Fontolgatja a BKV, hogy szerződést bont a kettes metró vonalára új metrókocsikat szállító Alstommal, sőt akár a többletköltégeket is ráterhelheti - derül ki a fővárosi cég szerdai közleményéből, amely szerint az Alstom még nem szerezte meg a Metropolis-szerelvény végleges típusengedélyét. A BKV azt írja, a tárgyalások tovább folynak, a "türelem véghatárideje" június vége.
Korábban több műszaki hiba is kiderült a kocsikról, amelyeket ugyan javított az Alstom, de "még mindig nem teljes az engedélykérő dokumentáció" - fogalmaz a BKV, hozzátéve, hogy a szükséges engedélyek megszerzése a szerződés szerint az Alstom kötelessége. "Amennyiben az Alstom 2010 június végéig sem tudja megszerezni a végleges típusengedélyt, a BKV lehívja a bankgaranciákat, azaz visszavonja az előleget", és felbontja a szerződést - közölte a cég.
A BKV szerint mindkét cégnek érdeke, hogy ne bontsák fel a szerződést: az Alstom ugyanis már legyártotta a rendelt metrókocsikat, a BKV pedig már nem hagyhatja sokáig futni a régi orosz kocsikat. Ráadásul a vezérlőrendszert építő Siemens kötbért követelhet a BKV-n, ha a kocsik (amelyeknek már hónapok óta futni kellene) nem állnak forgalomba. A BKV közölte, hogy a kötbért polgári peres eljárásban akarja majd az Alstomra hárítani.
Az Alstom közleményében azt írta, hogy a BKV-val lezajlott keddi tárgyalásokon bemutatták "azt a tesztprogramot, amelynek megvalósításával az új metrószerelvények forgalomba helyezhetők". Ez a program szerintük "a BKV számára is meghatároz feladatokat". Az Alstom a végleges típusengedély megszerzése érdekében felhívta a BKV és a Nemzeti Közlekedési Hatóság figyelmét "az együttműködés fontosságára" is.
Az Alstom által gyártott első két metrókocsi tavaly januárban érkezett meg Budapestre a cég lengyelországi, katowicei gyárából. A 22 járművet 2008 májusától kellett volna leszállítani, ám az Alstom 2007 júliusában jelezte, hogy az előzetes típusengedély késedelmes beszerzése miatt hónapokat csúszik a szállítás.
Az Alstom és a BKV 2006. május 30-án írta alá azt a szerződést, amelyben megállapodtak, hogy a gyártó összesen 170 metrókocsit szállít Budapestre 215 millió euróért (amelynek eddig a felét fizette ki a BKV). A 2-es metró vonalán közlekedik majd 22, egyenként 5 kocsiból álló szerelvény. A többi a 4-es metró vonalán jár majd. Mindkét vonalon légkondicionált, képes és hangbemondásos utastájékoztatással ellátott kocsikban utazhatnak majd az emberek.