"Az az ön egyedi, szociális kérdése, hogy ki tud-e mellé fizetni annyit, amennyit, vagy sem" - hárította el Horváth Ágnes, az Egészségügyi Minisztérium államtitkára az RTL Klub Házon kívül című műsorában egy fogyatékos gyermeket nevelő szülő kérdéseit, aki arról érdeklődött, miért csökkentette a tárca a gyerekek iskolába szállításának támogatását. Horváth szerint a szülőnek szociális alapon, a helyi önkormányzattól kellene támogatást kérnie, mert a tárca nem finanszírozhat más módon "egy daganatos beteget és egy fogyatékos embert".
Egy, januárban hatályba lépett jogszabály-módosítás szerint azonban nemcsak a fogyatékos gyermekeiket iskolába, fejlesztő intézménybe autóval szállító szülők járnak rosszabbul, hanem minden olyan beteg vagy fogyatékos ember, aki nem tudja használni a tömegközlekedést. Ugyanis míg korábban az egészségbiztosító (OEP) kifizette a lakóhely és az oktatási vagy egészségügyi intézmény közötti üzemanyag költséget, január 1-től csak annyi támogatást fizet, amennyibe a busz vagy vonatjegy kerülne.
Ez azt jelenti, hogy egy iskoláskorú gyerek után csak a jegy árának 33 százalékát fizetik ki, míg egy 6 év alatti gyerek vagy egy 65 év feletti ember nem kap semmit, hiszen ők ingyen utazhatnának a tömegközlekedési eszközökön. A jogszabályalkotók azt azonban nem vették figyelembe, hogy a fogyatékosok közül sokan nem tudják igénybe venni ezt a kedvezményt, az egyéni közlekedés pedig jóval drágább, mint a busz vagy a vonat.
Szociális kérdés?
Az Egészségügyi Minisztérium (EüM) adatai szerint a módosítás 11-12 ezer fogyatékos gyermeket érint, az OEP kasszájának pedig eddig évente 1,2 milliárd forint kiadást jelentett, ami a tárca szerint nem egészségügyi, hanem szociális jellegű kiadás. Hasonló választ adott Molnár Lajos - szerdán lemondott - egészségügyi miniszter Tállai András országgyűlési képviselőnek (Fidesz), aki kérdéssel fordult hozzá az ügyben. A miniszter arra hivatkozott, hogy a módosításra azért volt szükség, mert voltak, akik jogosulatlanul vették igénybe a támogatást.
"Ez nem szociális, hanem hátránykompenzációs kérdés" - mondta az [origo]-nak Szakály József, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége főtitkára, aki arra emlékeztet, hogy anélkül kurtították meg az Egészségbiztosítási Alapból származó támogatást, hogy megteremtették volna a helyettesítését valamilyen más forrásból. Ez szerinte egyértelműen azt jelzi, hogy csak spórolni akartak. A MEOSZ tiltakozik a változtatások miatt, több ügy mellett az utazási költségtérítés is szerepelt például abban a nyílt levélben, amelyben a miniszterelnöktől kérték számon az esélyegyenlőség hiányát.
Semmi gond nem lenne, ha akadálymentesített lenne a tömegközlekedés - tette hozzá Szakály. Ebben az esetben ugyanis egy fogyatékos személy is tudná használni azt, és az épekkel azonos kedvezményeket vehetne igénybe. A főtitkár arra is emlékeztetett, hogy a fogyatékos személyek többsége nagyon alacsony jövedelemből él, az új rendszerben pedig csak utólag fizetik ki a támogatást. Szakály szerint ez azzal fog járni, hogy a gyerekek nem jutnak el iskolába, fejlesztő intézménybe, az idősek pedig kórházba.
Egyeztetés lesz
Tállai kérdésére adott válaszában Molnár azt írta, az érintett tárcák képviselői együtt keresik a megoldást. Érintett lehet az ügyben az egészségügyi tárcán kívül a Szociális és Munkaügyi Minisztérium (SZMM) és az Oktatási és Kulturális Minisztérium (OKM), utóbbi azért, mert az oktatási törvény rendelkezik arról, hogy gondoskodni kell a fogyatékos gyerekek iskolába jutásáról is.
Schranz Edit, az SZMM szóvivője az [origo] érdeklődésére azt mondta, az Országos Fogyatékosügyi Tanács még ebben a hónapban teret ad az OKM és az EüM tárgyalásainak. Az SZMM azonban a szóvivő szerint addig is igyekszik segíteni a rászorulóknak, részben az emelt szintű családi pótlékkal, részben támogató szolgáltatással, vagyis ingyenes szállítással. Ez utóbbit azonban a rászorulónak kérelmezniük kell.
Kovács Áron