A sávolyi motorversenypálya megvalósíthatósági tanulmányának részét képező szerződéstervezetbe belefoglaltak egy opciós megállapodást, amely szerint - a kizárólagos állami tulajdonú Magyar Turizmus Zrt.-n keresztül - az állam öt éven belül megvásárolhatta volna az adósságokkal terhelt pályát a befektetőcsoporttól - közölte a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) hétfőn. A TASZ szerint a jövedelmet biztosító üzemeltetési jogok azonban ezután is a túlnyomórészt magántulajdonban lévő cég kezében maradtak volna .
A Fővárosi Bíróság elrendelte, hogy a sávolyi pálya megvalósíthatósági tanulmányának eredetileg kitakart részeit is nyilvánosságra kell hozni. A pert a TASZ és Bodoky Tamás újságíró indította a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) ellen, miután a tanulmányt a beruházó cég a közvélemény és civil szervezetek nyomására 2010 februárjában nyilvánosságra hozta, de egyes részeket önkényesen kitakart.
A bíróság megállapította, hogy az opciós megállapodás a Magyar Turizmus Zrt.-re vonatkozik, ami állami tulajdonban van, "ezért gazdálkodásának átláthatósága közérdek. Ez a szerződéses klauzula a beruházás tervezett jövőjére vonatkozik, amelynek ismerete egyértelműen a tervezett üzlet egyik stratégiai eleme, a felhasználandó közpénzek megtérülését érintő részlet, ezért egyértelműen közérdekű adat" - olvasható az áprilisi ítéletben.
A kitakart adatokkal a közpénzek pazarlásának példátlan lehetőségét próbálták a szerződéses konstrukcióba beépíteni - áll a TASZ hétfői közleményében. Az "Opciós megállapodás" elnevezésű pont arról rendelkezik, hogy a Magyar Turizmus Zrt. és a Sávoly Termálcentrum Kft. között létrejött szerződés alapján a Sávoly Termálcentrum Kft. jogot biztosít a Magyar Turizmus Zrt.-nek a versenypálya megvételére öt éven belül.
Az opciós vételár az ingatlanra vonatkozó értékeléstől függően kisebb vagy egyenlő 25 millió forinttal. A megállapodás alapján a Magyar Turizmus Zrt. hozzájuthatott volna a versenypálya infrastruktúrájához - a kapcsolódó hiteltörlesztési kötelezettséggel együtt - amellett, hogy az üzemeltetőnek joga lett volna ellenszolgáltatás nélkül működtetni a versenypályát még 20+5 évig.
A sávolyi Balatonring építéséhez a spanyol befektetőnek hitelre lett volna szüksége, de a 15,3 milliárd forintos állami kölcsönszerződést az MFB mégsem kötötte meg velük márciusban. A sávolyi hitelkérelem elutasításáról itt olvashat, az ügyről szóló összes cikkünket pedig itt megtalálhatja. A sávolyi pálya ügyéről szóló cikkeinket itt olvashatja.