Látja, oda kéne egy betonszegély, az megoldaná a problémát. Ehelyett itt állunk mindennap már körülbelül tíz hónapja – mutatott az egyik biztonsági őr egy rozoga vaskapura a Ferihegyre vezető gyorsforgalmi út mentén Kőbánya-Kispestnél. Az őrök a kapu alatti 15 centis rést őrzik. Itt másznának be a graffitisek, hogy lefújják a kerítés mögötti, a kihúzó vágányokon pihenő metrószerelvényeket.
A betonszegély helyett tehát biztonsági őrök próbálják útját állni a festőknek.
Mindennap reggel négy órától éjfélig két biztonsági őr ácsorog a betonfal mentén.
Összesen négy embert rendeltek ide, télen óránként váltják egymást kettesével, jobb időben kétóránként. A metrómegállónál van egy tartózkodó helyiségük, oda tudnak visszavonulni.
Látja fiatalember, így kell pénzt égetni! – jegyezte meg mosolyogva az egyik őr. Ahogy mondták, a napidíjuk tízezer forint fejenként, tehát a négy embernek negyvenezer forintot fizetnek, hogy őrizzék a kapu alatti rést.
Az őrök nem a BKV-hoz tartoznak, hanem a közlekedési céggel szerződésben álló Civil Biztonsági Szolgálathoz. Ez az a biztonsági cég, amelyben Pintér Sándor is tulajdonos volt, de miniszteri kinevezése előtt, 2010-ben eladta részesedését.
A BKV válasza alapján a vagyonvédelemért tavaly 1 586 061 893 forintot fizettek.
Egy év firkálásért
A graffitizés büntetőjogi megítélését 2010-ben szigorították. Ez alapján egyéves börtönnel büntethető az, aki falfirkával egy idegen vagyontárgyat megrongál. Ha a rongálás nagyobb kárt okoz, vagy az elkövető védett kulturális javak körébe tartozó tárgyat, műemléket firkál össze, akkor már akár három évet is kiszabhatnak büntetésként. Ha a rongálás jelentős kárt okoz, a büntetési tétel már öt is lehet, különösen nagy kár esetén pedig akár nyolc év.Mielőtt az őröket a rés védelmére kirendelték volna, a metróban teljesítettek szolgálatot Kőbánya-Kispestnél.
Persze itt, a graffitisek elleni harc frontvonalában sokkal keményebbek a munkakörülmények.
Mikor ott jártam, az eső mocsárrá változtatta a területet. Hogy ne süllyedjek bokáig a sárba, a földre lerakott keskeny deszkákon egyensúlyozva közelítettem meg a két biztonsági őrt. Döbbent tekintettel nézték, ahogy valaki botorkált feléjük a betonfal melletti ugaron.
Az út másik oldalán lévő erdőből füst szállt fel – az őrök szerint négy hajléktalan lakik ott egy kunyhóban. A környéken mindenhol eldobált csikkek és szemét.
A körülmények az ottanihoz hasonlóak. Sár és szemét.
Az őrök korábban építettek maguknak egy bódét is,
ahová rossz időben behúzódhattak és leülhettek. Ennek ugyan oldalai nem voltak, de a betonfalra erősített deszka legalább az esőtől és napsütéstől óvta őket.
A bódét azonban a napokban el kellett bontaniuk, mert azt az utasítást kapták, hogy
szolgálat közben nem ülhetnek le,
állniuk kell. Ha esik az eső, akkor behúzódhatnak a Sibrik Miklós úti felüljáró alá, ahol néhány deszkából készítettek egyfajta ülőalkalmatosságot. Tehát mégis ülhetnek egy kicsit, feltéve, ha esik.
A kapu alá pedig farönköket tettek. Vélhetően az őrök mellett ezeknek kéne megakadályozni, hogy a graffitisek bejussanak a résen. Vagy ezeken is üldögélnek egy kicsit. Ki tudja.
Kérdeztük a BKV-t erről a kaffkai helyzetről. A cég válaszában többször hangsúlyozta, hogy az őrök nem a fal (kapu) egy pontját, hanem egy adott területet őriznek.
A jelenlétük pedig a BKV szerint hatékony visszatartó erő.
A válaszokból az is kiderül, hogy az őrök nem csak Kőbánya-Kispestnél védik a szerelvényeket a graffitisektől. Az "élőerős őrzéssel kombinált vagyonvédelem" a BKV egész területén alkalmazott módszer - írták.
Karcmentes üveg és védőfólia
A graffitieltávolítás az autóbuszok és a trolibuszok esetén a legdrágább: éves szinten körülbelül 14-15 millió forintba kerül. A villamosokról tavaly 4,7 millió forintért tüntették el firkákat, a HÉV-ekről pedig körülbelül 4 millió forintért. A 3-as metró szerelvényeinek tisztítása pedig 2-2,5 millió forintba kerül évente.A BKV-tól már csak arra a kérdésre szeretnénk választ kapni, hogy miért nem zárják le a kapu alatti rést? Akkor ugyanis nem kellene itt fecsérelni az emberek idejét. Másutt vethetnék be őket. Élőerősen.