Pénteken szavaz New Yorkban a világ 193 országa arról, hogy bekerüljön-e Magyarország az ENSZ legbefolyásosabb döntéshozó szervébe, a Biztonsági Tanácsba, és ezzel két évre közvetlen beleszólása legyen-e a világpolitika legfontosabb kérdéseibe. Az ENSZ közgyűlésén a magyaroknak az ENSZ-tagállamok kétharmadát kell maguk mögé állítaniuk, de a nem állandó tagságért Szlovénia és Azerbajdzsán is verseng. A magyar diplomácia ezért az elmúlt hónapokban világvégi országok képviselőinél is keményen lobbizott, hogy elnyerje a támogatásukat a pénteki titkos szavazáson.
Bár Martonyi János külügyminiszter júniusban még azzal hűtötte a kedélyeket, hogy a BT-tagság elnyerése nem a magyar külpolitika központi prioritása, a siker jól megfogható előnyökkel járna. Ha beválasztják a testületbe, úgy 2012-ben és 2013-ban Magyarország szavazati jogot kap a mindössze öt állandó és tíz nem állandó tagból álló tanácsban, amely az egész világra kötelező érvényű határozatokat hoz. A BT a világban zajló háborús konfliktusok és békefolyamatok mellett olyan nem hagyományos biztonsági kihívásokkal is foglalkozik, mint a klímaváltozás, a humanitárius válságok és szankciók, vagy a nemzetközi terrorizmus, amelyek a külügy szerint Magyarország számára is fontosak lehetnek, és amelyekben így Magyarország nem csak a döntések végrehajtója, de megalkotója is lehetne.
Titok, hogy mennyien támogatnak minket
A szavazásig már csak pár nap van hátra, de még mindig nem lehet tudni, hogy a három vetélytárs közül ki a legesélyesebb a regionális alapon Kelet-Európának járó BT-helyre. A bizonytalanság abból ered, hogy a versengő jelöltek egymás elől is titkolják, pontosan kikkel sikerült megállapodniuk, a világ mely országait tudják maguk mögött. A BT-lobbi ráadásul azért is ingoványos terep, mert a végső szavazáson minden ENSZ-tagállam név nélkül szavaz, és akár meg is szegheti a Magyarországnak, Szlovéniának vagy Azerbajdzsánnak tett ígéretét.
A magyarok vetélytársai ugyanakkor nem rejtik véka alá az önbizalmukat, és az elmúlt fél évben el-elejtettek néhány utalást: a szlovén és az azerbajdzsáni kormány többször kérkedett már azzal, hogy magát tartja a legesélyesebbnek a győzelemre, az ő országa tudja magáénak a legtöbb támogató ígéretet. "Azerbajdzsán esélyei kifejezetten jók, az Arab Liga és az Iszlám Konferencia szervezete is a támogatásáról biztosította" - írta például a Vesztyikavkaza című kaukázusi orosz lap október elején.
Ekkor Oroszország is nyíltan beállt az azeriak mögé, amely enyhén EU-ellenes retorikával kampányolt a harmadik világban, és azt hirdette, hogy nincs szükség még egy EU-tagállamra a BT-ben. Ezzel szemben Szlovénia épp uniós kapcsolataira és transzatlanti szövetségeire alapozott: a szlovének jóval Magyarország előtt kezdték meg kampányukat, külügyminiszterük pedig már júniusban arról beszélt, hogy nekik van a legnagyobb támogatásuk. A szlovén külügyminiszter szerint az EU tagállamainak kétharmada őket támogatja, de az unión kívül is sok támogatót szereztek. Ebben a helyzetben a magyar BT-kampány kénytelen volt globálisabbá válni, és megpróbálni az EU-n kívül legyőzni Szlovéniát.
Magyarország ugyanakkor egyáltalán nem nyilatkozik saját támogatóiról és esélyeiről: "Tisztelettel fogadjuk a versenytársaink közléseit, és sok sikert kívánunk nekik, Magyarország támogatói ígéreteiről azonban a szavazásig nem beszélünk" - mondta az [origo]-nak Kőrösi Csaba, Magyarország ENSZ-nagykövete, aki oroszlánrészt vállalt a BT-lobbi lebonyolításában.
Csak a küzdelem látszik
Bár a végeredmény megjósolhatatlan, a vetélkedés intenzitása és módszerei jól kirajzolódtak az elmúlt hónapokban, az [origo]-nak nyilatkozó külügyminisztériumi források szerint pedig Magyarország "keményen küzd" az utolsó pillanatig. "Mostanra nem csak a világ összes országát sikerült megszólítanunk, de a legtöbb országhoz többször is eljutottunk" - mondta az [origo]-nak Kőrösi Csaba.
Schmitt Pál delegációvezetőkkel tárgyal New Yorkban
A diplomata szerint a magyar BT-tagságért folytatott kampánynak sok szintje és formája volt, és az egész magyar diplomáciai apparátusnak munkát adott. A háttérben szakértők azonosították a magyar és külföldi érdekeket, a világ országaival fennálló kapcsolódási pontokat, illetve konkrét megállapodási lehetőségeket, amelyekkel szavazatokat biztosíthattak Magyarországnak. A kidolgozott alternatívákról ezután politikai döntések születtek, majd egy-egy vezető diplomata megkötötte a megállapodásokat a néha valóban a Föld másik oldalán található országokkal.
"A kommunikáció legnagyobb része a New York-i ENSZ-képviseleten folyt" - magyarázta Kőrösi. Ennek azért van jelentősége, mert New York-ban gyakorlatilag egy helyszínen megtalálható a világ minden országának külképviselete, ráadásul a tapasztalat szerint az országok jelentős része a New York-i ENSZ-nagykövetére bízza, hogy a szavazáson melyik országot támogassa. A New York-i munka mellett azonban Magyarország a közelmúlt összes magas szintű politikai és tárcaközi tárgyalását is felhasználta, hogy a BT-tagságunk támogatásáért lobbizzon.
Kőrösi szerint minden külföldre utazó magyar delegáció vitte magával a BT-lobbi üzenetét, és idén rengeteg olyan csúcsértekezletre is elmentek a magyar diplomaták megfigyelőként, ahol egyébként egyáltalán nem magától értetődő a jelenlétünk. A köztársasági elnök különmegbízottjaként Habsburg György például a Csendes-óceáni Fejlesztési Csúcson, Hóvári János, a külügyminisztérium helyettes államtitkára pedig többek közt az Iszlám Együttműködési Szervezet csúcstalálkozóján és az el nem kötelezett országok mozgalmának csúcsértekezletén tárgyalt távoli országokkal. A BT-tagság ügyét Schmitt Pál államfő is zászlajára tűzte, ő New York-ban folytatott kétoldalú tárgyalásokat Magyarorszűágról egzotikusnak tűnő országok államfőivel (erről itt talál részleteket).
"Nem bolhapiac"
A Külügyminisztérium nem csinált titkot abból, hogy a szavazatokért lobbizó Magyarország igyekszik minden távoli országnak ígérni valamit a támogatásért cserébe. Szavazatot az [origo]-nak nyilatkozó külügyi szakértők szerint ugyanis három módon lehet szerezni, és ezek közül csak egy szól arról, hogy meggyőzzük az adott országot: a három jelölt közül Magyarország a legalkalmasabb arra, hogy globálisan gondolkodjon, és tartalmilag hozzájáruljon az ENSZ BT munkájához. A másik két kampánymódszer inkább a kölcsönös érdekekre épül. Egyrészt Magyarország kétoldalú megállapodásokat köthet arról, hogy a BT-tagság támogatásáért mit nyújt cserébe, másrészt olyan "BT-profilt" alakít ki, amelyben felvállalja, hogy a tanács tagjaként az adott ország számára fontos problémákat prioritásként kezeli majd.
A tárgyalások a külügy szerint tehát nem arról szólnak, hogy mindenféle országoktól azt tudakoljuk, mit kérnek a szavazatukért cserébe. "Ennél sokkal profibban kell működni, ez nem egy bolhapiac, ahol a vevők válogatnak a gyöngyeink között" - magyarázta Kőrösi Csaba. Ehelyett az ország által felépített profilban jelezzük, hogy milyen képességei vannak Magyarországnak, mire érzékeny, miben kíván látható szerepet játszani, és ezeken a területeken találja meg az együttműködési pontokat.
"Magyarország népétől" - hirdeti a felirat egy afgán téglagyáron. Ez is a BT-kampány része
A magyar profil Kőrösi szerint többek között arra alapoz, hogy a jelenlegi pénzügyi és gazdasági válság elhúzódik, és komoly kihívásokat, társadalmi változásokat okoz majd a világ országaiban. A két évtizede rendszerváltáson átment Magyarországnak vannak társadalmi átmenetekről szóló tapasztalatai, ezért a társadalmi stabilitásra ható kérdéseket szeretné képviselni- magyarázta a nagykövet. "Részben tehát a tapasztalatunkkal lobbizunk" - mondta. A magyar BT-jelöltségről szóló kiadvány ugyanakkor Magyarország megbízhatóságát, elkötelezettségét, aktív nemzetközi szerepvállalását is az ország érdemei között sorolja.
A cukorbetegség és Puskás Ferenc is segít
A demokratikus átalakulásban szerzett tapasztalatokat Magyarország például akkor kamatoztatja, amikor egy-egy ország segítséget kér bizonyos intézmények felállításában, közigazgatási vagy egészségügyi szerv, parlamenti háttérintézmény megszervezésében - magyarázta Kőrösi Csaba. A diplomata szerint az elmúlt egy évben több ilyen kérés is érkezett például a forrongó arab országokból, Egyiptomból és Tunéziából: az ilyen projektekben a budapesti székhelyű Demokratikus Átalakulás Intézet is aktív részt vállal (erről a busásan támogatott civil szervezetről itt olvashat bővebben).
Kiemelt helyet kapott a BT-kampányban ezen kívül néhány egészségügyi rendszer fejlesztésében szerzett tudás átadása is, mivel ezekben Magyarországnak nagy tapasztalata van. A magyar szakemberek felmérték, hogy világszerte jelentős problémát jelent a cukorbetegség, amely a Csendes-óceáni térségben például már a lakosság közel 40 százalékát érinti, de hasonló fenyegetés sok kis országnak a rákos betegségek terjedése is. Magyarország a külügy szerint élen jár a nemzeti rákkontroll-rendszer és diabéteszkotroll-rendszer kiépítésében, és ennek a nagyon kifinomult tudásnak az átadásával viszonylag kis költségen nagy segítséget tud nyújtani sok országnak. Schmitt Pál szeptemberben New Yorkban többek között a karibi szigetországoknak, valamint több afrikai és óceániai államnak, például Nauru elnökének ajánlotta fel a magyar segítséget a nem fertőző betegségek, köztük a cukorbetegség elleni harcban.
Szintén a magyar szakértelem átadásáról szóltak azok az ígéretek, amikor Schmitt Mauritius vízgazdálkodásáról, Etiópia infrastrukturális fejlesztéséről, valamint bolíviai, etiópiai és egyéb harmadik világbeli ország diákjainak nyújtott magyar ösztöndíjak újraindításáról tárgyalt. Egy a BT-tagságról szóló külügyminisztériumi háttérbeszélgetésen Hóvári János helyettes államtitkár már júniusban jelezte, hogy szeretnék újra felfuttatni a harmadik világból érkező hallgatók ösztöndíj-rendszerét, amely 1996-ig több mint 20 000 külföldi hallgató magyarországi tanulmányait segítette. Persze vannak olyan tényezők is, amelyek a magyar BT-profiltól teljesen függetlenül Magyarország mellé állítanak egyes országokat: az [origo] információi szerint volt olyan harmadik világbeli ország is, amelynek vezetői Puskás Ferenc és a magyar labdarúgás iránti rajongásuk miatt állnak be mögénk a BT-szavazáson.
Magyar szó a Fehér-Nílus partján
Magyarország barátaira és jóakaróira a BT-kampány tudatosan is épített, Kőrösi Csaba szerint már a kampány elején feltérképezték, hogy melyik országban, kinek van magyar kötődése, magyar érdekeltsége vagy korábbi magyar kapcsolata, amire számítani lehet. A csendes-óceániai Tonga királyáról például kiderült, hogy magyar udvari festőjének köszönhetően rajong Magyarországért, és ezért szívesen segített a magyar törekvések népszerűsítésében, amiért augusztus végén Schmitt Pál magas állami kitüntetésben is részesítette. De nem ő volt az egyetlen: Hóvári János szerint rengeteg harmadik világbeli állam vezetésében vannak olyan szakemberek, akik korábban Magyarországon tanultak. Ő a dél-szudáni parlament felsőházának elnökével például idén magyarul beszélgetett a Fehér-Nílus partján.
V. George Tuopu tongai király is részt vett a BT-lobbiban
A magyar külügyi vezetők nem győzik hangsúlyozni, hogy a BT-kampány mindenképpen pozitív eredményekkel jár, akkor is, ha végül nem Magyarországot választják be a Biztonsági Tanácsba. "A BT-tagság nem a cél, hanem az eszköz" - magyarázta az [origo]-nak Kőrösi Csaba, aki szerint a most felvett kapcsolatokkal és azonosított érdekekkel hosszú távon is sikerülhet pozícionálni Magyarországot a világban.
A magyar külpolitika a korábbi években szinte kizárólag az európai ügyekről szólt, de a Külügyminisztérium a mostani kampánnyal globálissá akarta tenni azt, hogy a világméretű kihívásokban partnere lehessen a világ bármely országának. Ez, és a magyar államapparátusnak a BT-kampány során szerzett rutinja Kőrösi szerint mindenképpen ki fog fizetődni hosszú távon.