Jelenleg van egy érvényes közgyűlési döntés arról, hogy szerződést kell bontani az Alstommal, amiért nem sikerült megszereznie az új, részben már legyártott metrókocsikra a végleges típusengedélyt - mondta az [origo]-nak Lakos Imre, a fővárosi városüzemeltetési bizottság elnöke, miután pénteken kiderült, hogy a francia cégnek - amellyel a 2-es és 4-es metróvonalak új szerelvényeinek legyártására szerződött a BKV - nem sikerült beszereznie a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól (NKH) a szerelvények közlekedéséhez szükséges engedélyt. Az NKH azt kifogásolta, hogy a metrókocsik fékrendszere és biztonsági szintje nem felel meg a magyar előírásoknak.
Az Alstom metrókocsijaival már több gondja akadt a BKV-nak. A cég először a szerződésen vállalt időponthoz képest nyolc hónapot késett a 2-es vonalra szánt 22 szerelvény szállításával, majd a kocsikban számos hibát találtak a tesztelők és a tűzoltók. A végleges típusengedély beszerzése késett, ezért a BKV idén márciusban egy közleményében június végéig adott határidőt az Alstomnak az engedély megszerzésére. A BKV jelezte, ellenkező esetben kezdeményezi a szerződés felbontását. A határidő lejárt, az engedély nem lett meg, ezért a fővárosi közgyűlés július végéig tolta ki a végső határidőt. Az erről szóló, egyhangú szavazással elfogadott közgyűlési határozat úgy fogalmaz, a főváros "tulajdonosként utasítja a BKV-t", hogy mondja fel a szerződést, ha július 31-ig nem szerzi meg az Alstom a végleges típusengedélyt, a főpolgármester pedig "tegyen előterjesztést a helyzet kezelésére, a közbeszerzések újbóli kiírásának előkészítésére és az M2 mai szerelvényeinek feltétlenül szükséges élettartam-hosszabbítására".
A főváros fenyegetőzése ellenére a francia gyártóval való szerződésbontásról szóló közgyűlési döntés egyelőre nem lép életbe, amit a főváros azzal magyaráz, hogy az NKH elutasító döntése nem jogerős. Lakos Imre szerint az Alstom 15 napig gondolkozhat azon, hogy fellebbez-e az NKH határozata ellen. Ugyanezt mondta Demszky Gábor főpolgármester is hétfőn, aki szerint ez bizonytalanságot okoz. Demszky hozzátette, ettől függetlenül a BKV-nak és az Alstomnak szerződésük szerint (a szerződést itt letöltheti) még hat hónapig kötelező együttműködniük abban, hogy az Alstom megszerezze a 2-es metró szerelvényeihez a hatósági engedélyt.
Bár a közgyűlés júniusi határozatában a főváros egyértelműen jelezte, hogy ha újabb gondok lesznek a metrókocsikkal, akkor kezdeményezi a BKV és az Alstom közötti szerződés felbontását, Demszky hétfőn már nem volt ilyen kemény. A főpolgármester az MTI szerint utalt arra, hogy új, "a megoldást szolgáló előterjesztés" készülhet a probléma megoldására, és ezt várhatóan augusztus 26-i rendes ülésén tárgyalhatja meg a közgyűlés. Demszky jelezte azt is, hogy csak olyan előterjesztés kerülhet a fővárosi képviselők elé, amelyet az ellenzék is támogat. "Nem akarok olyan megoldást, ami hosszú távú kötelezettséget róna a következő önkormányzatra" - tette hozzá.
Az elmúlt 10 év legnagyobb döntése
Mivel a bizottságok csak szabályos előterjesztéseket tárgyalhatnak, Lakos szerint a BKV-nak és Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettesnek elemeznie kell a helyzetet és elő kell készítenie egy ilyen javaslatot. Lakos azt mondta, úgy tudja, a főpolgármester-helyettes már összehívott egy válságstábot. Bár Ikvai-Szabót hétfő óta nem tudjuk elérni telefonján, a főváros sajtóosztálya azt közölte, a válságstáb pénteki ülésén a BKV és a főváros "illetékes szakemberei" vettek részt, és arra jutottak, hogy az ügyet a következő közgyűlésen kell tárgyalni. Hozzátették, a bizottságok elé a BKV szakemberei által készített előterjesztés kerül majd, annak tartalmáról azonban nem közöltek részleteket.
Lakos Imre nem akart találgatni a lehetséges forgatókönyvekről, vagy a szerződésbontás következményeiről, de azt mondta: óriási problémát kell megoldania a fővárosnak, az augusztusi közgyűlésnek az elmúlt tíz év legnagyobb horderejű döntését kell meghoznia, ugyanis több 100 milliárd forint sorsáról van szó.
Bár nem egyértelműek a szerződésbontás következményei, az biztos, hogy a szerződés felbontása után a BKV-nek vissza kellene szereznie azt a mintegy 30 milliárd forintot, amit már korábban kifizetett az Alstomnak a metrókocsik legyártására. Ez az összeg 50 százalékos előleg, az Alstom azonban saját felelősségére már legyártotta a 2-es vonalra szánt mind a 22 szerelvényt, így kétséges, hogy simán belemenne a pénz visszafizetésébe. Az Alstom ráadásul az [origo] megkeresésére azt közölte, szerintük nem lehet felbontani a szerződést, mert erre csak akkor van lehetőség, ha valamelyik fél súlyosan megszegi a feltételeket, márpedig szerintük ők szerződés szerint jártak el, és a szerelvényeket az előzetes típusengedélynek megfelelően gyártották le. Arra a kérdésre a cég nem adott választ, hogy a fékrendszerek végül miért nem feleltek meg az NKH-nak, és arról sem nyilatkoztak, hogy mennyi ideig tartana a fékrendszerek újratervezése és átépítése, illetve hogy szóba jön-e ez a lehetőség.
A 4-es metrót is érinti a probléma
Bár Demszky szerint a főváros a pénzénél fog maradni, mert a már kifizetett részletekre van bankgarancia, a szerződésbontás egyéb bonyodalmakkal is járhat. Bár az Alstom konkrétan a 2-es metróvonalra szánt szerelvényekhez kérte a végleges típusengedélyt, az NKH döntése Lakos szerint a 2-es és a 4-es metró ügyét egyaránt érinti, mivel a BKV és az Alstom szerződése a 4-es metró kocsijainak legyártását is szabályozza, ráadásul a két vonalon futó szerelvények műszaki paraméterei gyakorlatilag egyformák. A 4-es metró ügyében a DBR Metró Projekt igazgatóság szóvivője, Pető Szabolcs annyit mondott az [origo]-nak, hogy valóban érinti az NKH döntése a 4-es metró leendő szerelvényeit is, a DBR azonban egyelőre nem foglal állást.
Úgy tűnik, hogy a BKV sem tud gyors megoldást a metrókocsik problémájára, a BKV sajtóirodáján érdeklődésünkre azt közölték, a pénteken kiadott közleményük érvényes, több kérdésre nem válaszolnak. Ebben a közleményben a BKV azt írta, megvizsgálják, milyen "jogi és pénzügyi következményekkel járna", ha fel kellene mondania az Alstommal a 2-es és 4-es metró szerelvényeinek leszállítására kötött 65 milliárd forintos szerződést.
A metrókocsik gyártásának előzményeiről bővebben itt olvashat.