Ricsi egykori futár munkából jött "zsákkal, URH-val", és késve érkezett 2004 szeptemberében az első Critical Mass találkozópontjához, amely a Városligetben volt a Műjégpályánál. A barátnője már ott volt, Ricsi fel is hívta, hogy pontosan hol keresse. "Itt vagyunk a Műjégnél, ahol a biciklisek" - mondta a lány, aki nem nagyon nézett körbe, ezért észre sem vette, hogy nem lesz könnyű megtalálni őt: akkora tömeg gyűlt össze, hogy barátja akár tűt is kereshetett volna a szénakazalban. A bringások tömege a Műcsarnokig megtöltötte az utat, és kiömlött a Hősök terére.
"Száz-százötven résztvevőre számítottunk, de ezernél is többen jöttek el" - mondta Ricsi, aki futárként éveken keresztül részt vett a szervezésben, de azt kérte, az igazi nevét ne írjuk le. "Szervezetlenül elindultunk, nem volt útlezárás vagy felvezetés, mindig valaki kiment, és megállította a keresztező forgalmat, hogy elhaladhasson a tömeg, a kereszteződésekben gyakran emelgették a biciklit" - emlékezett vissza az első Critical Massre.
Dacból
Kilenc és fél éve dacból szervezték az első Critical Masst civil szervezetek és biciklis futárok. Kovács-Ornstein Márton, aki ma is futárként dolgozik, úgy emlékszik, 2004 őszén elsősorban az bőszítette fel a későbbi szervezőket, hogy hiába esett hétköznapra a nemzetközi autómentes nap, Budapesten a városvezetés "kényelmi szempontokból" a hétvégére szervezte az ehhez kapcsolódó programokat. "Ez dacot váltott ki." Fejükbe vették, hogy "nehogy már ne legyen valami" az autómentes napon.
A rendezvény nem volt minden előzmény híján. Már 1999-ben és 2000-ben több száz kerékpárost mozgósított az OFF Pedálszemle. A Városi Biciklizés Barátai Egyesület (VBB) pedig akkor már évek óta szervezett közös, többnyire kisebb létszámú városi tekeréseket. A biciklis futárok is előszeretettel pattantak nyeregbe közösen egy-egy programjuk alkalmából, és előzmény a 2001-ben Budapesten rendezett biciklisfutár-világbajnokság résztvevőinek legendássá magasztosult éjszakai felvonulása.
Mostanra már az első Critical Mass is legenda. A futárok ezerfős tömegre emlékeznek, a korabeli híradásokban 4000 és 12 ezer fős tömeg is szerepel. A rendezvény ekkor még messze nem olyan volt, mint a későbbiek. "Nem volt semmilyen rendőri mozgósítás, nem volt olyan, hogy merre menjünk, amerre az első ment, arra ment mindenki." Voltak ötletek, hogy hol merre forduljanak, de amúgy teljesen random módon ment, ahogy puffant." A kereszteződésekbe érve megálltak, biciklit emeltek, aztán "elkiabálta magát valaki, és arra mentünk" - emlékszik Kovács-Ornstein.
Klarinétos a riksán
Halász Áron, a Cyclechic szerkesztője az első CM idején még gimnazista volt. Sokat bringázott, "rendszeresen déháztunk (downhill) a János-hegyről lefelé", de részt vett több, a VBB által szervezett közös biciklizésen is. 2004 őszén a Pesti Estben látta, hogy lesz a megmozdulás, de nem volt sok kedve menni, azt gondolta, úgyis olyan lesz, mint a többi jól ismert VBB-s program. Másnap aztán olvasta a beszámolókat, hogy milyen sokan voltak, és látta, mennyire más hangulatú volt azesemény. "2005 tavaszán már osztogattam a narancssárga matricákat."
Neki ezért a másodikról vannak emlékezetes élményei. Például, hogy riksával ment, amelyre feltettek egy nagy magnót, abból szólt a zene, de hamar kimerült benne az elem. Ekkor valaki felugrott hátra az utasülésbe, "a semmiből jött egy klarinétos", intett neki, hogy nyugi, és fújni kezdte. A befutónál biciklin cipelt dobokon játszó zenészek csatlakoztak hozzájuk. "Nagyon jó élmény volt! Imádtam, hogy mentünk a város közepén, azoknak az utaknak a közepén, ahova soha nem tudsz kimerészkedni a forgalomtól. Az emberek közötti határokat elmosta a közös boldogságélmény."
A mozgalom egy darabig elképesztő ütemben bővült, a második, 2005 tavaszi felvonuláson 10, a 2006 tavaszán 30, 2007 tavaszán 50, 2008-ban 80 ezerre becsülték a résztvevők számát. A tömeg komoly politikai súlyt adott az amúgy politikamentes rendezvénynek, a pártok a kerékpárosokra is figyelni kezdtek programjaikban, és lassan beindult a tudatos kerékpáros infrastruktúra-fejlesztés.
A punktól a mosolyig
A növekvő tömeg ugyanakkor sok régi résztvevőt már elijesztett. Ricsinek évekkel ezelőtt közösséget jelentett és jó bulit, de ma már nem jár, mert nem bírja a lassú araszolást, a mostani túlszervezettség neki ellenszenves. "Alapból anarchista vagyok" - mondta. Nem feltétlenül nem lesz ott a befutón, de biztos, hogy nem tekeri végig a távot. Szerinte az egész elvesztette az értelmét már jóval korábban. Akkor, amikor először döntöttek úgy a szervezők - 2008-ban -, hogy a forgalom esetleges akadályozása miatt az eseményt áthelyezik a hétvégére. Ezzel szerinte jóformán azzá vált az egész, ami ellen elindult, már nem mozgalom volt, hanem csak "üres buli, látványosság". " Csúnyán össze is vesztem a szervezőkkel emiatt" - mondta.
Az egészet mégis jónak tartja, mert összehozza a közösséget. "Sok mosolygós, vidám ember jött össze, akik végre érezhették, hogy tartoznak valakihez, és nem csak az a 10-12 bringás ismerős teker a városban, hanem sokan mások is."
Az első vonulások Kovács-Ornstein Márton szívéhez is közelebb álltak. "Igazi punkos lázadó fílingje volt, önfeledt, kiskamaszos hévvel", de szerinte a későbbi alkalmakkor is ott volt a mozgatórugó, hiába rendezettebb keretek között zajlott. "Jó érzés, hogy meg tudod magad mutatni, biciklisbaráttá változtatod a várost, és egy happening része vagy."
A Magyar Kerékpárosklubban is aktív szerepet játszó Halász Áron szerint fontos eredménye, hogy egyetlen olyan hazai civil mozgalom, amely komoly pénz és politikai háttér nélkül ért el jelentős változásokat. Az infrastruktúra mellett nagyon fontos, hogy manapság mindenki figyel a bringásokra, és "olyan emberek ülnek biciklire, akikről korábban el sem tudtam képzelni" - mondta. Egy kocsmai biztonsági őrrel történt esetet említett, "aki régen legfeljebb akkor szólt hozzád, ha el akart zavarni, hogy rossz helyre kötöd ki a bringád", de most azt kérdezte, hogy hol kaphat olyan szép biciklit, mint az övé.
Hol lesz az utolsó? Az utolsó Critical Mass Budapest 16 órakor kezdődik a Carl Lutz rakparton, és a pesti alsó rakpartok, Közraktár utca, Petőfi híd, budai alsó rakpartok, Halász utca, Fő utca, Alagút, Attila út, Lánchíd utca, Clark Ádám tér, Lánchíd, József Attila utca, Andrássy út, Városliget útvonalon halad, majd várhatóan 18.30-kor végződik. Az útvonal és a kapcsolódó rendezvények itt tekinthetők meg. |