Irreálisan magasnak tartja a szabálysértési bírságokat, ezért áprilisi frakcióülésén döntött arról a Fidesz, hogy csökkentik őket - mondta Bíró Márk fideszes képviselő, a KRESZ módosítását kidolgozó munkacsoport vezetője. A munkacsoport kedden számolt be terveiről.
A szabálysértési bírságokat a közlekedésre veszélyes és nem veszélyes kategóriákra bontva differenciálták. A büntetési tételeket a közlekedésre nem veszélyes szabálytalanságoknál a mostani büntetés kétharmadára és egyötödére szeretnék csökkenteni - mondta Bíró Márk. Példaként említette, hogy a tilosban parkolásért tízezer forintot, a zebrán parkolásért 25 ezer, a mozgáskorlátozottak számára fenntartott helyen való parkolásért pedig 50 ezer forintos bírság lesz kiszabható a fideszes munkacsoport tervei szerint.
Bíró azt mondta, például olyan vasúti átkelőnél, ahol nem jár vonat, 60 ezerre csökkentenék a korábban 300 ezer forintos bírság összegét. Bíró szerint javasolni fogják azt is, hogy tiltsák be a lézerblokkolót, de a lézerfigyelő radarokat nem.
A Fidesz szeretné elérni azt is, hogy ne legyen kötelező az egészségügyi doboz, tehát a rendőr nem büntethetne érte, csak akkor, ha balesetnél nincs az autóban - mondta Bíró Márk. Finomhangolnák a KRESZ-t a bicikliseknél is: ha egy-két sört isznak, akkor még nem követnek el szabálysértést a bringások, de ha főúton mennek, akkor szigorúbb elbírálás alá esnek - mondta Kovács Kázmér, az Autóklub jogi képviselője.
A tavaly év végén elfogadott és azóta több ponton finomított új szabálysértési törvény április közepén lépett életbe, de a Fidesz frakciója addig példátlan módon fellázadt ellene. Bíró Márk, a parlamentbe 2010-ben bekerült Nógrád megyei képviselő azzal szerzett magának hirtelen ismertséget, hogy a szabálysértési törvény ellen lázongók élére állt, és munkacsoportjával a törvény visszavonását kérte a Belügyminisztériumtól. "Az emberek azt mondták, hogy ez most már kicsit sok" - jelentette ki akkor Bíró Márk, aki egyébként tavaly decemberben, majd idén áprilisban is igennel szavazott a szigorú szabálysértési törvényre.
Pintér Sándor belügyminiszter azonban a fideszes képviselők lázongása ellenére ragaszkodott a drasztikusan megemelt szabálysértési bírságokhoz, szerinte ugyanis az elrettentő erő a lényeg.
Az április 15-én hatályba lépett törvény és az ahhoz kapcsolódó rendeletek alapján a korábbiaknál magasabb - akár 150 ezer forintos - bírságokat lehet kiszabni a szabálytalankodó autósokra, bizonyos esetekben pedig fix összegű bírságokat ír elő a rendőrök számára. Az új rendszer arra ösztönzi a szabálytalankodókat, hogy ismerjék el a hibájukat, és fogadják el a legfeljebb 50 ezer forintos helyszíni bírságot, hiszen a szabálysértési eljárásban a kétszeresét is kiróhatják rájuk.
A közlekedési szabályok enyhítésének folyamata már a két hete elfogadott szabálysértési törvény módosításával elkezdődött. Akkor a képviselők arról szavaztak, hogy a megállás és a várakozás szabályai ne az objektív felelősség, hanem szabálysértési törvény hatálya alá tartozzanak. Tehát, nem lehet automatikusan, például a térfigyelő kamerák felvételei alapján közigazgatási bírsággal sújtani a tiltott helyen parkolókat. Ezentúl csak a rendőr és a közterület-felügyelő járhat el, aki mérlegelheti a szabálysértési büntetés kiszabását, a vétkes autós pedig jogorvoslati lehetőséggel élhet.
A KRESZ módosításán dolgozó fideszes munkacsoport javaslatai szerdán kerülnek a kormány elé.