Sürgősen elő kell teremtenie a fővárosnak 9-10 milliárd forintot, ugyanis a rendelkezésre álló 60 milliárdos bankhitelnél ennyivel többért vállalta csak a tendernyertes orosz cég, hogy felújítja a 3-as metró régi, szovjet gyártmányú járműveit. A felújított szerelvények 2017-től állnak forgalomba.
Győztest hirdetett szerdán a BKV Zrt. igazgatósága a 3-as metró felújítására kiírt tenderen. A cég közlése szerint a metróvonal járműparkjának korszerűsítését a Metrowagonmash cég végezheti el,
az orosz társasággal július 20-án írják alá a 220 millió euró értékű szerződést.
A BKV tavaly novemberben írt ki tendert a napi mintegy félmillió utast szállító metróvonal elöregedett, szovjet gyártmányú - átlagosan 35 éves - kocsijainak felújítására. Időközben pedig a kormány is engedélyezte a fővárosnak, hogy 60 milliárd forintnyi hitelt vegyen fel a beruházásra.
A 15 éves futamidővel bíró hitel - amelynek kamata ez idő alatt 15 milliárd forint - összege azonban BKV által közölt adatok szerint kevés lesz, mivel
a Metrowagonmash 220 millió eurós ajánlati ára napi árfolyamon több, mint 69 milliárd forint.
Az Origónak adott interjúban Tarlós István azt mondta, az esetleges különbséget a fővárosnak kell kigazdálkodnia.
A tender iránt egyébként 22 cég érdeklődött, de végül csak hét adott be ajánlatot. Közülük öt jelentkező - Skinest Rail, Skoda Transportation, Alstom Transport, Mertrowagonmash, Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) - felelt meg a feltételeknek. A kieső két jelentkező a BKV szerint "a megalapozott szakmai döntést nem vitatta".
Az öt, versenyben maradt cég közül a tárgyalási alapot jelentő második körben az Altsom már nem vett részt. A maradék négy pályázó közül a háromfordulós tárgyalásos eljárás után három kiesett: a Skoda, a CAF és a Skinest Rail. A Skoda és a CAF elállt a végleges ajánlattól, a Skinest Rail ajánlatát pedig műszaki okokból érvénytelennek nyilvánította a BKV-s bírálóbizottság.
A bírálóbizottság ezután megállapította, hogy a Metrowagonmash ajánlata a hiánypótlást követően mindenben megfelel az előírásoknak, majd egyetlen érvényes ajánlattevőként az orosz céget nyilvánították győztesnek. A Metrowagonmash 37 darab, hat kocsiból álló szerelvény felújítását vállalta 219 199 524 euróért.
Garantálják, hogy a felújított korszerű járművek élettartama 25 év.
A BKV közölte, hogy július 20-án írják alá a Metrowagonmash-sal a szerződést. Az első szerelvények 16-18 hónap múlva megérkeznek, majd a prototípus-szerelvények sikeres próbái után havonta két felújított szerelvény állhat forgalomba.
Ez azt jelenti, hogy az elsőkön 2017 elején lehet utazni, az utolsók pedig 2018 nyarán érkeznek meg.