Szeptember 12-én már tulajdonképpen végeztek a Nyugati tér felújításával, de a teret csak október elején adják majd át – tudta meg az Origo. A műszaki átadás szeptember 23-án lesz, ha ekkor felmerül valamilyen hiba, akkor azt még kijavítja a kivitelező, majd a hónap végén levonul a területről.
A főváros egyik legforgalmasabb közlekedési csomópontjának felújításából sokáig csak annyit érzékelhettek a budapestiek, hogy tavaly novemberben lebontották a lépcsőn található bódékat. Aztán sokáig semmi nem látszott, hogy történne.
Mint megtudtuk, azért kellett a bódékat elsőként eltüntetni, hogy a területet azonnal át lehessen majd adni a kivitelezőnek.
A felújítási tervek ugyanis ekkor már megvoltak. Bár korábban több, a jelenleginél jóval nagyobb ívű rekonstrukciós terv is született, a mostani koncepció tavaly nyárra lett kész – ezt a Skála Metró áruház vezetősége rendelte meg a Város-Teampannon stúdiótól.
Ez annyira megtetszett a terézvárosi önkormányzat vezetésének, hogy ezzel a tervvel pályázott a Fővárosi Önkormányzat TérKöz nevű kiírásán. A kerület reményei szerint az összesen 580 millió forintos beruházás 80 százalékát finanszírozta volna a fővárosi önkormányzat.
Tavaly év végén meg is született a döntés, azonban
a főváros csak 295 millió forintot szánt a rekonstrukcióra.
"Két lehetőségünk volt: vagy visszavágjuk a tervet, vagy megpróbálunk újabb forrásokat keresni, hogy az eredeti koncepciót valósíthassuk meg" – mondta az Origónak Papp László, Terézváros alpolgármestere.
Végül a teljes költségvetést lefaragták 509 millió forintra,
a kerület további 180 millió forintot rakott bele a projektbe, és a Skála Metró áruház is beszállt a finanszírozásba.
A kerületi önkormányzat tavaly december közepén írta ki a közbeszerzést, melyet a Colas Alterra nyert meg áprilisban. A felújítás május közepén kezdődött, a gyalogosok elől lezárták a teret és az aluljáró egy részét is. Később a 9-es busz megállója is átkerült a Bajcsy-Zsilinszky út másik oldalára, és az útvonala is módosult Kőbánya felé.
Mostanra azonban már látható, hogyan fog kinézni a felújítás után a Skála előtti terület.
Azonban nem csak a forgóóra marad meg. A tér másik ikonikus, de sokkal kevésbé szerethető eleméhez, a felüljáróhoz sem nyúlnak.
Az 1980-ban épült műtárgy sokak szerint ma már korszerűtlen koncepciót valósít meg: hiba a belvárosban felüljáróval gyorsítani a közúti forgalmat, pláne Budapest kellős közepe felé. Ráadásul ha vissza akarjuk építeni a villamost a Deák Ferenc tér és a Lehel tér között, útban van.
A felüljáró kiváltása persze sokkal bonyolultabb és költségesebb beruházás lenne, mint a mostani, hiszen ehhez meg kéne oldani, hogyan vezessék át a Bajcsy-Zsilinszky és Váci út forgalmát a körúton. Ráadásul a felüljárót 2012-ben újította fel a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), így várhatóan még évtizedekig ez a felüljáró fogja kettévágni a teret.