelés: egy kormányrendelet az oka, amely megváltoztatta az állam hozzájárulását a bérletárakhoz. Most már más rendszerben és jóval kevesebbet ad az állam: a környéki busz- és HÉV-bérletek megvásárlásához az állam a tanulók és nyugdíjasok részére korábban 90 százalékos támogatást nyújtott, az új rendszerben viszont csak 56 százalékos árkiegészítést ad - olvasható Demszky Gábor közleményében. Ha a BKV csökkentené az árakat, csak tovább nőne a cég amúgy is tetemes hiánya - mondta az [origo]-nak Hidas Judit szóvivő.
A Pest megyei közgyűlés elnöke az áremelések indoklásait úgy kommentálta, ez nem elfogadható érvelés. "Az árak megállapítása a BKV és a Fővárosi Közgyűlés dolga. Az egymásra mutogatásnak mindeközben mi az elszenvedői vagyunk, nem a kiagyalói" - fogalmazott Szűcs Lajos.
A Pest megyei önkormányzat mellett a HÉV-bérletek árának emelkedése miatt tiltakozott már egy önkormányzati szövetség, melynek élén a gödöllői polgármester, Gémesi György áll, a Fidesz és legutóbb környezetvédők is.
Wirth Zsuzsanna