A főváros vezetésére és a kormányra is megpróbál nyomást gyakorolni a négyes metró alagútját építő Bamco konzorcium, hogy elérje az általa követelt 115 millió euró (több mint 34 milliárd forint) többletköltség kifizetését - derült ki abból az [origo] birtokába került levélből, amelyet a konzorcium nem csak a BKV vezetőinek, hanem Demszky Gábor főpolgármesternek, illetve Molnár Csaba közlekedési és Bajnai Gordon gazdasági miniszternek is megküldött.
A szerződés felmondását is kilátásba helyező levélben - amelyet a beruházást irányító DBR Projekt Igazgatóság keddi közleményében ultimátumnak minősített - a Bamco azt állítja, a megbízó mulasztásai miatt bekövetkezett csúszások "elviselhetetlen pénzügyi terhet" jelentenek számára, ezért kénytelenek lesznek felmondani a szerződést, ha a BKV három hónapon belül nem orvosolja a problémákat.
A konzorcium két szempontból is kritikus időpontra időzítette a levelet: egyrészt elvileg hamarosan döntés várható Brüsszelben a négyes metró uniós támogatásáról, másrészt a Gellért téri állomás az utolsó hely a metró vonalán, ahol a konzorcium valóban le tud vonulni, itt van rá lehetőség, hogy kiemelje az alagutakból az alagútépítő pajzsokat.
A fővárosi közgyűlés tavaly április 24-én döntött arról, hogy benyújtja a pályázatot, amelyben 224 milliárd forint támogatást kér az Európai Uniótól a metró első, a Kelenföldi pályaudvartól a Keleti pályaudvarig futó szakaszára. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) augusztusban nyújtotta be Brüsszelnek a pályázatot, amelyről elvileg 6 hónap alatt kellett volna döntést hozni. A bizottság azonban február végén újabb adatokat kért a metró megtérüléséről. Az NFÜ-nél az [origo] érdeklődésére nem tudták megjósolni, mikor születhet meg a döntés.
Bár az építkezést elvileg a Bamco szerződésbontása esetén egy másik kivitelezővel lehetne folytatni, ez komoly csúszást okozna, illetve felborítaná a költségvetést is. Ez veszélybe sodorhatná az uniós támogatás lehívását, mivel ehhez át kéne alakítani azokat a terveket, amelyekre hivatkozva pénzt kértünk az EU-tól. Ezt pedig egy, az [origo]-nak név nélkül nyilatkozó, a metróépítésben részt vevő szakember szerint a politikusok nem mernék vállalni. A Bamco szerinte már korábban is sikerrel fenyegetőzött a leállással, tavaly szeptemberben például a DBR kifizetett 13 millió euró, korábban vitatott követelést.
A Bamco már 2007 nyarán, néhány hónappal az alagútépítés megkezdése után több mint 2 millió euró többletfinanszírozásra nyújtott be kérelmet, de abból az építkezést ellenőrző mérnök csak 220 ezer eurót talált jogosnak. Tavaly szeptemberre 20 millió euróra hízott a konzorcium követelése, a március 12-én íródott levélben pedig már összesen 115 millió eurót követel. A Bamco a 2005 szeptemberében aláírt szerződésben bruttó 207 millió euróért vállalta az alagutak és a Gellért téri állomás megépítését.
A DBR keddi közleménye szerint a négyes metróhoz hasonló beruházásoknál általános, hogy a kivitelezők többletköltség-követelésekkel állnak elő, de a Bamco által benyújtott közel 190 követelés már meghaladja az összes többi kivitelező által együttesen benyújtott követelés összegét. A DBR szerint a Bamco követeléseinek egy része jogos, de az összegük eltúlzott, más részük pedig elfogadhatatlan.
A konzorcium többek közt azt rója fel a BKV-nak, hogy csak nyolc hónapos késéssel tudta átvenni a Gellért téri munkaterületet. Bár emiatt korábban kaptak már határidő-hosszabbítást, és többletköltséget is elszámolhattak, az a Bamco szerint nem elég, mert számításaik szerint ebből 2 190 037 euró többletköltségük származott. A Gellért teret idén januárban és februárban érte el a két alagútépítő pajzs.
A legtöbbet, összesen több mint 86 millió eurót a Fővám téri állomás építésének csúszása miatt követeli a Bamco, annak ellenére, hogy a pajzsok onnan még 400 méterre, a Duna túlsó partján állnak. Ezt az állomást ráadásul a Bamco konzorcium egyik tagja, a Hídépítő Zrt. építi, amelynek tulajdonosa a szerződések megkötésekor még a konzorcium francia tagja, a francia Vinci Construction Grands Projets volt.