Az orosz Metrowagonmash járműgyártó cég győzelmével végződött budapesti metrókocsitender törvényességét és a közbeszerzést kiíró BKV Zrt. igazát bizonyítja a közlekedési társaság szerint az, hogy a Közbeszerzési Döntőbizottság nem adott igazat a tenderből kizárt észt pályázó kifogásainak.
A döntőbizottság pénteki határozatával jóváhagyta a BKV-nak az eljárást lezáró, az oroszokat győztesnek kihirdető döntését, a jogorvoslati eljárást kezdeményező másik ajánlattevő, az észt Skinest Rail kérelmét pedig teljes terjedelmében elutasította - közölte a BKV.
Mint arról az Origo is beszámolt, a BKV július 8-án eredményt hirdetett a metrókocsi-tenderen. Úgy döntöttek, hogy
az orosz Metrowagonmash újíthatja fel a 3-as metró járműparkját 220 millió euróért, vagyis 69 milliárd forintért.
Ez több, mint amennyi hitel felvételét engedélyezte a fővárosnak az állam, így Budapestnek még 9-10 milliárdot kell előteremtenie. A felújítás után a 37 metrószerelvény további 25 évig használható.
A döntés után a Skinest Rail a döntőbizottsághoz, sőt később az Európai Bizottsághoz is fordult, mondván: ajánlata minden lényeges szempontból kedvezőbb volt a versenytársáénál, és az összes modern műszaki követelménynek megfelelt.
Mintegy 20 milliárd forint lenne árban a különbség aközött, hogy a régi szovjet kocsikat újítja-e fel az orosz Metrowagonmash a főváros számára, ahogy az most történik, illetve aközött, mintha teljesen új járműveket vásárolnának. A kormány a fővárosra mutogat, pedig nem Budapest döntött.
Már-már neki is kezdett az orosz Metrowagonmash járműgyártó cég a 3-as metrón közlekedő metrókocsik felújításának, de
még mindig téma, vajon miért ezt a megoldást választották új járművek vásárlása helyett.
Az orosz cég 220 millió euróért, vagyis mintegy 69 milliárd forintért újítja fel a 37, egyenként hatkocsis szerelvényt.
Zötyög, döcög - bőven túlkorosak már a 3-as metró régi szovjet kocsijai
Fotó: OrigoFontos tényező az ár: a régieket korszerűsíteni olcsóbb. Ez persze kompromisszumokkal is jár: a BKV által nyilvánosságra hozott,nemrég aláírt szerződés szerint
a felújítás utáni garantált élettartam csupán 25 év, szemben egy új jármű 30 évével.
A régiek a felújítás után nem lesznek sem - a veszély esetén a menekülést segítve - egyszerűen végigjárhatók, sem légkondicionáltak.
A korszerűsítés 69 milliárdos költségével szemben a főváros és a BKV saját korábbi becslése szerint mintegy
90 milliárd forintba került volna az, ha teljesen új járműveket vásárolnak.
Pontos árat persze nehéz mondani, hiszen a versenyeztetési eljárás árcsökkentő hatását lehetetlen előre megbecsülni.
A 4-es metrón is az új Alstom szerelvények közlekednek
Fotó: OrigoA 2-es és a 4-es metróvonalra 170 új kocsit gyártó francia Alstom cégnek összesen 65 milliárd forintot fizetett a főváros. Ha ezt az összeget felszorozzuk a 3-as vonal ellátásához szükséges, és a Metrowagonmash-szerződésben is szereplő 222 kocsira, az is csak 85 milliárd körüli összeg.
A fővárosnak ráadásul nem is 69 milliárdba, hanem 84 milliárd forint körüli összegbe kerül az egész felújítás. Saját forrás híján ugyanis
Budapest euróalapú devizahitelt volt kénytelen felvenni a felújításra,
erre 60 milliárd forint erejéig kapott engedélyt és állami kezességvállalást a kormánytól.
Tarlós István főpolgármester új kocsikat akart, de bele kellett törődnie a felújításba
Forrás: Bielik István - OrigoEzért saját tartalékaiból kell kipótolni a fővárosnak a hitelösszeg és a szerződéses ár közötti 9 milliárdos különbséget. Mindezen felül a hitelkonstrukció kamata is jelentős tétel: a 15 éves futamidő alatt ez plusz 15 milliárd forint, ráadásul az esetleges árfolyamkockázattal is szembe kell nézni.
Az egész beruházáshoz, és ahhoz, hogy melyik megoldás miért lenne jobb vagy rosszabb, a kormánynak nincs köze, a kabinetnek csak a pénzügyi garanciavállaláshoz van köze - mondta nemrég egy Kormányinfón Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter.
Csakhogy ami a technológiaválasztást illeti, a miniszter szavainak ellentmond, hogy még a pénzügyi garanciavállalásról szóló kormánydöntés szerint is a kabinet választott a lehetőségek közül, majd döntött az új kocsik beszerzése helyett a régiek felújításáról.
Ráadásul úgy döntött a kormány a felújítás mellett, hogy a főváros sem a korszerűsítést, hanem inkább új járművek beszerzését támogatta. Ezt a főpolgármester meg is írta Lázár Jánosnak 2014. január közepén. Azt írta: a kocsik felújítása életképes és műszakilag megvalósítható alternatíva, ám
műszakilag és a hosszú távú gazdaságosság szempontjából új járművek beszerzése javasolt.
Budapest főpolgármestereként is ezt a megoldást támogatja - írta.
Jövő áprilisig kell leszállítania az orosz cégnek a felújított szerelvények prototípusát, három év múlva pedig megújul a 3-as metró összes szerelvénye. Mint arról az Origo beszámolt, a BKV akár másfél milliárd forintnyi kötbért is kérhet az oroszoktól, ha nem teljesítik a határidőket.