A zokni-szandál nem akar kikopni a magyar utcákról

Vágólapra másolva!
Egyre kevesebbet költenek a magyarok ruhára egy kutatás szerint, a budapesti járókelők pedig úgy látják, még ezt a keveset is rosszul, rémes ízléssel költik el. Van, aki szerint az igénytelenség, más szerint a kulturálatlanság miatt öltözünk rosszul. Pedig az első utcai divatot bemutató kiállítás megnyitóján az derült ki, nemcsak a régi, de a mai ruhák között is van olyan, amelyik múzeumba illik, ráadásul a jólöltözöttséghez nem is kell gazdagnak lenni.
Vágólapra másolva!

"Szerintem igénytelenség van, a zokni-szandál együttes egyszerűen nem tűnik el az utcákról" - mondta egy, a belvárosi utcán sétáló középkorú hegedűművésznő az [origo]-nak arra a kérdésre, mit gondol a magyarok megjelenéséről. Pénteken Budapest belvárosában találomra megszólított járókelőktől kérdeztük meg, mennyire fontos nekik a divat, és milyennek látják a magyar utcai, hétköznapi öltözködési szokásokat.

Csütörtökön este Budapesten megnyílt az ország első úgynevezett Streetfashion kiállítása, amely a hétköznapi emberek öltözködési szokásain át mutatja be az elmúlt száz év divattörténetét. A Kiscelli Múzeum templomterében kiállított képeken végigkövethető a nő- és férfiideálok, no meg az utcai divat változása a harangkalaptól kezdve a hordószoknyán és a miniőrületen át egészen a 2010-es évek trendjeiig. A kiállítás képeit nézegetve feltűnő volt, hogy ma már nincsenek olyan egységes trendek, mint korábban, a mai divat sokszínűbb, és sokat merít a korábbi őrületekből.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
A kiállítás további képeiért kattintson!


Ízlés dolga

A már idézett hegedűművésznő azt mondta, elkeserítőnek tartja, hogy a negyvenes, ötvenes korosztály többsége egyáltalán nem törődik az öltözködéssel. "Az egy dolog, hogy nem divatosak, de gyakran ápolatlanok is az emberek. Elég felszállni a HÉV-re, és körülnézni" - mondta. Szerinte mindez a kulturálatlansággal is összefügg. "A férfiakkal van a legtöbb gond, nem is tudom, talán nem is fürödnek eleget" - mondta a bohém stílust kedvelő nő.

Fotó: Nagy Attila [origo]
"Többen hordhatnának lenvászonból készült nadrágokat, ingeket, mint az olaszok"

A Nagymező utca másik sarkán egy jól szituált középkorú férfi egy másik problémára hívta fel a figyelmet. "Le kéne már szokni a vastag farmerokról ilyenkor nyáron, sokkal többen hordhatnának lenvászonból készült nadrágokat, ingeket, mint az olaszok" - mondta a lenvászon ruhás férfi, aki egyébként öltözködéskor a kényelmet helyezi előtérbe, de azt nem akarta elárulni, mennyit költ ruhára.

Az olaszok stílusérzéke a Streetfashion kiállításon is szóba került, a vintage darabokat áruló belvárosi Szputnyik butikosai is kitértek rá. "Az olaszoknál a nőket és a férfiakat is foglalkoztatja a divat, nekik a háború alatt is volt stílusuk. Egyszerűen öltöznek, de mindig nagyon elegánsak" - mondta egyikük.

Forrás: Fortepan
Divatkörkép a 60-as és 70-es évekből. További képekért kattintson!

A mostani pesti utcai divatról nincs jó véleménnyel az egyik Király utcai turkáló két eladója sem. "Szerintem még mindig alapvető gondok vannak, hiába telt már el jó pár év a rendszerváltás óta. Az öltözködés nem pénz kérdése, mint ahogyan az sem, hogy eldobjuk-e a szemetet, vagy ott hagyjuk-e a piszkot a kutyánk után az utcán. Ez inkább ízlés dolga" - mondta az eladó. Egy másik ruhaüzlet eladója arra panaszkodott, hogy szerinte sokan túlzásba esnek. "Mindent kidobnak, mély dekoltázs, miniszoknya, még mindig nem tudják, hogy a kevesebb több. Arról nem is beszélve, mennyire gáz a hamis Louis Vuitton divattáska a villamoson" - mondta fanyalogva.

A pesti utcán megállított fiatal lányok és a Kiscelli kiállításán részt vevő divatbloggerek azonban nem látják ilyen sötéten a helyzetet. Az Oktogonnál egy divatosan öltözött tizenhat éves lány azt mondta, nagyon érdekli a divat és az öltözködés, ő akár hetente is elmegy vásárolni. "Sokszor előfordul, hogy szaladok anyához, hogy megint megtetszett valami" - mesélte nevetve, és azt is elárulta, hogy havonta körülbelül 20-30 ezer forintot költ ruházkodásra. Két másik lány azt mondta, ők vásárlás helyett inkább varrják a ruháikat, de folyamatosan figyelik a külföldi trendeket a magazinokban és az interneten, ebből merítenek ihletet a varráshoz.

Fotó: Nagy Attila [origo]
A fiatalokat nagyon érdekli a divat és az öltözködés

Az emberek divathoz való viszonyulásában a Streetfashion kiállításon megjelent, divattal foglalkozó bloggerek szerint már érzékelhető a változás: úgy látják, egyre nyitottabbak, lazábbak és bátrabbak a hazai fiatalok. "Az utóbbi években megnőtt az érdeklődés a divat iránt. Úgy érezzük, hogy a lányok és a fiúk is egyre bevállalósabbak" - mondta az egyik ismert magyar blog írója.

Muzeális darab, amit hordunk

A Kiscelli igazgatója a múzeum templomterében a mennyezetről lelógó ruhák között arról beszélt, hogy a kiállítás azt mutatja, hogy mostani ruháink is potenciális muzeális tárgyak. "Hát ez biztos" - súgta büszkén csipkézett aljú fehér ruhájára mutatva egy harmincas éveiben járó, elegáns szőke nő a barátnőjének.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
A kiállítás további képeiért kattintson!

A kiállítás közönsége egyébként láthatóan igyekezett a legtrendibb ruhájában megjelenni, egy punk hajú, halásznadrágos, papucscipős fiúról már a múzeum közelében lévő buszmegállónál meg lehetett mondani, hogy a megnyitóra siet. A megnyitón kiderült, az igyekezet nem hiábavaló, ugyanis aki szeretné, saját divatfotókkal, ereklyékkel gyarapíthatja a gyűjteményt. A kiállítás megnyitójára főleg a hazai divatbloggerek voltak kíváncsiak, de azért felbukkant néhány celeb is, köztük Tatár Csilla, Dammak Jázmin, Geszler Dorottya és a Csillag Születik-ből ismert Varga Viktor is. Néhányan a filmes eseményekről ismert fotófalak előtt fényképeztették magukat, volt azonban olyan is, aki már a kiállított ruhák között állt modellt.

Nem pénz kérdése

A GfK áprilisi kutatása ugyanakkor nem igazolja vissza a divatbloggerek meglátásait. A kutatás szerint a vásárlási szokások átalakulóban vannak: a magyarok egyre kevesebbet és egyre ritkábban vásárolnak, és akkor is főként az akciókat keresik. A felmérésből az is kiderült, hogy 2011-ben összességében kevesebb ruházati terméket vásároltak a magyar háztartások, mint 2010-ben, bár az árak emelkedése miatt a teljes forgalom növekedett. Csak a cipőpiacon más a tendencia: a 2010-ben mért visszaesés után 2011-ben növekedni tudott a lábbelik forgalma. Ez a növekedés annak köszönhető, hogy az első két harmadévben a magyar családok többet költöttek cipőre, mint az előző év azonos időszakában. A tavalyi év utolsó harmadában - bár szezonálisan ez az időszak a legerősebb évek óta - jóval gyengébb volt a forgalom - olvasható a GfK felmérésében.

Az öltözködés nem pénz, hanem inkább igényesség kérdése - ezt a mondatot a divatbloggerek, a divatszakértők, és az utcán megállított emberek is többször elmondták az [origo]-nak. A Streetfashion megnyitóján megjelent harmincas, negyvenes éveikben járó nők többségében egyszerű vonalvezetésű ruhákban, feltűnő ékszerekben és cipőkben jöttek, a fiatalabbakat pedig láthatóan inkább a hippistílus inspirálja. Többen Lúdas Matyit idéző szalmakalapban, mellény és fehér ing kombinációjában érkeztek, de láthatóan sokan kedvelik az idei nyár neontrendjét is, elég sok emberen feltűnt valami nagyon pink, nagyon zöld vagy sárga kiegészítő, vagy akár ruha. A divatrajongó közönségben is feltűnt néhány olcsóbb darab az ismert külföldi divatláncok kínálatából, de a bloggerek szerint az nem baj, ha olcsóbb a ruha, a lényeg az, hogy mindenki ki tudja magát fejezni a divatban.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!