Lemondana a négyes metró európai uniós támogatásának egy részéről a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ), hogy megmentse a beruházás egészét, illetve a közlekedésfejlesztésre szánt EU-s forrásokat. Az NFÜ még a múlt héten jelentette be, hogy metróépítésre kötött mintegy 50 szerződés közt 11 olyat találtak, amely fennakadhatna az Európai Bizottság (EB) rostáján, ezért "pénzügyi korrekciót" ajánlottak Brüsszelnek.
Az érintett szerződések közt öt állomásépítésekről, egy projektvezetési szolgáltatásról, a többi pedig kapcsolódó felszíni beruházásokról szól - mondta az [origo]-nak Szalóki Flórián, a Közlekedési Programok Irányító Hatóságának vezetője, aki a folyamatban lévő eljárásra hivatkozva a konkrét szerződéseket nem kívánta megnevezni. A megállapodásokat az NFÜ azért venné ki az uniós pályázatból, mert vagy meghívásos közbeszerzési eljárás alapján - tehát a nyílt pályázat mellőzésével - választották ki a nyerteseket, vagy pedig olyan hibákat követett el a kiíró fővárosi önkormányzat, amelyek korlátozhatták a versenyt.
Szalóki szerint ezek az eljárások megfeleltek az akkor hatályos magyar törvényeknek, és senki nem is támadta meg a döntéseket a Közbeszerzési Döntőbizottság előtt. Az EB szemében azonban egyrészt szálka a tárgyalásos eljárás - csak nagyon indokolt esetben hajlandók ilyen eljárással kötött szerződéseket finanszírozni -, másrészt a versenykorlátozás elméleti lehetősége is elég ahhoz, hogy úgy döntsenek, nem finanszírozzák a metróépítést.
A 11 szerződés problémáját a magyar hatóságok jelezték az Európai Bizottságban - erősítette meg az [origo] érdeklődésére az NFÜ állítását Dennis Abbott, a regionális fejlesztésekért felelős biztos, Danuta Hübner szóvivője. Szalóki Flórián szerint nem érte volna meg eltitkolni a problémát az EB elől, hiszen az úgyis kiderülne legkésőbb a zárási eljárás során. Ennek pedig az lenne a következménye, hogy Magyarország számára a teljes projektre szánt EU-támogatás elveszne.
"A rendszer úgy van kitalálva, hogy ösztönözze a tagállamokat az önrevízióra" - mondta Szalóki. Ha ugyanis egy ország maga jelzi a problémát, akkor a támogatásból - a hiba súlyától függően - visszatarthat valamennyit az EB, de az a pénz megmarad az adott országnak és az adott szakterületnek. A magyar fél azt javasolja Brüsszelnek, hogy a 11 szerződésre jutó 170 millió euró (mintegy 47 milliárd forint) 25 százalékát, 42 millió eurót (mintegy 11 milliárd forintot) vonjanak le, vagyis 858 millió euróra mérsékelnék a metró első - a Kelenföldi pályaudvartól a Keleti pályaudvarig futó - szakaszára kért 900 millió eurót.
Az Európai Bizottság ezzel szemben azt javasolja, hogy a teljes 170 millió eurós összeget vegyék ki a pályázatból és fordítsák más, uniós társfinanszírozással megvalósuló, szintén közlekedési célú beruházásra. "Ez a pénz megmaradna Magyarországnak, hiszen van még sok fontos projekt" - mondta Abbott.
Az NFÜ-nek és Budapestnek már van is B terve ennek a pénznek a felhasználására: a négyes metró második - a Keleti pályaudvartól a Bosnyák térig futó - szakaszát finanszíroznák belőle. Ennek érdekében kedden Brüsszelben járt Szalóki és Demszky Gábor főpolgármester is. Az irányító hatóság vezetője az [origo]-nak azt mondta, a második szakasz bevonása az uniós társfinanszírozásba lehetővé teszi, hogy a teljes összeget a metróra lehessen felhasználni.