Valami furcsa rejtély van az új tankönyvek körül, amiről az arra illetékesek nem szívesen beszélnek. A könyveket minősítő, tavasszal létrejött Nemzeti Tankönyvtanáccsal kapcsolatos kérdéseinket az Oktatási Hivatal hárította, a szaktárca pedig semmitmondó, a konkrét témát kikerülő választ adott.
Miután hétfőn Ikotity István, az LMP parlamenti képviselője kifejtette, hogy „minősítés nélküli tankönyvekkel kísérletezik az iskolákban a kormány", az Origo ezzel kapcsolatban megkereste a tankönyvtanács titkársági feladatait ellátó Oktatási Hivatalt, ahonnan a kérdéseket továbbították az Emberi Erőforrások Minisztériumhoz. Ezek után a tárcától vártuk a választ arra a kérdésre, hogy a kormány valóban kísérletezik-e a gyerekekkel, és nem tartotta be a szükséges minősítési folyamatot.
Szerettük volna megtudni azt is, igaz-e az a lapinformáció, hogy a tanács elnöke, Károly Krisztina lemondott a tisztségéről, ha igen, milyen indokkal, ki az utódja, és kik a tanács tagjai. Erre a megkeresésre a következő választ kapta csütörtökön az Origo:
„A Nemzeti Tankönyvtanács a nemzeti köznevelés tankönyvfejlesztése minőségének értékelésére létrehozott független, országos testület. A tagokat különböző intézmények delegálják, így: az oktatásért felelős miniszter, az agrár-vidékfejlesztésért felelős miniszter, a szakképzésért és felnőttképzésért felelős miniszter, a Magyar Tudományos Akadémia, a Magyar Művészeti Akadémia, a Magyar Rektori Konferencia, a Nemzeti Pedagógus Kar és az Országos Nemzetiségi Tanács.
A Nemzeti Tankönyvtanács egyik feladata a kísérleti (megújuló) tankönyvvé nyilvánítással kapcsolatos javaslattétel az oktatásért felelős miniszter számára. A Tanács azzal kapcsolatban foglal állást - könyvenként -, hogy javasolja-e a miniszternek a számára benyújtott dokumentumok alapján azt, hogy egy hároméves folyamatba bekerülhessenek.
Ezen időszak alatt az iskolák és pedagógusok – akik ezt vállalták -, folyamatosan értékelik a kísérleti könyveket minden szempontból. Véleményük alapján a fejlesztő módosíthat a könyvön. Ezért ez a folyamat a korábbinál demokratikusabb, átláthatóbb és a közvetlen felhasználók véleményének figyelembevételét garantáló eljárás.
Több körös tárgyalás után a tagok véleménye alapján a testület javasolta az oktatásért felelős miniszternek, hogy a megújuló könyveket engedje kipróbálásra. Egy testületben természetes az, hogy nem mindenkinek egyezik álláspontja a többségi véleménnyel. A Tanács szakmai véleményét figyelembe véve a miniszter a határozatában megállapította, hogy a kiadványok megfelelnek a jogszabályi követelményeknek, és azok kísérleti tankönyvvé nyilváníthatóak."
Az, hogy a minősítési folyamattal problémák voltak, az egyik tanácstag júniusi kilépése is jelezte. Az MTA által delegált Tél Tamás először csak annyit írt, „arra készítettek fel minket az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) munkatársai, hogy készül körülbelül 50, úgynevezett kísérleti tankönyv és munkafüzet, ezeket kell majd gyorsan véleményezni".
Az akadémikus jelezte, hogy az idő nagyon rövid, és semmiképpen sem egyedül szeretne állást foglalni. Társaival együtt ígéretet kapott arra, hogy a könyveket pdf formájában megkapja, így azokat továbbíthatja, hogy az értékelés szélesebb körben történjen.
Ám végül egy június 2-i ülésen csak nyomtatott formában jutott el hozzájuk egy-egy példány. Az indok az volt, hogy minden könyvet több tíz iskolában próbálnak ki önkéntes tanárok, és onnan majd úgyis annyi kritikai megjegyzés érkezik, hogy a minőség biztosan jelentősen javul.
Tél Tamás szerint viszont a sok megjegyzés az apró hibákat ugyan korrigálhatja, de koncepcionálisakat nem. Márpedig szerinte abból van jó néhány, két középiskolai fizika tankönyvről például azt mondta, olyan bonyolult nyelvezetet használnak bennük, hogy azok iskolai használatra teljesen alkalmatlanok. Ezt követően lehetett arról hallani, hogy valamiért a tanács elnöke is lemondott.
Az Oktatáskutató- és -Fejlesztőintézet a napokban közölte: 1501 iskolában kezdenek el tanítani a kísérleti tankönyvekből, szeptembertől 27 megújuló tankönyv, valamint 21 munkafüzet és 2 szöveggyűjtemény, összesen 50 könyv (62 kötet) jelenik meg az általános iskolák 1., 2., 5., 6. és a középiskolák 9., 10. évfolyama számára. A megújuló tankönyvek szerintük sokszínűek, számos pedagógiai módszert vonultatnak fel, a legkorszerűbb pedagógiai metodikák felhasználásával készülnek.