A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium válaszolt az atlatszo.hu, a hvg.hu, a TASZ, a Transparency International Magyarország, az index.hu és a lapunk által benyújtott közérdekű adatigénylésre, amellyel a trafikpályázatok részleteit akartuk megtudni. A minisztérium szerint a koncessziós törvény meghatározza, hogy a trafikpályázatokban mi minősül közérdekű adatnak: "kizárólag a nyilvános pályázatok elbírálása során késtzített emlékeztetőben foglaltak, valamint a koncessziós szerződés azon tartalmi elemei minősülnek közérdekű adatnak, amelyek a nyilvános koncessziós pályázat kiírásának a részét képezik" - írják.
Ennek értelmében a nyertes, illetve vesztes pályázatok, valamint azok mellékletei nem minősülnek közérdekű adatnak, így azokat nem adják ki, "figyelemmel a személyes adatok védelmére, valamint az üzleti titokhoz való jog tiszteleben tartására". Ugyanígy a pályázatokat elbíráló bizottság névsora, és az üléseikről készült jegyzőkönyvek, illetve egyéb dokumentációk sem nyilvánosak.
A benyújtott pályázatok által elért pontszámot a koncessziós szerződések megkötése után számított harminc napon belül felteszik majd nemzetidohany.hu oldalra, ennél többet azonban nem lehet megtudni az ügyről.
Múlt héten a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság elnöke, Péterfalvi Attila azt közölte egy megkeresésre válaszolva, hogy álláspontja szerint nyilvános adatnak minősülnek az emlékeztetőn kívül a legkedvezőbb pályázat elfogadásának részletes indokai, valamint maguk a szerződések is, az adatgazda pedig nem hivatkozhat üzleti titokra.
A trafikbotrányról szóló cikkeinket itt olvashatja el.
Még nehezebb adatot igényelni
A parlament kedden megszavazta a közérdekű adatok nyilvánosságát korlátozó rendelkezést. Eddig sem volt könnyű kiszedni állami cégekből, hogy mire mennyit költenek, mostantól egy gumiszabály is védi majd őket. A közérdekű adatokért indított perekből derült ki, hogy milyen lehetőségekhez jutottak például Simicska Lajos cégei.