Egymás után jelenti be a kormány a különböző számokkal megjelölt programokat: 2006-ban indult a 100 lépés programja, szeptemberben 48 pontba foglalták a kormány feladatait, legutóbb pedig 7 pontos "tisztasági csomagot" jelentett be Gyurcsány Ferenc. Utóbbival a miniszterelnök rendezni akarja a párt- és kampányfinanszírozást, az összeférhetetlenségi szabályokat és a parlamenti képviselők javadalmazását is. Szerinte ezekkel a rendelkezésekkel lehetne visszaállítani a politika megtépázott hitelét.
Gyurcsány miniszterelnökként számos pontot meghirdetett már. 2005. áprilisában a 100 lépés programjával indított, ami 121 különböző intézkedést tartalmazott. A program neve egybe csengett a Medgyessy-kormány által meghirdetett 100 napos programmal, ami jelentős hangulatjavító - például az egészségügyi dolgozók, illetve állami hivatalnokok bérrendezését segítő - intézkedéseket tartalmazott.
A kormány 2006 márciusában hirdetett meg újabb 100 lépést az Új Magyarország program keretében. A legnagyobb mozgolódás idén ősszel volt. Ekkor jelentette be Gyurcsány az új rend kormányzati program 10 pontját, a kormány 2007-08-as feladatait magában foglaló 48 pontot és a 7 pontos politikai tisztasági csomagot.
A sorba illik az idén év elején elindított munkaterv is, amit Gyurcsány bejelentésekor forradalmi újításnak nevezett, mert szerinte az számon kérhetővé tette a kormányt. Igaz, az [origo] tapasztalatai szerint a számon kérés lepereg a kabinetről.
A pontokba szedett vállalások célja a Kormányszóvivői Irodától kapott tájékoztatás szerint, hogy a kormány egyértelmű, átlátható és számon kérhető feladatokat tűzzön maga elé. A miniszterelnök 7 pontja nem egy külön program, hanem az új rend kormányzati program része, célja pedig, hogy tiszta és átlátható viszonyokat teremtsen az állam működésében és a politikában. A meghirdetett programok teljesülését az illetékes tárcák, illetve szervezeti egységek folyamatosan ellenőrzik - közölte megkeresésünkre a Kormányszóvivői Iroda.
Jól működnek - kommunikációs szempontból
Kommunikációs szakemberek tapasztalatai szerint a számok nem feltétlenül jelentenek számon kérhetőséget. Ezek valójában következmények nélkül alkalmazható technikák, mert a tényleges megvalósításukra már senki nem figyel - mondta az [origo]-nak Balaton Anita, a Café PR ügyvezető igazgatója. Legfeljebb a politikai ellenfél hozza fel egyszer-egyszer, hogy mégis mindebből mi valósult meg, a választópolgárok, illetve a sajtó részéről a számon kérés többnyire elmarad.
"Kommunikációs szempontból azért működnek jól a számszerű, pontokba szedett politikai tervek, programok, mert nagyon egyszerűek, így könnyen megjegyezhetők" - mondta Balaton. Szinte képszerűen is megfoghatóak ezek a számok - hét pont, száz lépés -, amelyekhez úgynevezett hívószavakat kapcsolnak, így könnyen érthetőek - magyarázta.
"Az egy napos hírek világát éljük, az ilyen felsorolásokkal, számokra leegyszerűsített közlésekkel tudnak a politikusok eljutni az elektronikus médián keresztül a választóikhoz, miközben nem kerül sor ezeknek a komplex kifejtésére" - jelentette ki a PR-tevékenységgel foglalkozó cég vezetője. Mint mondta, a közbeszédben nem kapnak teret bonyolult dolgok, ezért próbálják ilyen könnyen emészthetővé tett politikai célokkal felkelteni a figyelmet. Ezáltal be tudják vinni ezeket a politikai gondolatokat a köztudatba, pedig egyáltalán nem biztos, hogy a választók pont ezt a hét dolgot, vagy 48 reformot tartanák fontosnak - tette hozzá.