Húsz nap alatt keresett nettó 2,7 millió forintot - vagyis bruttó 3,375 milliót - a Századvég-csoporthoz tartozó Századvég Politikai Iskola Alapítvány azzal a közvélemény-kutatási munkával, melyet a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. rendelt meg tőlük.
A buszok utasbarátabb fejlesztési lehetőségeit vizsgálta az a közvélemény-kutatás, amit még 2013 júliusában rendelt meg a BKK.
A felméréssel a Századvég Politikai Iskola Alapítványt bízták meg, a teljesítésre mindössze 20 nap volt
- derült ki abból a szerződésből, amelyet a Magyar Liberális Párt budapesti választmányi elnöke, Szabadai Viktor kért ki a fővárosi cégtől.
A Liberálisok politikusa azután kérte ki november végén a BKK-tól a szerződést, hogy korábban Tarlós István főpolgármester azt állította, hogy a Fővárosi Önkormányzat semmilyen szerződést nem kötött a Századvég-csoporttal.
Tarlós akkoriban a Budapestinfón arról beszélt:
vannak kispártok, akik egy fogyatékos vadászkopó megiramodásának tempójával vetik rá magukat bizonyos témákra,
és ezzel rendre mellényúlnak".
Ezzel arra utalt, hogy kérdést kapott a liberális párttól arról, hogy a főváros a Századvégnek adott-e megbízást. Tarlós azt mondta, hogy
amióta ő vezeti a fővárost, nem volt ilyen megbízás, csak 2011-ben egy, de annak a megrendelője és a kifizetője is az állam volt.
Erről hivatalos levelet is küldött a főváros Szabadainak, rögzítve, hogy "Tarlós István 2010. októberi hivatalba lépése óta Budapest Főváros Önkormányzata semmilyen megbízást nem adott (...), így kötelezettségvállalás hiányában fizetési kötelezettséget sem teljesített."
A Liberálisok politikusa, Szabadai Viktor az Origónak azt mondta, bebizonyosodott, hogy ha a Fővárosi Önkormányzat nem is, annak egy cége kötött szerződést a Századvég-csoport tagjával. Az ellenzéki párt ki is kérte a több mint 3 millióért készített közvélemény-kutatást a BKK-tól, de várhatóan csak januárban kapják meg.
Szabadai emlékeztetett, hogy a Századvég nem először készített tanulmányt a fővárosi közlekedésről. Ahogy Tarlós István is említette, az alapítvány már 2011-ben is kapott megbízást - akkor a Miniszterelnökségtől - arra, hogy a BKV finanszírozásával összefüggésben 2 milliárdos keretszerződés részeként készítsenek tanulmányt.
A teljesítésre akkor is 20 napja volt a Századvégnek - magyarázta Szabadai, hozzátéve: a tanulmányról utólag kiderült, hogy nem teljesen a saját szellemi termékük. Akkoriban az Origónak elismerték, hogy "két hetük volt, így a főváros, illetve egyes szakértők korábbi felvetéseiből,
régebbi tanulmányokból, újságcikkekből állították össze és egészítették ki elemzésekkel a koncepciót".
A liberálisok arra kíváncsiak: miért adott megbízást a Századvég Alapítványnak a BKK 2013-ban újra tanulmány készítésére, miközben a korábbi munkájuk sem volt kifogástalan. Felmerül a liberálisok szerint az is, hogy ha 2011-ben nem volt elég a 20 nap, akkor most vajon milyen teljesítmény állhat a 2013-as kifizetés mögött.