"Végre valaki, aki megkérdezi, hogy mit gondolunk" - mondja az egyik taxis Budapest belvárosában hétfőn néhány órával a demonstráció előtt, amikor a taxi rendeletről kérdeztük. Szerinte nem jellemzőek a roncsautók a fővárosi taxik között, már csak azért sem, mert évente kell vizsgáztatni a járműveket. "Azt mondják, rendbe kell tenni a taxikat, de nem a műszaki állapottal van a legnagyobb probléma, a rossz kocsival járót úgyis bünteti az utas" - mondta.
A főváros tervei szerint januártól nem lehet majd taxizni Budapesten tíz évnél öregebb autóval, a fővárosi taxik egységes arculatot kapnának, és szabályoznák az alapdíjat és a maximális kilométerdíjat is. A rendelettervezet miatt a fővárosi taxisok már egy hete is tüntettek, hétfőn pedig többszáz autóval újra forgalomlassító demonstrációt tartottak a belvárosban (erről bővebben ebben a cikkünkben olvashat). Akár ott voltak a mai demonstráción, akár nem, az [origo]-nak nyilatkozó taxisofőrök azzal egyetértettek, hogy a főváros által szorgalmazott jogszabály-változások nem segítenék megoldani a munkájukkal kapcsolatos problémáikat.
Gyülekező
"A kocsik koránál sokkal nagyobb gond, hogy a taxiengedélyt megadják vállalkozói engedély nélkül is, így sokan, kikerülik az adófizetést, ezt pedig azok fizetik meg, akik tisztességesen adóznak" - mondta az egyik taxis az [origo]-nak a hétfői tüntetésen. A férfi szerint jelentősen lehetne csökkenteni a taxisok számát, ha csak azok fuvarozhatnának, akik egyéni vállalkozók, vagy be vannak jelentve a cégüknél. A sofőr szerint ezekkel a kérdésekkel nem törődik senki.
Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke szerint igenis törődnek ezzel a kérdéssel, fel is vetették a taxirendelettel foglalkozó egyeztetéseken, hogy szigorúbb feltételekhez kellene kötni a taxizás engedélyezését, de a témát lesöpörték, mondván, hogy az nem a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ kompetenciájába tartozik.
A legtöbb taxis, akit a tüntetés előtt kérdeztünk értetlenül állt az előtt, hogy miért akarják előírni az ezerhatszáz köbcentis motort, vagy éppen négyszáz harminc literes csomagtartót a taxizáshoz. "Előírják, hogy a csomagtartó űrtartalma 430 liter legyen, de erre nincs szükség. Az utasok nagy része egyedül utazik, aki meg nagy csomagot visz, az kombit kér" - mondta egy taxis a délutáni felvonuláson.
Az egységes szín bevezetése ugyan még szerintük is hasznos lehetne a városkép szempontjából, szerintük akkora most a káosz a piacon, hogy nem ezzel kellene most foglalkozniuk az illetékeseknek. "Akik ezeket a döntéseket hozzák, még utasként sem ültek taxiban, fogalmuk sincsen, hogy mi a valós helyzet" - mondták.
Olyan taxissal is találkoztunk hétfőn délután a tüntetés előtt, aki nem csak a döntéshozókat, de az érdekvédő szervezeteket is kritizálta. "Mi alapján képviselnek engem? Nem minket képviselnek, csak önjelölt érdekvédők. Egyéni vállalkozó vagyok, akkor egy ilyen szervezet az anyját képviselje, ne engem" - mondta dühösen.
A fix tarifa bevezetését a taxisok régóta szeretnék elérni, mert most ki vannak szolgáltatva a fuvarszervező cégeknek, akik megmondják, hogy milyen menetdíjjal dolgozhatnak, ez pedig szerintük jóval alacsonyabb a kelletténél. "A taxi nem szociális intézmény, ráadásul a nagy cégek nyernek csak a kedvezményeken, ők spórolnak, nem a Mari néni, aki évente egyszer ül autóba" - vélte az egyik demonstráló.
Akik ma demonstráltak a városban, úgy érzik, hogy nem maradt más lehetőségük, abban bíznak, hogy a városon áthaladó mintegy három kilométeres sor és a Városháza előtt dudáló kilencszáz autó felkeltette a döntéshozók figyelmét, és hajlandóak lesznek a tényleges szakmai konzultációra.
Az [origo] tudósítója hétfőn úgy látta, a dugó ellenére nem voltak dühösek az emberek a tüntető taxisokra, de a taxisok ügye mellett kiálló szimpatizánsok is hiányoztak az utakról. A tüntetés végén Metál Zoltán sikeresnek és hivatásukhoz méltónak nevezte a megmozdulást.