150 méteres szabály, levélszavazat, nemzetiségi regisztráció - a Nemzeti Választási Irodában (NVI) is folyamatosan ismerkednek azokkal az új fogalmakkal, amelyekkel a 2014-es parlamenti választásokon találkozhat először mindenki. Az NVI-nek nemcsak a teljesen új előírásokra, a kisebb és nagyobb változásokra kell figyelnie, hanem azokra az esetekre is fel kell készülniük, amelyeket nem szabályoz egyértelműen a törvény - erről is beszélt Pálffy Ilona, az NVI vezetője egy e heti sajtóbeszélgetésen, ahol Patyi Andrással, a Nemzeti Választási Bizottság (NVB) vezetőjével az új szabályokat és az ezekből következő feladatokat mutatták be.
A kormánytöbbség 2011-ben fogadta el az új választási törvényt, amely a voksolás alapvető szabályait írta elő. Ebben találhatóak a leglátványosabb változások: a következő választásokon 199 tagú lesz az Országgyűlés, egyfordulóssá válik a választási rendszer, és szavazati jogot kapnak a határon túli magyarok is. A tavaly elfogadott, majd az idén több ponton módosított választási eljárási törvény már a részletesebb szabályokat tartalmazza például a választási bizottságokról, a névjegyzékekről, a szavazókörökről és a szavazatszámlálásról, de az NVI vezetője szerint nyitva maradt több olyan kérdés, amelyben érdemes lesz az NVB-nek iránymutatást adnia.
A szavazás napján például a 150 méteres szabály lesz az egyik legnépszerűbb kifejezés. Arról van szó, hogy az új törvény szerint ugyan megszűnik az általános kampánycsend, de a szavazóhelyiségektől számított 150 méteres távolságon belül továbbra is tilos lesz mindenféle kampánytevékenység. Vagyis azon a bizonyos vasárnapon egy iskolától 149 méterre nem lehet plakátolni vagy a szavazókat győzködni, de ugyanez 151 méterre már semmilyen akadályba nem ütközik.
A bajai választás tapasztalatai alapján azonban sem az NVI, sem az NVB vezetője nem zárta ki, hogy "heves vitákat" okozhat annak a megállapítása, pontosan hol lesz tilos a kampány a szavazás napján. Pálffy Ilona például széttárta a karját arra a kérdésre, hogy a 150 méter sugarú kört a szavazókörök ajtajától, esetleg az épület kapujától kell meghúzni, és mi a helyzet akkor, ha egy nagy udvaron kell keresztülmenni az épülethez (akkor az udvar bejáratától kell számolni a 150 métert?). Az NVI vezetője szerint a helyi választási irodák vezetőinek dolga lesz kijelölni ezeket a területeket, és reméli, hogy az NVB egyértelmű iránymutatást ad majd a kérdésben, hiszen senkinek nem lehet az érdeke, hogy kampánycsendsértés miatt meg kelljen ismételni egy választást.
Pálffy Ilona azt is felvetette, hogy nehéz helyzetbe hozhatja a helyi választási bizottságokat az a szituáció is, ha valaki a 150 méteres körzetben egy magánházon függeszt ki egy hatalmas plakátot. Szintén nehezen megítélhető helyzet, ha egy párt 200 méterre a szavazókörtől egy hatalmas megafonnal buzdít a szavazásra, és ez elhallatszik a szavazókörig. Patyi András NVB-elnök azt ígérte, hogy a választásokig a kampánycsend kérdésében is pontos iránymutatást adnak majd, de elismerte, hogy a választások napján sok beadványra számít ezzel kapcsolatban is.
A választási iroda munkatársainak már most sok feladatot ad a határon túli magyarok regisztrációja, igazán sok dolguk azonban a választások napján, az urnabontás után lesz a külföldről érkező levélszavazatokkal. A szabályok kétféle, külföldön élő magyart különböztetnek meg. A külföldön élő, de magyarországi lakcímmel rendelkezőket, illetve a külföldön élő, és oda bejelentett magyar állampolgárokat.
Az első esetben olyan magyarról van szó, aki külföldön dolgozik vagy tanul, de továbbra is itthon van a lakcíme. Neki nem kell regisztrálnia, automatikusan felkerül a névjegyzékbe, és legkésőbb a szavazást megelőző nyolcadik napon kell a lakóhelye szerinti jegyzőnél jeleznie (ezt levélben is megteheti), hogy melyik országban akar szavazni. Ha például Angliában dolgozik, akkor a londoni nagykövetségen adhatja le a szavazatát, és az országos listára, illetve egy egyéni jelöltre is szavazhat.
Pálffy Ilona azt mondta, a külképviseleti választás lebonyolításánál gondot okozhat, hogy csak az utolsó pillanatokban tudják meg, mennyien akarnak ott voksolni, például hogy Londonban kétezer, húszezer vagy még több szavazó lesz. A Külügyminisztérium már több országgal tárgyalt, hogy szükség esetén a követségi épületen túl egyéb helyiségeket is bérelne, de az NVI vezetője szerint "nem túl pozitívak a külföldi visszajelzések". Így elképzelhető, hogy hatalmas sorok alakulnak ki több külképviseleten (London mellett Berlint és Münchent említette példaként). Pálffy Ilona szerint ezen a problémán úgy tudnak majd enyhíteni, hogy felduzzasztják a külképviseleti szavazatszámláló bizottságokat, és ha szükséges, hármas csoportokban külön asztalhoz ültetik őket, hogy gyorsítsák az ügymenetet.
A második esetben olyan külföldön élőkről van szó, akiknek nincs magyarországi lakcímük, vagyis többségében határon túli magyarokról. Nekik regisztrálniuk kell, és ők - az előzőekkel ellentétben - levélben is feladhatják szavazatukat jövőre. Az NVI legfrissebb kimutatása szerint eddig 59 101-en regisztráltak, elsősorban Romániából és Szerbiából, de ez a szám még a sokszorosára növekedhet, mert az NVI becslése szerint nagyjából 360 ezren élhetnek a levélszavazás intézményével az egyszerűsített honosítással magyar állampolgárságot szerző választópolgárok közül. A levélben szavazók csak pártlistára voksolhatnak, egyéni jelöltekre nem szavazhatnak.
2010-es országgyűlési választások | 2014-es országgyűlési választások |
Két forduló | Egy forduló |
386 fős parlament | 199 fős parlament |
176 egyéni választókerület | 106 egyéni választókerület |
58 országos listás mandátum | 93 országos listás mandátum |
152 területi listás mandátum | Nincsenek területi listák |
Nincs nemzetiségi regisztráció és lista | Nemzeti regisztráció és lista |
Van kampánycsend | Nincs kampánycsend, csak a szavazóhelyiségek 150 méteres körzetében |
Jelöltállítás ajánlószelvényekkel | Jelöltállítás aláírásokkal |
A magyarországi lakcímmel nem rendelkezők nem szavazhatnak | A magyarországi lakcímmel rendelkezők regisztrálhatnak, levélben szavazhatnak |
Más választókerületbe történő átjelentkezéskor az új választókerület jelöltjeire lehet szavazni | Más választókerületbe történő átjelentkezéskor az eredeti lakóhely szerinti jelöltekre lehet szavazni |
A levélszavazatok a választást megelőző két hétben folyamatosan érkezhetnek az NVI-be, de kibontani természetesen csak a szavazás lezárása után lehet őket. Pálffy Ilona szerint addig kialakítják azt a helyet, ahol szigorúan őrzik majd a szavazólapokat. A levélszavazatokat összekeverik a külképviseletekről érkező szavazólapokkal (kivéve az egyéni jelöltekre leadott szavazatokat, azok mennek az egyéni választókerületekbe), és a szavazás lezárása után az NVI-ben is megindul a szavazatszámlálás.
Pálffy Ilona attól tart, nem kis teher lesz a munkatársaknak a voksok összeszámolása, hiszen az előzetes várakozások szerint több százezer lapot kell szétválogatniuk. A törvény szerint ráadásul mindezt az NVB felügyeletével, és - ha kell - a sajtó jelenlétében, vagyis keresik azt a termet, ahol akár száz ember is elfér. Az NVI vezetője azt ígérte, hogy szkennereket is bevetnek a számláláshoz, hogy minél előbb legyen előzetes eredmény (így könnyebb leolvasni a szavazatokat), de ezután kézzel is átszámolnak mindent, ami - egy újságírói viccelődésre válaszolva azt mondta - "akár a hétfői Barátok köztig is eltarthat".
Szintén feladatot ad a választási irodának az újonnan bevezetett nemzetiségi regisztráció. Aki egy nemzetiségi közösséghez tartozik, jövő január elsejétől kérheti, hogy nemzetiségi választópolgárként szerepeljen a névjegyzékben. (Az elismert nemzetiségek: a bolgár, a görög, a horvát, a lengyel, a német, az örmény, a roma, a román, a ruszin, a szerb, a szlovák, a szlovén és az ukrán.) A nemzetiségi választópolgár eldöntheti, hogy az egyéni jelölt mellett a pártlistára vagy az úgynevezett nemzetiségi listára szeretne szavazni. Ezzel a nemzetiségi listával a nemzetiségek kedvezményes mandátumot szerezhetnek a parlamentben. Pálffy Ilona azt ígérte, hogy a jövő év elején erről is részletes tájékoztatót küldenek minden választópolgárnak, ahogy arról is, hogy egy választópolgár hogyan tilthatja meg, hogy az adatait kampánycélból kiadják a pártoknak.