A jövő héttől, de legkésőbb július közepétől egy hétig kérdezőbiztosok szállják meg a három teszt-Combinót. Ezek a járművek egy hónapja különféle hűtési rendszerekkel próbálják meg elviselhetőbbé tenni az utastér hőmérsékletét, amiről a közlekedők kérdőíveken, valamint a vállalat honlapján szavazhatnak: kinek, melyik megoldás tetszik.
A közvélemény-kutatás részleteiről jelenleg is tárgyal a BKV vezetése - közölte Regőczi Miklós kommunikációs igazgató. Ami viszont biztos: a három különféle hűtési megoldás (légkondicionáló a jármű közepén, dupla méretű, nyitható ablakok, nagyobb teljesítményű szellőztető rendszer) tetszési indexének kiderítése áll majd a középpontban. Emellett a BKV-val szembeni általános elégedettségre is biztosan kíváncsiak lesznek a közvélemény-kutatók. "Luxus lenne, ha csak a légkondiról érdeklődnének" - magyarázta Regőczi, aki hozzátette: 3-4 kérdést minimum feltesznek majd a biztosok.
A BKV honlapján már 7500 fölött van a szavazatok száma. Eszerint legtöbben (35 százalék) a jármű közepébe szerelt légkondit favorizálnák, bár Regőczi szerint vannak ellendrukkerek is. A kommunikációs vezető elmondta, hogy már többen panaszkodtak: huzatot kaptak a léghűtő alatt állva. Húsz százalékkal második jelenleg a nagyobb, kihúzható ablak, míg a meleg levegőt az utasfülkéből kihúzó szellőztető 16 százalékot kapott eddig. A mindhárom megoldást kiegészítő ötlet, miszerint a hűtött sofőrfülke levegőjét is kivezetik az utasok közé, annyira nem népszerű: 10 százaléknyi utas kér belőle.
Regőczi állítja, szinte biztos, hogy ezek valamilyen kombinációját kezdik majd beszerelni az utasok véleményének begyűjtése után. Ugyanakkor idén már nem sok jut az embereknek az elviselhetőbb hőmérsékletűnek ígért járművekből, a 40 Combino átalakítása ugyanis augusztustól jövő tavaszig eltart. "Egyszerre nem lehet kivonni őket a forgalomból" - adott magyarázatot a háromnegyed éves időtartamra a kommunikációs vezető. Az átépítés költségei - megoldástól függően - 200 milliótól 2 milliárd forintig terjedhetnek. Utóbbi az a megoldás, amikor az összes járművet légkondícionálóval szerelik fel.
Még 2003-ban döntött a BKV előző vezetése arról, hogy minimális hűtés nélkül rendelik meg a Siemens-től a villamosokat.