A közoktatási koncepcióban szereplő elképzelések a válság miatt meghaladják az ország pénzügyi lehetőségeit - jelentette ki Pokorni Zoltán, az országgyűlés oktatási és tudományos bizottságának fideszes elnöke a Magyar Nemzetnek adott interjújában.
A korábbi oktatási miniszter azt javasolja, ha kevés a pénz, akkor az általános béremelés és a szerteágazó szakmai fejlesztések helyett először az óvónők és az alsó tagozatos tanítók bérét emeljék, többszörözzék meg a hátrányos régiókban tanító pedagógusok bérpótlékát, az óvodai és a kisiskoláskori fejlesztésekre fókuszáljanak. Szerinte a béreknek az aktuális teljesítményhez kell kapcsolódniuk, és nem az életkorhoz vagy a rangokhoz. Pokorni a lapnak azt mondta, az államtitkárság által felvázolt életpályamodellben szereplő ösztöndíj összege túl alacsony, ezért szerinte jelentősebb összeggel és már a tanulmányok kezdetétől támogatni kell azokat, akik ezt a pályát választják.
Pokorni szerint a szétaprózott iskolafenntartás az egyik oka annak, hogy a magyar oktatási rendszer gyakran növeli a diákok között meglévő különbségeket. Ma 2200 önkormányzat tart fenn közoktatási intézményt, és ezek méretükből, helyzetükből adódóan nagyon különböző esélyeket adnak - emlékeztetett. A politikus szerint bár szabad iskolaválasztás van, a gyakorlat szerint nem a gyerekek választanak iskolát, hanem az intézmények szelektálnak közöttük. Ezt a helyzetet úgy lehetne kezelni, ha nagyobb fenntartói körzetek lennének.
Pokorni szerint a kistelepülési iskolák lehetnek az állami feladatátvállalás nyertesei, míg a nagyvárosi, több szolgáltatást nyújtó intézmények a kárvallottjai, az egyes önkormányzatok által nyújtott kiemelten magas színvonalú oktatást ugyanis a kormány nem tudja majd egységesen fenntartani.
A volt oktatási miniszter üdvözölte, hogy a törvénybe bekerült az egész napos iskola, de a javasolt megoldást túlzónak, átgondolatlannak tartja, mert a tervek meghaladják a szakmai, pénzügyi lehetőségeket. Kételkedik abban is, hogy egyik napról a másikra át lehet-e állni az új szakképzési koncepció által javasolt elképzelésre, amely szerint a gyakorlati képzésben a cégek meghatározó szerepet kapnának. Arra a felvetésre, hogy a szakképzési koncepció 40 százalékkal csökkentené a gimnazisták számát, miközben a szakiskolások számát 30 százalékkal növelné, Pokorni Zoltán azt mondta, a szakma véleménye szerint adminisztratív eszközökkel nem szabad, és nem is nagyon lehet szűkíteni a hozzáférést az érettségihez. Szerinte a feladat az, hogy "a cigány gyerekeket is megtanítsuk normális szakmára, nem pedig az, hogy adminisztratív eszközökkel begyötörjük a középosztály gyerekeit is a szakmunkásképzőbe".