Az ember próbál pici dolgokkal tenni a neki nem tetsző helyzetek ellen – gondolta Ferenc a nemzeti dohányboltok megjelenésekor, majd feldobott ismerőseink egy kérdést a Facebookon: akár 20 kilométert is kocsikázna Budapestről, csak tud-e valaki ajánlani egy garantáltan nem mutyizó trafikost? Szerencséjére egy közeli, budai trafikot javasolt az egyik ismerőse. Ferenc két perc alatt megtalálta a közös hangot a tulajdonosokkal, akik régóta visznek egy kisboltot, és ők lepődtek meg a legjobban pályázatuk sikerén, amely mögött azt sejtik, hogy pályázó neve csak egy betűvel tér el a környék egyik trafikhalmozójáétól.
Bár Ferenc korábban arra is hajlandó lett volna, hogy Szlovákiába utazzon cigiért, ma már a kis budai trafikot ajánlgatja ismerőseinek. „Egyetlen másikba be nem teszem a lábam” – nyomatékosítja, mennyire nem enged az elveiből. Ferenc példája is azt támasztja alá, hogy ha valamin, akkor azon feltétlenül változtattak a trafikok, hogy a dohányosok sokkal tudatosabban vásárolnak.
Ez a tudatosság a legkevésbé talán az adóbevételeknek kedvez, a NAV adatai szerint 2013 első kilenc hónapjában 24 százalékkal kevesebb cigaretta fogyott legálisan 2012-höz képest. A Napi Gazdaság szerint szeptemberről októberre szinte megfeleződött a dohánykereskedelemből származó jövedéki adó, októberig 40 milliárd forint hiányozhat az adóbevételekből a trafikok kialakítása miatt. Bár Ferenc esetében nem éri bevételkiesés a NAV-ot, több dohányos is arról számolt be, hogy jóval tudatosabban törekszenek arra, hogy kevesebbet költsenek cigire.
„Annyi változott, hogy nagyobb adagokban vásárolunk a feleségemmel, a drágulás miatt kevesebbet dohányzunk, és a folyamatos áremelkedések miatt körbejárjuk a munkahelyünk környéki boltokat. 100-150 forintos különbség is lehet két szomszédos dohánybolt között a készletek miatt, ugyanis olyan sűrűn növeltek az áron, hogy ahol lassabban fogy a cigi, ott lehet találni olcsóbbat. Az általam szívott cigi megtalálható 800 forintért is, viszont van, ahol 950-be kerül egy doboz” – meséli egy kollégánk, hogy a már evidenciaként kezelt feketén vásárolt cigi vagy a sodort dohányra való áttérés mellett mivel lehet olcsóbban kijönni.
Többen említették, hogy sokkal felkészültebben, alkalmanként több dobozzal, vagy akár egy kartonnal vásárolnak. Egy vidéki túrához vagy egy kocsmázáshoz is tanácsos előre gondolkozni, emiatt inkább a kocadohányosok maradnak sokszor cigi nélkül. Talán ezzel lehet összefüggésben az is, hogy a megkérdezett dohányosok szerint egyre többet lejmolnak, és egyre gyakoribb az, hogy pénzt is ajánljanak egy-egy szálért.
Az olcsóbb termékekre való áttérés és a feketekereskedelem növekedését a megkérdezett trafikosok is érzik. A szerb–horvát–magyar határhoz közel fekvő Homorúdban korábban legalább hat helyen lehetett cigit venni, de ma már csak egy dohánybolt van. Ennek ellenére hiába duplázódott meg a forgalma a többi bezárásakor, azóta a harmadával visszaesett. „Többen kevesebbet szívnak, de olyanról nem tudok, aki leszokott volna” – mondja a trafik egyik dolgozója, aki szerint náluk a határ közelsége miatt különösen könnyen lehet illegálisan cigit venni. Az olcsó, 450 forint körüli szivarkákat és a sodort dohányt veszik a legtöbben, utóbbiból legalább annyit adnak el, mint dobozos cigiből, drága cigiket szinte egyáltalán nem szívnak.
„Ott tartok, ahol voltam” – von mérleget egy ózdi trafikos, aki korábban is főleg cigarettát árult a kisboltjában. Szerinte neki szerencséje is van, mert túl sok trafik nyílt, és az újaknak nincs törzsközönségük, de neki is „rengeteg kuncsaftja áttért a feketekereskedelemre, ami nagyon jól szervezett”.
„Amilyen hadjárat előzte meg a trafikok megnyitását, hogy mekkora milliókat lehet kaszálni, az nem teljesen volt jogos. Nekünk szerencsénk van, működik stabilan, némi haszon van rajta, eltart két alkalmazottat, de nem ebből fogunk tengerpartra menni” – mondta egy dunántúli trafikos, aki később azt is elárulta, hogy havonta pár százezres nyereséget termelnek, de az induláshoz szükséges hiteleket is ebből törlesztik, és a tulajdonosoknak is sokat kell dolgozniuk.
„Szépen átmentek a vágott felé az emberek” – ért egyet a többi megkérdezett trafikossal, és azt mondja, náluk is hasonló a tendencia: fizetéskor, segélyosztáskor 20-30 százalékkal emelkedik a forgalom, és egy hét után visszaáll. Amíg a második körös trafikok nem nyíltak meg a környező településeken, sokan ugrottak be hozzájuk cigiért: „Jöttek, hogy akkor a Józsi bácsinak három csomag kell, a Mari néninek meg kettő, csíkba vitték a cigit, mint a kisangyalok.”
Úgy számol, a nyitás miatt felvett hiteleket pont a választásokig fogják kifizetni. „Úgy vagyok vele, hogy ha akkor le kell húzni a rolót, akkor nullából megcsináltuk, és legalább adtunk két embernek munkát tíz hónapig. Nem feltétlenül tartok tőle, hogy be kell zárnunk, de láthatjuk, mennyire kiszámítható minden, az évtizedekig trafikozóknak 3-4 hónap alatt kellett lehúzni a rolót. Amikor valaki kap egy ilyen lehetőséget, úgy kell számolni, hogy az élet bármikor visszaveheti.”