"Olyan járművet keres, amely munkába menet éppoly kényelmes, mint a hegyek között? Egy autót, amely az ön eleganciáját, egyéniségét és ízlését tükrözi?" - ezzel a szöveggel próbál kedvet csinálni az Audi hivatalos honlapja a német gyártó egyik legdrágább, csúcskategóriás modelljéhez, a Q7-eshez. A luxuskocsik és a terepjárók tulajdonságait ötvöző, 2006 óta kapható autó egyfajta státusszimbólummá nőtte ki magát Magyarországon, és 2007 óta a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) is büszkélkedhet eggyel - derül ki a Közbeszerzési Értesítő szombati számából, amelyben a jármű lízingeléséről szerepelnek részletek.
Az állami tulajdonú pénzintézet bő két évvel ezelőtt írt ki közbeszerzési eljárást az autóbérlésre, és már a felhívásban külön szerepelt, hogy "egy darab AUDI Q7 típusú vagy azzal egyenértékű" autót akarnak beszerezni. Végül egy 4,2 literes, nyolchengeres, turbódízel modell mellett döntöttek, amely még a Q7-családon belül is a drágábbak közé tartozik. Az Audi honlapja szerint ennél csak a 12 hengeres dízel verzió kerül többe, igaz, ezek az adatok már az új, 2009 elején bemutatott, némileg felfrissített modellekre vonatkoznak.
Biztonság és presztízs
Az MFB az [origo] kérdésére közölte, hogy az autót a cég felsővezetői használhatják, akiknek azért van szükségük a luxusterepjáróra, mert "sok a zöldmezős beruházás, amelyeket nehéz terepen lehet megközelíteni". Hozzátették, hogy emellett a "személyi biztonság érdekében" használják a Q7-est a pénzintézet vezetői, illetve a bankba érkező külföldi vendégek. Kérdésünkre közölték, hogy a kiválasztásnál is a biztonság, illetve a tartósság volt a szempont, és csak harmadsorban játszott közre a "presztízs, amit egy állami fejlesztési banknak itthon és külföldön egyaránt tartania illik".
Az MFB vezérigazgatói, Erős János és Czirják Sándor - időnként nehéz terepre mennek
Az MFB úgynevezett operatív lízing keretében bérli az autót 30 hónapra, amelyet követően a bérbeadó visszakapja a járművet. A 2007-ben megkötött szerződésben az szerepel, hogy a bank ezért bruttó 27,7 millió forintot fizet, az Audi-honlap szerint azonban ennél jóval kevesebbért, 23,3 millió forintért meg is lehet vásárolni azt a modellt, amelyet az MFB bérel. A bank szerint azonban számukra a bérlés jobban megérte, mert azt költségként elszámolhatták, míg ha megvásárolják, akkor az beruházásnak számított volna.
Azzal azonban semmiképp sem járt jól a bank, hogy svájcifrank-alapú lízinget kötött, és így az utóbbi egy év árfolyamváltozásai - hasonlóan a lakosság egy jelentős részéhez - hátrányosan érintették. A bérleti díj megemelkedett, így - ismerte el némi önkritikával az MFB - "az eredeti megfontolás és döntés más aspektusban jelenik meg".
Állami kötődések
A bank hangsúlyozza ugyanakkor, hogy nyereséges - a mérlegkimutatás szerint 2008-ban 5,7 milliárd forint profitot termelt -, és állami tulajdonban van ugyan, de nem az adófizetők pénzét költi. Elsődleges tevékenysége az, hogy kedvezményes hitelt nyújt különböző fejlesztésekhez, és a jogszabályok szerint csak megtérülő ügyleteket finanszírozhat, tehát elvileg nem mehet bele olyan kockázatos befektetésekbe, amelyeket aztán az államnak kellene megtérítenie.
Az MFB állami kötődése azonban ettől függetlenül nyilvánvaló, a 2008-as költségvetési törvény például 400 milliárd forintos készfizető kezességet tartalmazott a bank számára - derül ki a pénzintézet tavalyi évéről szóló könyvvizsgáló jelentésből. A cég vezérigazgatóját pedig a "tulajdonosi jogok gyakorlója", vagyis a gazdasági miniszter nevezi ki. Az MFB-nek 2002 óta két vezérigazgatója is van, Czirják Sándor és Erős János. Utóbbi akkor került a bank élére, amikor Medgyessy Péter lett a miniszterelnök, akivel jó viszonyban vannak. Czirják és Erős a szerződés értelmében év végéig használhatja a Q7-est, utána meg kell elégedniük a másféle Audi-modellekből, Volkswagenekből és Skodákból álló autóparkkal.