Havi ezer forintot kellene jövőre befizetnie mind az 1,7 millió budapestinek, ha továbbra is BKV-val akarnak munkába, iskolába, a piacra vagy orvoshoz menni, mint idén. Összesen mintegy
21 milliárd forinttal kevesebb pénz érkezik ugyanis 2016-ban az államtól a BKV fenntartására,
mint amennyire szükség lenne. A tulajdonos főváros ennek töredékét sem tudja pótolni, így - hacsak nem lesz mégis bőkezűbb a kormány -, jelentős járatritkításokra kényszerülhet.
Hiába kért segítséget Orbán Viktortól a főpolgármester, a kormány nem ad több pénzt a tervezettnél jövőre a BKV-ra. Tarlós István eredménytelen lobbizásának bizonyítéka a friss Magyar Közlönyben megjelent június 30-i kormányhatározat a fővárosi közösségi közlekedés 2016-2018. évi központi költségvetési támogatásáról.
A határozatban 2016-ra ugyanúgy csak 18 milliárd forint állami támogatás szerepel, mint a májusban benyújtott költségvetési törvénytervezetben, az azt követő két évre pedig azok a még kisebb összegek, amelyeket két hete Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter jelentett be. Ez 2017-ben 15, 2018-ban pedig már csak 12 milliárd forintot jelent.
Már a jövő évi támogatási összeg is 6 milliárd forinttal kevesebb annál a 24 milliárdnál, amit idén adott a BKV-ra az állam, ráadásul ez is kevés, mert
Tarlós István főpolgármester szerint ebben az évben is 15 milliárd forint hiányzik a közösségi közlekedés zavartalan működtetéséhez.
A következő évek 3-3 milliárdos lefaragásai tovább rontanak a helyzeten.
Ezért is fordult Tarlós a miniszterelnökhöz, a bejelentést pedig úgy kommentálta:
Ha Lázár János szavai igazak, és a helyzet így marad, jövőre a BKV súlyos helyzetbe kerül.
A főpolgármester a múlt heti közgyűlési ülés előtt még azzal is igyekezett nyomást gyakorolni a kormányra, hogy nem adhatja "ajándékba" a főváros a vizes vb helyszínét, a Dagály területét az államnak, aztán mégis megtette.
Pedig a főpolgármester korábban arra is utalt, hogy az állam csak akkor kaphatja meg az ingatlant, ha a BKV-tól hiányzó 15 milliárd forintot kifizeti. Sőt azt is mondta, a Dagály miatti vita elhúzódása a 2017-es vb beruházásának csúszását is eredményezheti. Erre azonban nem kell számítania a Garancsi István érdekeltségébe tartozó cégnek, amely a vitatott 49 milliárdos projektet nyerte.
A következő évek állami támogatáscsökkenését egyébként Lázár János azzal indokolta, hogy a BKV teljes, 52,3 milliárd forintos adósságának június 30-ával történt állami átvétele után ennyi kamatot spórol meg a cég. Ez önmagában igaz, ám, mint arról az Origo beszámolt, így hamar újratermelődik a BKV adóssága.
A BKV Zrt. hiteleinek tőketörlesztése (millió forint)
2015. március 31. | 6745 |
2015. június 30. | 28 225 |
2015. szeptember 30. | 695 |
2015. december 31. | 16 625 |
Összesen | 52 290 |
Ehhez a legutóbbi, 2002-es, 38 milliárd forint értékű állami adósságszanálás után elegendő volt néhány év.
Az Origo kérdésére Lázár Jánost újabb, kormánytól független források bevonását ajánlotta Tarlós István figyelmébe.
Tarlós egy komoly ember, nem hiszem, hogy probléma lenne a részéről a kerületekkel és az agglomerációval megegyezni
- mondta. Csakhogy eddig is elbuktak azok a fővárosi próbálkozások, amelyek így próbáltak pluszpénzt bevonni a BKV finanszírozásába.
A most várható összegeknél egyébként még a Fidesz által sokat bírált "elmúltnyolcév" alatt, vagyis a 2002-2010 közötti szocialista kormányok idején is többet költött az állam a BKV-ra.
A Bajnai-kormány 2010-ben 17 milliárdot adott pluszban a BKV-nak az akkor még 32 milliárdos állami normatíván felül.
A normatíva 2005-től létezett, és az Orbán-kormány kezdte csökkenteni az összegét 2011-től.
A mostani kabinet - csakúgy, mint a korábbiak - az állami támogatáson felül még egy címen juttat pénzt a BKV-nak, méghozzá nem is keveset. A kormány ugyanis előírja a nyugdíjas- és diákbérletek kedvezményes értékesítését a közlekedési cégnek, de kifizeti az emiatt keletkező veszteségét. Ez a veszteségfinanszírozás a következő években évi 21,5 milliárd forint körüli összeg.
Nem vitatva, hogy hosszú távon jelentős tehertől szabadítja meg az állami adósságátvállalás a BKV-t és a fővárost, az önkormányzat és a közlekedési cég vezetői arra is utaltak már, mi lehet a hektikus és egyre csökkenő állami finanszírozás következménye.
Az egyik lehetőség az újabb eladósodás, bár 2010 óta a BKV a napi működéséhez nem vett fel hitelt. Ha most ezt tenné, ahhoz is az állam engedélye kellene, hiszen a kormány jóváhagyása nélkül nem vehet fel hitelt a főváros. Ráadásul ez sem elég,
állami kezességvállalás nélkül a bankok már a fővárosnak sem igen hiteleznek, nemhogy a BKV-nak.
A másik lehetőség, hogy a BKV addig nyújtózkodik csak, amíg a takarója ér, vagyis annyi szolgáltatást nyújt, amennyire pénz van. Ez pedig tízmilliárdos nagyságrendű hiánynál olyan jelentős mértékű járatritkítást és a szolgáltatások színvonalcsökkenését hozná, aminek már politikai veszélyei lehetnek.
Végső soron a BKK jár rosszul
A fővárosi közösségi közlekedés finanszírozási nehézségei alapvetően nem csak a BKV-t, hanem a Budapesti Közlekedési Központot (BKK) érintik, hiszen a pénz a szintén fővárosi cég BKK-n, mint közlekedésszervezőn keresztül folyik a BKV-hoz. Az eredmény persze ugyanaz: a BKK csak annyi szolgáltatást, járatot tud megrendelni a BKV-tól illetve más alvállalkozóktól - a buszágazat felét jelenleg alvállalkozók működtetik -, amennyire pénzt kap a fővárostól. A pénzhiány miatt tehát elsősorban a BKK-nak fájhat a feje, és csak másodsorban a BKV-nak, ahogy az esetleges járatritkítások sem csak a BKV-t, hanem az alvállalkozókat is érinthetik."Mindent megtettem, hogy a főpolgármester úrral rendbe hozzam a viszonyomat" - mondta az Origo kérdésére Lázár János arra reagálva, hogy a főpolgármester az Inforádió műsorában a múlt héten arról beszélt, hogy az uniós támogatások lefaragásával fenyegették meg. A miniszter szerint Tarlós István ott keres ellenséget, ahol nincs.
Ha Budapest járatja a száját, akkor kevesebb uniós támogatást kap
- állítása szerint ezt üzente valaki Tarlós Istvánnak. Azt ugyan a főpolgármester nem árulta el, hogy név szerint kitől jött az üzenet, csupán utalt arra, hogy a ledorongolás Lázár János felől érkezett.
"A kassza kulcsa nem nálunk van" - ezzel arra célozhatott, hogy az uniós támogatások kérdésében a Miniszterelnökség dönt. Szerinte az illetékes miniszter, akinek pénzt kellene adnia például a hármas metró felújítására, "idegenkedik Budapesttől". Lázár János hosszú évekig volt Hódmezővásárhely polgármestere, erre utalhatott Tarlós.
Lázár magára is vette a főpolgármester szavait. "Tarlós István valamilyen oknál fogva mindig rám gondol, de ez nem szerencsés. Budapest ügyének az elkötelezettjei vagyunk" - mondta Lázár a múlt héten a Kormányinfón.
Amikor én polgármester voltam, a városommal foglalkoztam
- szúrt vissza a miniszter Tarlósnak az ő vidékiségét emlegető megjegyzésére.
Az uniós pénzek visszavágásával való esetleges fenyegetőzés a kormány részéről azért meglepő, mert nemrég még úgy tűnt, hogy mindkét fél számára kielégítő kompromisszum született.
A főváros 340 milliárd forint uniós támogatáshoz jutott a 2014-2020 közötti időszakra,
amiből jut pénz a 3-as metró infrastruktúrájának felújítására, a Baross tér-Újpalota villamosvonalra és egy új hulladékfeldolgozó építésére is.
Tarlós nemrég a Napi Gazdaságnak adott interjúban azt mondta: "kizárt, hogy ez a projektcsomag meghiúsuljon". Hozzátette, hogy már csak az unió hozzájárulására várnak. Külön kiemelte, hogy a tárgyalásokon "Lázár János miniszter is konstruktív volt". Ez a kijelentése pedig a korábbi hangnem után kifejezetten barátságosan csengett.
Tavaly ősszel ugyanis a mostanihoz hasonló vita támadt Lázár és a főpolgármester között. Tarlós akkor a Facebookon azt írta Lázárról, hogy "János a keresztneve, nem pedig Mindenható". Akkor is az uniós pénzek miatt keveredtek egyébként szócsatába a szereplők. Lázár Brüsszelbe küldte lobbizni Tarlóst, mire azt a választ kapta: ott csak "mószerolni tudná a kormányt" a főpolgármester.