"Sikerült elérniük, hogy végképp meggyőzzem magam arról, hogy nem lépek tanári pályára" - írta egy budapesti általános iskolában eltöltött tanítási gyakorlatára emlékezve a tanárképző kar volt diákja. A nyolcadik kerületi intézménybe érkező tanárjelöltek már első alkalommal azzal szembesültek, hogy a folyosón rájuk kiabáltak a gyerekek, egyesek fenyegetően közelítettek hozzájuk, hetedikes lányok pedig szexuális ajánlatot tettek egyiküknek.
A tanárok zaklatását vagy tehetetlenségét többnyire elrejtik az iskola falai, de az utóbbi időben több interneten megjelent felvétel is azt mutatja, hogy a probléma létezik. Tavaly novemberben egy budapesti iskola tanulói videóra vették, hogyan borítják ki az énektanárnőjüket. Eleinte szitkozódva üvöltöttek, dobálóztak, később a pedagógus megelégelte a dolgot, s be akart írni egy intőt egyikőjüknek. Erre a szőke lány felpattant a padjából, a tanári asztalnál üvöltözött a tanárnővel, míg a többiek tankönyvet és zsömlét dobáltak felé. Végül a tanárnő el akarta hagyni a termet, de nem engedték, elállták az útját. Még durvább eset történt tavaly januárban Hernádnémediben: harmadikos diákok rátámadtak a tanítőnőjükre. Egyikük megrúgra, egy másik fadarabbal ütötte, végül egy iskolatáskát is hozzávágtak.
"A legszomorúbb az egészben az, hogy nem lehet tenni semmit ellenük" - jegyezte meg az egyik rossz tapasztalatokat szerzett tanárjelölt. A tanulók testi fenyítését tiltja a közoktatási törvény, csakúgy, mint a kínzást, az embertelen, megalázó büntetést. Ha ilyesmi történik, azt az intézményvezetők súlyos kötelezettségszegésnek tekintik, és saját hatáskörükben megteszik a szükséges lépéseket, hogy többé ne fordulhasson elő - derül ki az oktatási ombudsman egy korábbi beszámolójából.
Ha egy tanköteles korú tanuló viselkedésével gondok akadnak, fegyelmi eljárás után négy féle büntetés jöhet szóba: megrovás, szigorú megrovás, kedvezmények, juttatások csökkentése, esetleg megvonása, illetve áthelyezés másik csoportba vagy iskolába. Szociális juttatásra és kedvezményre nem vonatkozik a megvonás lehetősége, és másik iskolába is csak akkor lehet elküldeni a gyereket, ha a két érintett intézmény igazgatója megállapodik erről egymással. Elvileg van még két fegyelmezési fokozat: eltiltás az adott tanév folytatásától és kizárás az iskolából, de ezeket tanköteles, azaz 18 évesnél fiatalabb diákokkal szemben nem lehet alkalmazni.
Tótszöllősy Tünde - aki A tanítás új módszerei, szervezési formái címmel előadásokat tart tanároknak a fegyelmezés témájában is - úgy véli: leginkább az elhanyagolt gyerekekkel van probléma, hozzájuk pedig szeretettel kell közelíteni. "Mindig lehet változtatni, az első 10-15 támadást kell kibírni, és nem kiborulni. Harminc szeretetlen gyerekhez viszont egyetlen pedagógus kevés, oda harminc kéne, hogy mindenkinek kibogozzák a pszichés sérüléseit" - mondta.
"Nem szabad üvöltözni"
Sok múlik azon is, hogy a tanár mennyire érdekes, mennyire bír elrugaszkodni a túl nehéznek bizonyuló tananyagtól - állítja Tolnai Márta pedagógiai szakpszichológus. Szerinte a fegyelmezetlenség általában megelőzhető, ha a tanár kreatív, humoros, vonzó személyiség, aki tud hatni a gyerekekre.
Ilyennek látták az ő tanításukat irányító történelemtanárnőt a zűrös iskolában gyakorló tanárjelöltek. "Ő nagyon jól tudott fegyelmet tartani" - mondták róla. A tanárnőnek az az elve, hogy ötödikben, mikor hozzákerülnek a gyerekek, először vasszigort alkalmaz, amiből később tud engedni. Nagyon tisztán lefekteti a játékszabályokat, például rögtön elmondja, mi jár a házi feladat kihagyásáért, rendszeresen írat röpdolgozatokat.
Azon az órán, amelyen az egyik tanárjelölt egyedül maradt hetedikes diákjaival, úgy kezelte a fegyelmezetlenséget, hogy a rendetlenkedőknek külön feladatot adott, s igyekezett nyugodt maradni. "Nem szabad üvöltözni, mert akkor az ember elveszti az arcát, inkább szép csöndben megvártam, amíg csönd lett" - magyarázta.
Helytelen táplálkozás is közrejátszhat
A pszichológus szerint is használhat ilyen helyzetekben a szétültetés, a külön feladat adása. "Fontos, hogy a tanár irányítson, de legyen alkufolyamat, a rugalmasságot meghálálják a gyerekek" - véli Tolnai Márta. Elengedhetetlen az is, hogy tanórán kívül a tanár elbeszélgessen a fegyelmezetlen gyerekekkel. A magatartási problémák okának megtalálása ugyanis közelebb vihet a megoldáshoz, a gondok okai pedig sokfélék lehetnek.
Sok a részképességzavaros, például diszlexikás vagy diszkalkuliás diák, akiknek már nem is öröm iskolába járni, frusztráltak, mert kudarcok érik őket. Ezen segíthet, ha időben felismerik a bajt, kezelik, s néhány tárgyból könnyített feltételekkel tanulhatnak az ilyen gyerekek. Elterjedtek a figyelemzavarok is, amelyeket okozhat az életmód, a helytelen táplálkozás, a kialvatlanság is. Magatartási probléma alakulhat ki akkor is, ha a diákot nagyon megbüntetik otthon a rossz osztályzatért. S végül ott van a család, ha az nem rakja le a megfelelő alapokat, akkor borzasztóan nehéz a pedagógusoknak - folytatta a felsorolást a pszichológus. Tolnai Márta mindezek ellenére úgy látja, az elhíresült énekórás esethez hasonló durvaságok kirívó esetek, az iskolákban többnyire békés munka folyik, és rengeteg nagyszerű tanár van a pályán. "Jó pedagógusok is kerülnek nehéz nevelési helyzetekbe" - tette hozzá Tolnai Márta.